Miksi julkinen imettäminen loukkaa joitain?
En itse imetä enää, enkä tainnut koskaan tehdäkään sitä kovin julkisesti. Mutta hämmentää asenteet. Miten jopa suomessa, jossa ruumiiseen suhtaudutaan rennosti, joitakin se voi kiusata? Etenkin kun eihän sitä tarvitse tehdä niin, että koko rinta näkyy...
Kommentit (11)
itse en julkisesti imettäisi. Koen sen minun ja vauvan "herkkänä" hetkenä johon en tarvitse lisä silmä pareja.
Jos muut imettävät niin mikäs siinä.
Ainoastaan minua ärsyttää kun ystäväni meillä imettää tuon tuosta vaikka keittiön pöydän ääressä kesken kahvien.. niin tulee sellanen kiusallinen olo kun toinen rupee kaivelemaan tissiä esille..
Mut kukin tyylillään..
sukupuolielinten esittely julkisilla paikoilla nyt yleensä koetaan epänormaaliksi. Jos imetätte, käyttäkää harsoa. Saa lapsikin olla rauhassa imemässä.
mies on joskus siitä sanonut, että tosi outoa, kun joku tuttavaperheen nainen vauvan synnyttyä yhtäkkiä ja täysin yllättäen ottaa rinnan paljaaksi vaikka kahvipöydässä. Ja että se on tosi hämmentävää siksi, kun on yleisesti tottunut, että tuttavanaisten rintoja ei näy. Itse imetin esikoista vuoden ja yleensä kyllä menin vaikka viereiseen huoneeseen imettämään. Ihan itseni ja vauvan syömisrauhan vuoksi.
Minulla ei ole minkäänlaisia ruumiillisia estoja, olen nuoruudessani mm. toiminut piirustusmallina, käyn kesäisin alastonrannalla jne. Silti kiusaannun, jos joku imettää julkisesti kovin ronskisti. Itsekin imetin vielä syksyllä julkisestikin, mutta koitin tehdä sen aina mahdollisimman tahdikkaasti eli niin, ettei vieraiden tarvitsisi sitä tissiä nähdä. Imetyksen aikana rinnassa ei ole mitään seksuaalista, mutta ne katsojat eivät sitä koe samalla tavalla. Heille rinta usein edustaa edelleen nimenomaan seksuaalista ja peitettävää ruuminosaa. Minusta on korrektia kunnioittaa tätä. Joskus tuntuu, että julkisesti imettävä oikein vartavasten leväyttää sen turvonneen ryntään esiin, ikäänkuin sanoakseen, että "minähän olen ylpeä imetyksestäni ja jos se teitä vaivaa, niin voi voi". Minusta se on hieman itsekästä, suoraan sanottuna.
Siksi se julkinen imetys välillä häiritsee. Tahdikkuutta peliin.
Johtuu varmaan siitä että jos jonkun tissit eivät ole heidän sukupuolensa "käytössä", apinamies hyökkää esiin ja on valmis suunnilleen sulkemaan "hyödyttömän" naisen neljän seinän sisään. Onhan se kamalaa että miehelle niin eroottinen paikka kuin tissi on VAUVAN käytössä..!
tissien ESITTELYÄ, siellä harson alla piilossa on ihan ok imettää. mutta pari kertaa olen ostoskeskuksessa nähnyt sellaisia naisia jotka selvästi yrittävät päteä suoraan sanottuna TUNKEMALLA se tissin näkyviin niin, ettei kenellekkään jää vahingossakaan epäselväksi mitä tekevät. ja huom! en nyt väitä että kaikki imettävät äidit näin tekisivät.
ja olen sitä itsekin paljon harrastanut. Usein jopa niin että ihan vieressä olevat (tutut) ihmiset eivät ole tajunneet minun imettävän. Siis esim. ihmetelleet että eikö vauvalla ole nälkä, vaikka vauva olisi syönyt monta kertaa kyläilyn aikana.
Mutta olen tavannut todella törkeitäkin imettäjiä. Eräissä häissä imettäjä vetäisi koko paitansa auki niin että molemmat rinnat näkyivät täysin ja imetti puolet hääjuhlasta. Hirveän hankalaa istua niitä rintoja vastapäätä. Varsinkaan miehet eivät tiedä minne katseensa laittaisivat. Vaatekaupassakin olen törmännyt ostosten lomassa molemmat rinnat paljaana imettävään joka tukki kärryillään ja lapsikatraallaan kulkuväylän, mutta eipä tuolle naiselle kehdannut mennä mitään sanomaan kun ne rinnat olivat niin paljaana.
Mielestäni siis rinnat ovat rinnat imettäessäkin. Ei niitä sovi paljastella kokonaan missä tahansa.
Miehet ne hyppii munasillaan julkisesti. Katsokaa nyt vaikka vappuna. Älkää naiset välittäkö liikaa siitä, että jonkun herkkä mieli järkyttyy vauvan ruokkimisesta. Tissiä ne miehetkin on vauvoina imeneet.
tissejään ostarilla ihan huvikseen,mutta äidiksi tultuaan rinnat koetaan vain ruokkimisvälineeksi,tätä ne eivät kuitenkaan ole ympärillä oleville ihmisille ja siksi saatta aiheuttaa vähän hämmennystä. Lapsi pitää ruokkia,mutta ehkä sen voisi tehdä vähän huomaamattomammin.
Laitetaas kehiin tällainen hieman provosoiva esimerkki hypoteettisesta tilanteesta:
Kuvitellaan, että rinnoilla olisi seksuaalisen merkityksensä lisäksi toinen, tärkeä ja luonollinen tehtävä: nänniä hiplaamalla hiplaajan henki kulkisi paremmin. No, ravintolassa pariskunnan miehelle tulisi kamala hengenahdistuskohtaus ja nainen - luonnollinen asia kun on - kaivaisi tissin esiin ja mies nänniä sitten siiinä ravintolan pöydässä hiplaisi, kunnes happi taas kulkisi.
Olisitko näystä kiusaantunut? Olisitko toivonut, että edessä olisi ollut vaikkapa harso?
Se, että nännin hiplaus on luonnollinen asia, ei estä sitä näyttämästä kiusalliselta ulkopuoliselle. Tai vauvan ruokkiminen sillä.
Meillä on yhteinen tuttu, joka on ehdottomasti vastaan julkista imettämistä. Minä olen kyllä ihan julkisestikin imettänyt, koska mitäpä muutakaan siinä voi tehdä, jos täysimetyksellä olevalla pienellä vauvalla on nälkä. Ehkä jotkut eivät vaan ole oman kroppansa kanssa sinut, ja sitten häpeää muidenkin imettämistä.