****KESÄKEIJUJEN VK 18***
Kommentit (39)
Mulle tuli kans parissa viikossa päätös äippärahasta, mullakaan ei oo tuloja, joten ehkä se sit tosiaan on se syy miks oli niin nopee päätös.
-Meevi ja Juniori 35+1-
Shagedown: Mulla tulee äippärahat myös viimeisen 6kk tulojen perusteella ja äitiysloma alkaa samana päivänä kuin sinullakin. Meillä palkkis suostui kyllä tekemään tuon tuloarvion jo muutama kuukausi (johtuu varmasti kiinteästä kk-palkasta) sitten ja paperit vein itse kelaan reilu kuukausi sitten. Päätöksen sain viimeviikolla, tosin kaverini äidin avustamana (töissä Kelalla) sain prosessia nopeutettua. Muuten luulen etten olisi päätöstä vielä saanut. Muistaakseni ensimmäinen maksupäivä oli päivä ennen laskettua aikaa..voin olla väärässäkin ja takautuvastihan rahat kyllä saa.
Divinity: minä olin alussa sillä kannalla, että haluan suurimman osan esikoisen tavaroista saada uutena, mutta kun pläräsin ystäväni lapsen käytettyjä vaatteita ja huomasin, että ne eivät ole yhden lapsen käytön jälkeen menneet miksikään, pääni kääntyi. Nyt sitten tilanne on lopulta se, että itse olen vaatteita ostanut muutaman hassun bodyn ja loput olenkin saanut/ pientä korvausta vastaan ystävien ja heidän kavereidensa kautta. Vaatteita varmaan tulee kyllä sitten iso pino lahjaksikin. Lisäksi turvakaukalo ja sängyt ovat kiertäviä. Uutena olemma hankkineet vain vaunut ja sitterin, joista en suostunut tinkimään ;-) vaunut kun tulee olemaan "autoni" seuraavat muutamat vuodet, niin halusin saada sellaiset, jotka oikeasti miellyttää ;-)
Tonttis: jotenkin kyllä kalskahtaa korvaan tuollainen alakoululaisten vuoden "huipennus"..aika rankalta eikä niin hirveän mielenkiintoiselta tuo matka kuulostanut!!
Sitten omiin kuulumisiin...tänään on ensimmäinen synnytysvalmennus ja ennen sitä neuvolakäynti. Mulla on painoa tullut arviolta 9-10kg..ikinä kun en ole tuota vaakaa tuijotellut, niin lähtöpainosta en ole ollenkaan varma. Turvotusta olen aavistuksen huomannut tulevan päivän aikana viimepäivinä. Vielä kuitenkin sormus mahtuu sormeen, joten tilanne ei ainakaan vielä ole riistäytynyt käsistä ;-)
Ostin hoitolaukun/sairaalakassin viimeviikonloppuna, kun ei oikeen sopivaa laukkua ollut entisestään. Mitään en ole siihen vielä pakannut, kun en oikeen näin ensikertalaisena tiennyt mitä kaikkea sinne pakata pitää. Nyt kuitenkin teidän kertomisien avulla osaan sinne jotain sujauttaa;-) ehkäpä se on siis tulevan viikonpolun ohjelmassa.
Muuten emme ole vielä kotia kuntoon pikkuista varten laittaneet...elin toivossa, että löytäisimme uuden asunnon ennen sitä, mutta nyt näyttää siltä että ei kämppää enää ehdi löytyä..joten pitäisi kai alkaa laittaa nykyistä asuntoa kuntoon ja hommata säilytystilaa papun vaatteille ym. muille tarvikkeille.
Mutta nyt pitää alkaa tekemään töitä, tulen kertomaan varmasti kuulumiset tämän päivän neuvolan ja synnytysvalmennuksen jälkeen!
Helmi ja papu 33+0(oho!)
Täällähän on paljon tullut kirjoituksia.
Pluu: miten sun sairaus tuli ilmi? Ompa kauheeta vaikka toki onneksi nykypäivänä on kaikenlaisia hoitoja ja helpotuksia olotilaan. Yhdellä ystävälläni oli munuaissairaus yläaste aikaan ja siitä eteenpäin mutta nyt vanhempana se on helpottunut eli toivon että sinullakin olisi ohimenevää. Voimia sinulle.
Fanny kiitos tsempistä. Toivon kanssa että olisi nyt niin hyvä vastustuskyky ettei myyräkuumetta tulisi. Nyt päätin että täytyy laittaa hengityssuoja kun lähtee pihalle tonkimaan multaa.
