Kuinka paljon 12-vuotiaan pitää osallistua kotitöihin?
Tyttö siivoaa viikottain kodin (noin 120 neliötä) ja hoitaa usein pyykkihuoltoakin. Jonkun kerran viikossa tekee ruuan, jotain keittoa tai muuta helppoa tai mitä haluaa itse tehdä.
Onko liikaa, sopivasti, liian vähän? On itse tähän ihan suostuvainen. Sain aika kovat rapsut äidiltä, jonka samanikäinen lapsi ei petaa sänkyään ja äiti huolehtii koulurepunkin aamuisin kuntoon.
Kommentit (17)
No kakkosella kyllä ne 2v ja 4v tekee noi äidin apuna jo, että tota eikö sille 12v pitäis olla HIEMAN haastavampia siivuouksia?
Mutta jokainen opettaa lapsensa oman käsityskykynsä mukaan.....
Aikaa menee noin 3-4 tuntia. En ole pakottanut, kiittänyt kylläkin. Tuntuu olevan joku "emäntävaihe", eli on kiinnostunut kotitöistä ja selvästi kyllä nauttii saamastaan ihailusta esim muiden ihmisten taholta, kun on niin reipas. Varmaan siis useimmat kavereistaan siivoavat vain oman huoneensa tms. Pyykit pesee yleensä siivouspäivänä ja seuraavana päivänä viikkaa ja silittää ne mitä meillä nyt yleensä silitetään.
ap
Se minusta kuulostaa ikävältä, siihenhän menee tosi kauan jonka ajan hän on tod.näk. ihan yksin. Jos auttaisi vanhempia viikkosiivouksessa, se olisi mielestäni ok.
Ei minusta tuon ikäisen vielä tarvitse noin isoja kokonaisuuksia yksinään hoitaa, auttaa toki niissä ja huolehtia tiskikoneen tyhjennyksistä, pyykin viikaamisesta, haravoinnista (yhdessä muiden kanssa) jne jne.
Minun piti lapsena tehdä tuollaisia asioita todella paljon ja se oli hyvin yksinäistä puuhaa:-(
En siis ole sitä mieltä että lapsia pitää passata, päinvastoin, mutta yhdessä tekeminen on paljon kivempaa.
Omat lapseni ovat 5+7 ja auttavat auliisti kun heitä pyytää ja hoitavat omat pikku hommansa ja korjaavat aina itse jälkensä.
ja hänen täytyy ainoastaan sijata oma vuoteensa ja viedä ehkä kerran viikossa roskat. Jos asuisi meillä, joutuisi kyllä tekemään enemmän.
- kerrot että siivoaa omakotitalon kerran viikossa
- tekee useamman aterian viikottain
- pyykkihuoltoa
Kysymys kuuluu mitä sinä teet? Miksi että toimi yhdessä?
Minulla on lapset 12 ja 13 vuotiaat ja me siivotaan yhdessä.
Lapset osallistuu pyykkihuoltoon ja sitäkin tehdään yhdessä.
Toki muistan omasta lapsuudesta tettä siskon kanssa siivottiin talo yhdessä joka lauantai ja siitä selvittiin se oli meidän homma.
Meillä lapset vaihtaa sänkyihinsä lakanat pääsääntöisesti, toki voivat tehdä sen yhdessä molemmissa huoneissa.
Sanotte,mitä sanotte, tuon ikäisen ei mielestäni todellakaan kuulu siivota asuntoa 3-4 tuntia viikossa säännöllisesti. Hänen pitää saada olla lapsi ja saada hyväksyntää olemalla ihana oma itsensä ja hoitamalla pieniä,ikäiselleen sopivia velvollisuuksia. Oman huoneen kunnossa pitäminen kuuluu niihin, samoin roskapussiin ulos vienti,omien vaatteiden järjesäminen narulta kaappiin yms. Ja koulu on tärkein työ 12-vuotiaalle kuitenkin.
Aikava 12-vuotias imuroi tuon kokoisen asunnon nopeasti, arvelen, että alle puolessa tunnissa. Mitä muuta viikkosiivoukseen kuuluu?
Pölyjen pyyhintään (pölyhuiska on parempi kuin puhdistusliina) ei kulu kauan, ellei teillä ole hankalasti sisustettu. Lattioiden pesu hyvällä lastalla+pyyhkeellä on supernopea homma. Vessojen pesussa menee hiukan enemmän aikaa, kuuluuko sekin samaan viikkosiivoukseen? Myös lakanoiden vaihto ja petivaatteiden ravistelu ja tuuletus vie jonkin verran aikaa.
Pyykkihuolto no vaivatonta, paitsi jos se sisältää silityksen. Ruuanlaitto voi olla helppoa tai vaikeaa ja aikaavievää, mutta ok, jos lapsi tekee helppoja ruokia. Mielestäni 12-vuotias voi hyvin hoitaa näitä hommia tasavertaisena perheenjäsenenä, eli vuorotellen vanhempien kanssa, tai tyyliin se hoitaa kuka ehtii.