Shadegrown mulla kans äippäraha päätös tuli paris viikos. mulla ne laski ensin verotuksesta ja sitten kun palkanlaskija laittoi uudet palkkatiedot kelaan tuli ilmoitus että palkkatulot eivät ole nousseet 20% jotta laskisivat uusista tiedoista. No näillä rahoilla sit mennää.
Tonttis säälin suo et joudut matkaan mukaan. Itse en enää lähtenyt pojan retkelle Heurekaan kun selkä ei meinaa enää kestää. Bussissa olis pitänyt olla tunti per suunta mut et sulla on noinkin pitkä reissu.
Kohta olis neuvolalääkäri. katsotaan onko poitsu kääntynyt. Eilen ainakin oli vielä pepullaan. Hyvä et on lääkäri tietää vähän kohdunsuun tilannettakin.
Meillä oli eilen ikävä juttu kun nyt äippälomani aikana esikoinen menee eskariin taksilla ja nyt siellä taksissa oli joku iso poika kiusannut. Toinen tuli itkien kotiin ja arvatkaa vaan kuka itkupilli meni sitten yksinään itkemaan kun ensin sai pojan mieltä paremmaksi. Kyllä tämä vanhemmuus on kovaa...ainakin kun hormoonit hyrrää vielä ylikierroksilla.
No joo nyt täytyy valmistautua lähtöön.
t.. tr02 35+1
sairaalakassista...kannattaa ottaa imetysliivit mukaan. Helpottaa kummasti sairaalassa imetystä ettei tarvitse riisua kaikkea pois kun alkaa imettää. Viimeksi jouduin miehelleni sanomaa että tuo mulle liivit kun en heti hönännyt ottaa. Toki liivisuojiakin kannattaa olla varuiks. Mistä sitä tietää millainen meijeri sitä on tällä kertaa.
Tänään oli neuvola, ja tämä odotus menee samalla "kaavalla" kuin isosiskon odotus. Eli verenpaineet (alapaine) lähteneet kohoamaan. Yläpaine oli 144 ja alapaine 96. Pissa puhdas, mutta sain kotiin pissitikkuja, joilla voin tuota tilannetta seurata. Ja paineita pitää kanssa tarkkailla. Turvotusta tosin on nyt vähemmän kuin kaksi vuotta sitten...
Painoa oli tullut viikossa 1,150 kg (viimeksi oli laskenut 0,613 kg/viikko). Yhteensä painoa tullut jo 16 kg (eikä se mielestäni näy missään muualla kuin mahassa, sillä "omat" farkut menee vielä päälle ylös asti. Tosin vetoketju ei luonnollisesti mene kiinni ;) ). Sf mitta oli 31. Ja raivotarjonnassa meidän kaveri majailee. Ei kuulemma vielä kiinnittynyt, mutta alhaalla on. Syke 142. Hemppaa ei minulta ole otettu aikoihin, sillä olen piikkikammoinen ja viimeksi kun se on otettu, niin se oli hyvä.
Mulle tuli kanssa kelan päätös nopeasti. Äippäraha on sama kuin kaksi vuotta sitten (en ole ollut välissä töissä).
Nyt ruuan laittoon... Hauskaa vappua kaikille!
Fay rv 34+2
Minunkin on pakko nyt kommentoida tuota äitiyspäiväraha-asiaa. Olen laittanut oman hakemukseni maaliskuun alussa ja päätös on edelleen tulematta. Äitiysavustuksen olen toki saanut.
Soitin tänään Kelaan, että mikä asiassa maksaa. Vastaus: " Meidän täytyy tarkistaa tulosi lähempänä äitiysloman alkamisajankohtaa eli 23.5. Päiväraha on myönnetty 6kk tulojen perusteella, mutta summa on vielä avoin."
Ihmettelen tätä suuresti, sillä olen töissä kiinteällä kuukausipalkalla ja lomarahat(jotka pidän vapaana) on jo eritelty hakemukseen. Silti työnantajan pitää vielä toimittaa lisäselvitys, että todellakin ovat maksaneet minulle x euroa kuukaudessa viimeisen puolen vuoden ajan. Voi pyhä sylvi sanon minä!!!
Muutoin täällä potkii hyvin. Toukka on vilkas ja liikkuu erityisesti illalla. Taitaa tulla isäänsä, mikä taasen ei omaan vuorokausirytmiini sovi ollenkaan. :D
Divinity ja toukka 31+2
kun jo toista kertaa tänään tulen kirjoittelemaan ;-)
Nyt on takana neuvolakäynti..jossa täti totesi mahan asukin olevan pää alaspäin, niinkuin epäilinkin, sillä hikka tuntuu aina tuolla alhaalla ja isommat liikkeet on siirtyneet ylös ja tuntuu kuin tunkeisi persusta aina tuolla ylhäällä ulos kun oikein innostuu. Sanoi myös, että lapsi ei ole mikään suuri..suhtelelisen pienen oloinen, mutta sf-mitta oli kuitenkin 30, eli ihan keskikäyrällä mennään. Verenpaineet 120/70 ja pissa ok. Painoa tullut 9-10kg.
Kehotti minua menemään lääkärissä käymään ja hakemaan loppuajalle sairaslomaa, koska ei kuulema kannata ajaa itseään ihan loppuun, jos ei ole pakko...mieleni kyllä tekisikin, mutta päätin kuitenkin ainakin vielä huomenna mennä töihin, sillä olen työpaikkaruokalasta tilannut simaa ja munkkeja vapuksi ;-) Jos tämä väsymys on päällä vielä maanantaina, niin sitten taidan noudattaa tuota kehoitusta.
Meillä oli siis tänään myös ensimmäinen synnytysvalmennus, jossa selvisi kyllä monia asioita näin ensikertalaiselle. Tuli jotenkin varmempi olo kaikesta. Jotenkin sitä tuli asiat vielä konkreettisemmaksi ja olo erittäin malttamattomaksi! Ei jaksaisi enää odottaa ;-) mutta toki toivon, että papu kasvaa rauhassa kuitenkin vielä useita viikkoja.
Mutta nyt lähdetään tekemään vapun ruoka/juomaostokset, ettei tarvitse huomenna enää kauppaan töiden jälkeen lähteä.
Hyvät vaput kaikille!
Helmi ja papu
Kokeillaan kolmannen kerran, suljin välillä jo koko sivuston ja ei silti tullut viesti näkyviin, joten pahoittelen jos nyt tulee useamman kerran.
Tänään oli sitten neuvolapsykologi ja siihen perään neuvolan synnytysvalmennus (TAYS kun on siirtynyt pelkästään nettiin).
Psykologi oli todella mukava ja ammattinsa osaava, harmitteli vain sitä että varasin ajan vasta nyt enkä heti raskauden alussa. Se tuntui olevan ensimmäinen asia, josta on edes jonkin verran apua pelkooni. Hän auttoi minua yhdistelemään asioita ja nyt ymmärrän paremmin mistä pelkoni johtuu. Ei se vielä pelkoa poista, mutta tekee siitä itsellekin ymmärrettävämmän. Harmittaa itseänikin, että luotin pelkopoliin tämän asian ammattilaisina niin paljon, etten aiemmin aikaa varannut.
Synnytysvalmennus sai minut lähinnä vihaiseksi! Sääliksi oikeastaan käy niitä naisia, jotka menevät synnyttämään vain siihen tietoon luottaen. Kivunlievitykset esiteltiin kovin positiivisessa valossa, tyyliin "näin paljon valinnan varaa, joista voi kätilön kanssa sitten valita parhaiten sopivat", eikä sanallakaan mainittu sitä vaihtoehtoa, että mitään ei välttämättä ehditäkään antamaan. Myös pudentaalipuudutus oli esiteltävien vaihtoehtojen joukossa, vaikka pelkopolilla kuulin että TAYSin lääkäreista vain n. puolet osaa sen ylipäätään laittaa ja sitä ei yleensä laiteta ensisynnyttäjille... Hienoahan se on, jos synnytys menee niin, että vaihtoehdoista voidaan oikein valita, mutta itseäni ainakin harmittaisi mennä synnyttämään annettuun tietoon luottaen ja vasta pelipaikalla saada kantapään kautta tietää, ettei se olekaan aina se totuus. Siitä tulisi vähintäänkin huijattu olo.
Nyt pitäisi keksiä jotain muuta tekemistä, niin että saa ajatukset pois noista synnytyskuvioista jos meinaa ensi yönä nukkua... Muita kommentteja voisin ensin kuitenkin muutaman laittaa:
Masussa kaikki hyvin, potkut näkyvät jo selvästi ulospäin. Välillä tuntuu, että yrittää työntää pepun vatsasta pihalle (ja näkyykin selvä kohouma).
Kelan päätös viipyy täälläkin, äitiysloma alkaa ensi viikolla ja hakemuksen laitoin maaliskuussa. Ja vuoden 2007 verotuksen mukaan mennään, eli ei pitäisi olla siitäkään kiinni. Soitin tänään ja lupasivat kiirehtiä sitä.