Minä laittaisin 12-vuotiaan viikoittain imuroimaan ja pyyhkimään ja pölyt TAI vaihtamaan lakanat, tuulettamaan petivaatteet ja pesemään vessat. Mutta jos mielellään siivoaa enemmän niin antaa siivota, hyvä vaan.
12-vuotiaita tyttöjä on niin monenlaisia. Toiset ovat jo kuin aikuisia ja toiset kuin pikkulapsia. Pojat ovat kai vähän lapsellisempia, mutta osaavat lapsellisetkin siivota.
Lapsilla on kivempaa, jos auttavat paljon kotitöissä: vanhemmilla on hyvä mieli eikä heillä mene kaikki illat kotihommissa. Jää aikaa perheelle.
pihatyöt. Meillä on iso puutarha, ja hoidan sen yksin. Tyttö ei taas ole kiinnostunut pihatöistä, ja minäkin viihdyn niissä sisätöitä mielummin. Hoidan sitten tietenkin kaikki ruokaostokset ym asioinnit, ja laitan perheen ruuan ja hoidan koirat. Sanon vielä, että itse tyttö siivoaa noin paljon omatoimisesti. Hän itse haluaa että esim kavereiden tullessa on siistiä. Minusta ei ole pakko olla niin innokas siivoaja kuin tyttö, meillä on vähän eri mielipide siitä kuinka siistiä pitää olla. Myönnän, ettei kodin pitäminen tip top kunnossa ole tärkein asia elämässä. Juhlia varten siivotaan jne, mutta arkena voi olla elämisen jälkiä, tiskejä pöydällä, pyykkikorissa likapyykkiä, hiekkaa eteisessä jne.
ap
tavaroiden paikoilleen viemistä, tiskien laittoa koneeseen, mattojen ravistelu, imurointi, pölyjen pyyhintä ja lattian pesu. Olen sanonut ettei lattioita tarvi pestä joka viikko. Vuodevaatteita vaihdetaan kerran kuussa. Pitäisikö minun ihan kieltää tyttöä? Hän itse sanoo, että hävettää jos tulee kavereita jos on sotkuista.
Ap
niin anna siivota. Mä kuitenkin korostaisin tytölle sitä, että hänen ei tarvitse olla mikään ehtoisa emäntä saadakseen rakkautta ja hyväksyntää.
Toisaalta mun mielestä on todella hienoa, että tyttö oppii noin hyvin huushollaamaan, monille on aika kivinen tie lähteä sieltä äitin helmoista omaan elämään, kun ei ole koskaan tarvinnut mitään tehdä.
Harva aikuinenkaan jaksaisi tehdä noin perusteellisesti joka viikko, kun talo on kuitenkin noinkin iso. Meillä on myös 120 m2 ja pelkästään sen huolelliseen imuroimiseen menee toista tuntia.
Sinänsä kotitöihin osallistuminen on hyvä asia. Se, miten paljon vaaditaan minkäkin ikäiseltä, riippuu paljon lapsista ja perheistä. Meillä lapset osallistuvat aika paljon, koska heitä on monta (4) eikä aikuisten kädet yksinkertaisesti riitä kaikkeen.
Siis jos lapsen mielestä on SIIVOTTAVA kun on sotkuista, niin toki häntä voisi siinä auttaa edes vähän. Onhan tuo aika iso siivous yhdelle ihmiselle. Jos lasta tosiaan ahdistaa sotkuisuus, niin siivottavahan silloin viimeistään on, ihan lapsen hyvinvoinnin kannalta jo.
Mutta hyväksyn kyllä muuten kotitöiden teettämisen noin isolla lapsella, kunhan ei kaikki vapaa-aika niihin mene (niinkuin itselläni lapsena)!
meillä 12 v pitää huoneensa kunnossa, imuroi sen viikon tai parin välein, ulkoiluttaa koiran päivittäin sekä katsoo 7 v pikkusiskonsa perään muutamia kertoja viikossa. Joskus voi käydä pienillä kauppa-asioilla. Viikolla on kolmena päivänä klo 15 saakka koulua, kerho yhtenä iltana viikossa ja läksyjäkin tulee ihan kiitettävästi joten en hirmu paljon ole vielä vaatinut.
Omat lelut olohuoneesta. Laittavat likaiset vaatteet pesuun. Astiat ruuan jälkeen pesuun jne.
Homma on ihan itsestään selvää eikä tarvitse yhtään vääntää.
Ihan varmasti isompana osallistuvat vielä enemmän kodin askareisiin.
Koskas sitten oppii ellei nuorena kotona??
Onhan se nähty kuin käy jos ei mitään joudu kotona tekemään/mistään vastuuseen......
Mieti sitä ja teet ihan niinkuin olet itse parhaaksi nähnyt :)
Meillä 2v ja 4v siivoa ilman pyyntöä kaikki pihalelunsa enenkuin edes yrittävät sisälle. LAittavat vaatteensa iltaisin tiettyyn paikkaan.
Siivoavat jälkensä pyydettäessä (muISta kuin lastenhuoneesta, siellä siivotaan harvemmin ja äidin avustuksella)
LAittavat ulkovaatteensa naulakkoon, pesevät kätensä siälle tultaessa..... yms.