Sairaalakassia en ole vielä pakannut. Jotenkin se tuntuu liian konkreettiselta tässä pelkotilassa - haluan vielä ajatella, ettei se ole niin lähellä että lähdöstä tarvitsisi vielä huolehtia. Jotain mukaan otettavaa evästä pitänee ostaa valmiiksi. MInulla on meinaan sen verran pitkä allergialista, että on hyvinkin mahdollista, ettei tarjolla oleva ruoka sovikaan minulle. Ja mies on nälkäisenä aina kärttyinen, joten hänenkin evästarpeistaan kannattaa huolehtia. Imetysliivien ostoa yritän pitkittää mahdollisimman pitkälle, saattaa olla että ostan ne suosiolla vasta sairaalasta pääsyn jälkeen ja olen sairaalassa sitten vaikka ilman (kun ei tarvitse itse pyykätä). Rintani ovat meinaan paisuneet ihan mahdottomiksi, pelkään että maidon noustessa loppuu Suomesta kuppikoot kesken! Ja tämän kokoiset liivit on sen verran hintavia, ettei väärän kokoisia hankintoja halua kovin montaa tehdä. Asumme sen verran lähellä sairaalaa, että mies voi sitten käydä hakemassa, jos jotain unohtuu. Kunhan neuvolakortin ja kameran muistaa ottaa mukaan niin kaikki hyvin!
Uskomatonta, että on enää 5 työpäivää jäljellä! Fyysinen vointi on edelleen hyvä ja jaksaisin hyvin olla vielä töissä. Kotonakin on kaikki vauvalle laitettuna, joten nyt ihmettelen mitäs sitä äitiyslomalla oikein keksii tekemistä... Alussa lähden vielä käymään pari kotimaan vierailu-reissua, mutta kovin pitkään ei uskalla reissata mihinkään.
Tästä tulikin aika romaani... Nyt iltapalalle.
Minä80: Ihanaa että oot saanut puhuttua jonkun ihmisen kanssa joka edes vähän osaa auttaa ja ymmärtää!
Mä naureskelen täällä teidän kertomuksille, kuinka vauva työntää pyllyä vatsasta ulos.. Ihan sama juttu täällä!
Mulla viimeisiä viedään.. Lauantaina alkaa virallinen äippäloma, mikä nyt ei muuta mitään, kun kotona oon ollu jo syyskuusta saakka. Mutta sellanen positiivinen juttu tulee sen tullessa, että mä alan saada omaa rahaa :)
Ja sunnuntaina kotiin!!! Jos en oo jo maininnut, niin äiti on luvannut paistaa munkkeja ja pari mun kaveria tulee äiskän luo kaffelle. Mulla on nimittäin 30v synttärit samana päivänä, kiva ettei tarvii ihan yksin juhlia :)
Me tässä miehen kanssa vietetään viimesiä hetkiä kahden tässä maassa. Mies vielä jää tänne pariksi viikoksi ja ajelee sitten autolla kotiin. Mulla alkaa olee stressi mitä otan mukaan jä mitä jätän tänne. Mikään vaate ei mahdu, ei nyt eikä varmaan synnytyksen jälkeenkään.. Ja oonkohan muistanut nyt hoitaa kaikki asiat täällä kuntoon. Mutta onneksi tuleva vaari tulee tänne vielä lomalle vaimonsa kanssa toukokuun lopulla, saavat tuoda sitten puuttuvat tavarat ja varmasti siivoavatkin kämpän sellaseen kuntoon, että on sitten kiva tulla vauvan kanssa takasin.
Kudoin muuten toissa iltana telkkaria katsellessa villahousut vauvalle. Mulla oli liian pienet puikot, joten niistä tuli niin pienet, että laitoin nukelle jalkaan.. Eilen kävin ostamassa isommat puikot ja nyt uutta yritystä kehiin..
Pitemmittä puheitta, nauttikaa simasta ja munkeista sekä ilmapalloista ja itse vapusta ja vapaasta!
maitoparta ja Soma 34+4
tonttis: Kuulosti aika rankalle reissulle ekaluokkalaiselle...enkä nyt oikeestaan tiedä, et huipentuuko kouluvuosi tollaseen retkeen sitten....Miten sä selvisit reissusta?! Bussimatka kuulosti tuskasen pitkältä.....
pluu: tsemppiä sulle..varmasti mietityttää kovasti toi et saattaa olla joku munuais sairaus!
tr02: No olikos poitsu kääntynyt vaiko majailiko peppu alaspäin?!
helmi79: Hyvä et jäi positiivinen kuva synnytysvalmennuksesta! Kyllä täälläkin ihan ok oli se valmennus...osa asioista oli niin vaan itsestään selviä ja yks mikä nyt vähä jäi kaivertamaan oli kun neuvolantäti sanoi parisuhteesta ja näin, et onnitelkaa sitten itteänne, jos olette vielä 1.vuotisneuvolan aikaan yhdessä....!! Tosi kannustavaa, heh!
minä80: Hyvä et sait mukavan psykologin, jonka kanssa pystyt puhumaan:)
Täällä muksu on pitänyt kovaa mekkalaa masussa,ihanaa, vaikka välillä liikkeet sattuukin. Punkee takapuoltaan ylämahalta niin, et välil tuntuu et meinaa sitä kautta maailmaan tulla!!! ;) Eilen siivoilin pihaa ja käytiin kaupoilla ja aih,voih...siitä sitten kärsinkin loppuillan. Supisteli, selkään sattu ja se veti tonne takapuoleen ja tuntu et häpyluu räjähtää...liikkumaan ei meinannut päästä:( Panadolin otin, mutta ei se nyt hirveesti kyl auttanut. Sen siitä sitten saa kun haluis tehdä kaikkea normaalisti...... =/ Ja vielä eilen kun oli hyvä olo ja fiilis tehdä...kostautu vaan pikkasen liian rajusti sitten illalla! Tänään imuroin kyllä nopsasti kivuista huolimatta kun on vieraita tulossa! Mut eipä tänne muuta ihmeellistä...nyt täytynee mennä paistaan munkkeja, namskis!!:)
Aurinkoista vappua kaikille<3
Anneh ja pieni 31+4 <3
Eilen oli neuvolakäynti, oli onneksi eri terveydenhoitaja, kun oma terveydenhoitajani oli lomalla (jes!). Vaavin sydänäänet oli ok, kunnes hän äkkäsi että häntä kuunnellaan ja tökitään jollain laitteella; alkoi kauhea potkiminen suoraan laitteeseen ja sydänäänet puuroutui hetkellisesti ja vaavin syke nousi ihan korkeaksi! Terveydenhoitaja totesi, että löytyikin toinen puoli vauvasta, kun oli ehtinyt juuri sitä ennen toteamaan, että onpas täydellisen tasaiset sydänäänet.. :) Ei tainnut taaskaan tykätä, että häntä häiritään. Joka kerta tuntuu ultrassakin olevan sama homma. Hellyyttävää, taitaa tulla äitiinsä... :)
Verenpaine ja muut arvot oli hemoglobiinia lukuunottamatta ok; joudun viikon rautakuurille, kun hemoglobiini oli laskenut 107:ään. Ilmeisesti johtuu tästä mun flunssasta. Viimeksikin laski flunssan jälkeen heti hemoglobiini tosi alas.
Terveydenhoitaja sanoi, että vauvan pää on jo tosi alhaalla ja on kuulemma kiinnittynyt lähtövalmiuteen. Sanoi että voi silti mennä vielä aikaa, ennen kuin syntyy, mutta on kuitenkin jo valmiina siellä odottelemassa lähtöä. :) Mulle sopisi kyllä hyvin, että 2-3 viikon kuluttua hän päättäisi syntyä. En jaksaisi odotella sinne laskettuun aikaan asti, varsinkin kun tää mun maha alkaa olla jo liian iso ja painava. No, toivossa on hyvä elää... Katsotaan miten käy...
Hyvää viikonloppua kaikille! :)
Fanny81 + salamatkustaja (rv 34+4)
Eilen uskaltauduin lenkille (edellisen lenkin jälkeen supisteli kipeästi, joten pidin vähän taukoa kun pelkäsin liikunnan aiheuttavan supistelut). Ilma oli upea, metsässä tuoksui kesäillalta ja oma olo oli todella hyvä, kävelin reippaasti tunnin lenkin, osin pururataa ja välillä poikkesin pienille poluille ihailemaan metsän fiilistä. Innostuin jopa hölkkäämään pari minuuttia. Lenkin jälkeen saunaan rentoutumaan, vain järvi puuttui. Koko iltana / yönä ei tullut edes yhtään vatsan kovettumissupistusta, eli uskallan jatkaa liikkumista edelleen.
Sympatiani kaikille liitos- /selkäkivuista kärsiville, osaan kyllä olla onnellinen hyvästä fyysisestä olotilastani.
Minä80 + masuasukki 34+0
Minä80: Kuullostaa niiiin ihanalta! Kyllä mäkin sitten metsään suuntaan heti ens viikolla!
Mulla on alkanut supistelemaan ihan kunnolla sillon kun virtsarakko on täynnä. Joskus tuntuu, ettei pääse vessaan saakka kävelemään kun ottaa niin kipeetä. Pitäs vissiin käydä vähän useammin, vaikka ihan liian usein tunnun siellä istuvan :)
Sitten mun sormet on mennyt kummallisiksi öisin. Niitä särkee ja ne on ihan jäykät, pitää oikeen jumpata ennen kun nousee ylös. Turvotusta se varmaan on (?), mutta ei ne näytä turpeilta.. Onko muilla?
No eipä muuta tähän lauantaihin. Huominen lento jännittää jo tosi paljon eikä varmaan tee Soman sykkeellekään hyvää... mutta miten voi olla jännittämättä kun järjellä se ei onnistu (ja mitään jännitettäväähän ei ole!).
maitoparta ja Soma 34+6
Ai ja Fanny: mä olen kanssa samaa mieltä, että mielummin vois tulla pikkasen aikasemmin kun myöhässä tää lapsi.. Toivossa on hyvä elää :)
Täällä ei kyllä paljoo enää lenkkeillä, heti kun nousee vessaankin, niin meinaa alkaa supistelemaan. Kaupassa kun käy kävellen (tästä joku 200m kauppaan), niin koko reissun ajan on maha kovana. Tosissaan tässä jo alkaa miettimään, että voishan se pikkuinen jo syntyä, mutta sit taas toisaalta miettii, että on ihanaa nauttia miehen kaa viimeisistä viikoista ihan vaan kahdestaan. :) Maanantaina ajateltiin käydä syömässä kun on vuosipäivä, tai siis kaksi vuotta siitä kun tavattiin. Hihii.. :) Romanttista.
Masuasukki alkaa olemaan jo niiiiin iso, että potkii koko ajan kylkiin ja maha on ihan hellänä loppupäivästä, kun potkitaan niin kovaa nivusiin ja ihan ihokin alkaa olemaan jo hellänä.
Nyt on mullekin sit tullut joku korvatulehdus, kun se rutisee ja tinnittää ja vihloo niin perkuleesti. Keskiviikkona on neukkula, joten kelasin vasta siellä kysellä, että mikähän siinä olis. Jos ei ohi mene itsestään.. :P
Ihanaa kesäpäivää kaikille! Täälläkin on lämmintä jo +20 varjossa tälläkin hetkellä, ihanaa.. :)
-Meevi ja Juniori 35+5-
Luin kyllä kaikkien kirjoitukset, mutta en nyt jaksa niitä kommentoida. Itsellä tuli nimittäin sairaalassa yövyttyä yksi yö. Keskiviikkona oli vatsa, selkä ja etureidet tosi kipeet koko päivän. Iltaan mennessä sitten päätin mennä päivytykseeen omaan terveyskeskukseen. Lääkäri teki tukimuksia, pissassa vähän verta, ei muuta. Sain yhden särkylääkkeen ja lähetteen aluesairaalaan virtsakiviepäilyn vuoksi. Sinne sitten lähdettiinkin isännän kanssa illalla. Siellä lääkäri teki ultran ja vauvalla kaikki ok. Pissassa edelleen verta, verikokeita otettiin. Ottivat osastolle yöksi ja antoivat taas särkylääkettä. Vauvalta otettiin sydänkäyrä ja siinä kaikki ok. No yö meni vähillä unin, vatsa ja selkä edelleen kipeät. Aamulla taas särkylääkettä, se auttoikin sitten ja sen jälkeen ei kipuja enää. Taas vauvalta sydänkäyrät, kaikki ok. Lisäksi ultrattiin alavatsa, ei sieltäkään mitään erikoista löytynyt, ei niitä virtsakiviäkään. Päivällä lääkäri teki minulle ja vauvalle taas ultran, kummallakin kaikki ok. Vauva edelleen perätilassa ja painoarvio 1,7 kg ja syntymäpainoarvio lähentelee jo 3 kg. Lisäksi sisätutkimus ja tulehdusnäytteitä. Kohdunsuu kiinteä ja kiinni, ei supistuksia. Illalla vielä verikokeet: PVK ja CRP. Toiveissa oli jo päästä kotiin...
Verikokeista ei löytynyt mitään, joten pääsin to-iltana kotiin. Vähän mysteeriksi nuo kivut jäi, mutta lääkärin mielestä ei mitään paniikkia, että vauvalla olisi jotain vialla. Tänään soittivat jostain kokeista ja niissä kaikki ok. Tiistaina pitää vielä soitella bakteeriviljelystä.
Nyt olen sitten ottanut rauhallisesti. Eilen vappuna oltiin mökillä tekemässä kevätsiivoja, tai siis muut, en minä. Kahvit sentään keittelin ja jotain muuta pientä. Oli mukava olla ulkona koko päivä. Sama rento meininki jatkuu tänään... Tiistaina ois neuvola ja keskiviikkona hammaslääkäri. Ja siitä viikon päästä taas OYS:ssa ultra vauvan pienuuden takia.
Pakko vielä kommentoida muiden juttuja. Meillä sairaalalaukku vielä pakkaamatta, taidan kuitenkin ottaa yhdet 50 cm housut ja paidan vauvalle mukaan, saatiin ne kummitytöltä lainaan. Isännälle tässä puhuin, että pitäis saada se sänky jo makuuhuoneeseen ja hoitopöytä keittiöön. Tavaroita pitäis siirrellä... Laskettuun aikaan vielä 6 viikkoa, mutta eihän sitä koskaan tiedä...
Levollisin mielin
Candy78 ja vaavi (33+6)
Aivan ihana ilma ollut taas tänään, varjossa +20 lämmintä =). Käytiin miehen, tytön ja koiran kanssa metsäautotiellä kävelemässä ja voi että oli ihanaa, sammakonkutua jo melkein joka lätäkössä =). Koira oli aivan onnesta soikeana kun sai juosta pitkin lätäkköjä, siinä kohtaa kun sitä pestiin tallissa niin ei enää ollenkaan ollut onnesta soikeana..
Noista äitiyspäivärahoista piti sanomani että kun jäin 12/2007 äippälomalle esikoisesta niin niin päätös niistä tuli kanssa vasta kun äitiysloma oli jo alkanut, otettiin noiden 6kk:n tulojen mukaan. Nyt päätös tulikin nopeasti kun en ole tässävälissä töissä ollut.
Anneh: Ensimmäinen vuosi lapsen kanssa on toki raskas mutta kun muistaa huomioida myös sitä kumppania niin eiköhän se siitä suju. Aika ajattelematonta neuvolantätiltä. Piti vielä sanoa noista kivuista, jotenkin sellainen olo että tiedän tarkalleen miltä sinusta on tuntunut, mä todella toivon että nää kivut loppuu laitokselle.
Minä80: Kuulostaa ihanalta tuo sun lenkkeily, oikein kateeksi käy kun itse pääsen hiihtelemään vain etanana eteenpäin noiden liitoiskipujen vuoksi. Ja hyvä että sait edes jonkinlaista apua pelkoihisi, saitko vielä uutta aikaa tuolle psykologille?
Ainakin Fanny81, m maitoparta ja Meevi toivovat että vauvat syntyvät hieman ennenaikojaan, mä liityn tähän ryhmään, olis ihanaa jos tää syntyis siinä kesäkuun alussa heti.
Mä en oo saanut vauvaa varten laitettua vielä mitään, vaatteet on kattomatta ja pesemättä, sairaalakassi pakkaamatta ja kaikki muutenkin rempallaan, täytyis panostaa ainakin niihin vauvan vaatteisiin mutten jotenkin oo saanut itsestäni mitään irti, ehkäpä jo ensiviikon aikana?!
Tiistaina olis taas neuvola joten silloin sitten viimeistään tuun kertoon paremmin kuulumisia.
Nauttikaahan keijut vielä hetken mahoistanne ja kumppaneistanne ennen kun alkaa elo uuden pienen ihmisen kanssa =)
Ruu ja masuasukki 34+2 (luulisin)
Anneh kyllä oli poitsu kääntynyt pääalaspäin, mutta nyt tässä muutama päivä seuratessa olen huomannut että illalla jannu on perätilassa ja aamulla raivotilassa. Touhuunkohan liikaa päivisin että sillä ei ole tilaa olla. joskus päivisin se on sivuttain ja arvatkaa vaan että onko vatsanahka kipeä.
On kyllä ollut mukavaa kun on ollut nyt vapaata., Olen kerennyt täysin unohtamaan työasiatkin vaikka ensin ajattelin että olen varmaan joka päivä soittelemassa töihin ja käymässäkin siellä.
Nyt täytyy lopetella kävin vain pikaisesti kommentoimassa.
t. tr02 35-4
Mulla on tainnut olla muutaman viikon hiljaisempi jakso tässä. Kirjoittelemaan en ole siis ehtinyt mutta lukemassa olen käynyt täällä harva se päivä.
Jäin vappuaattona äitiyslomalle, ja voin kyllä sanoa ettei paljon parempaan ajankohtaan olisi voinut loman alku sattua. Ei pelkästään säiden vuoksi, vaan ihan voinninkin. Viime viikolla töissä vielä jaksoi hyvin mutta tällä viikolla puhallutti kyllä jokainen liike. Vatsa kovettuu ihan pikku ponnistuksista, ja välillä ilman mitään syytäkään.
Huomenna on vuorossa taas lääkäri. Tää nyt sit kai olis vika lääkärikäynti ennen synnytystä, mikäli olen oikein asian ymmärtänyt. Hassua kun olen yrittänyt miettiä kaikkea mahdollista kysyttävää lääkäriltä, mutten oikein keksi mitään. Ikään kuin kaikki olisi tosi selvää, vaikkei tietenkään ole!
Niistä sormien puutumisesta kyseli joku. Mulla ainakin terkka joka kertaa kysyy siitä. En muista mistä se kertoo, vai kertooko mistään. Mutta älä kuitenkaan turhaan huolestu! Itselläni turvotus on keskittynyt alaraajoihin (huoh) ja taidan olla kohta jo aika komeiden suonikohjujen omistaja:(
Mäkin ajattelin loman alun kunniaksi lähteä pikku kotimaan-reissulle. Täytyy toivoa et jaksaa vielä kävellä ja hengailla, ettei jalat poksahda kesken. Monenlaisia suunnitelmia olisi reissulle, saa nähdä kuinka moni niistä toteutuu...
Monet on maininneet, kuinka vauva pyllistelee vatsassa tosi näkyvästi. Mulla toi kaverin peppu pyörii tossa kylkiluiden alla lähestulkoon koko ajan, mut sen lisäks vasemmalla puolella vatsassa näkyy välillä oikein kunnon piikkejä, kun pikku jalat ja kädet suoristelee.Hellyttävää:)
Ainiin, yksi kysymys tuli liikkeistä mieleen. Onko kukaan muu havainnu vauvalla sellaisia "säpsähdyksiä"? Tyyliin vähän niin kuin hikka (jota ainakin meidän pikkuisella on ollut jo monta kuukautta), paitsi kovempana ja kertaliikkeenä. Vähän jo asiasta huolestuin, ja kysyin terkaltakin, mut ei se oikein mitään siihen osannut sanoa.
Jeps. Ehkä aktivoidun taas jos ja kun lomalaisena olisi aikaa.
Mukavia viimeisiä viikkoja kaikille ja tsemppiä niille jotka on joutuneet jo erityistarkkailuun. Enää ei ole pitkä aika!
AnumaamunA ja pikkuinen 35+1 (tai sinne päin)
Eilen kävin neuvolassa. 30+6
Hb: 118 ja käski syödä rautaa,vaikka ei tuo nyt vielä hälyttävä ole.
Pissa: Puhdas
Painoa oli tullut hurjat 14g/viikko,että ei hirveesti. Yhteensä tullut semmoset 5kg tähän mennessä
Verenpaine: 112/68
Sf-mitta: 28cm ja se vähän ihmetytti,kun edellisellä kerralla lääkäri oli saanut 29cm eli ois sentillä laskenut tai ensin se sai mitaksi vaivaset 25,mutta sitte mittas uuestaan ja tuli tuo 28cm. No ei nyt hälyttävä oo,kun pää tuntu jo aika alhaalla. Ennen on menty yläkäyrällä niin nyt oli laskenut keskikäyrälle. Mutta aika varhaisessa vaiheessa on pienoinen jo laskeutunut.
Sydän äänet kuulu todella hyvin ja vauveli vähän innostu ja liikku siellä.
Kaikki oli hyvin. Vähän mietittyttää tuo,kun oli jo laskeutunut ja nopeita synnytyksiä takana niin pitää lähtä sitte kyllä tosi herkästi liikkeelle. Sanoin eilen miehelle,että pysyis nyt vielä reilu 5vk. sisällä niin sitte oltas ja hyvällä puolella.
Mitään muuta ei oo vauvalle vielä valmiina,kun rattaat oottaa tuli teränä käyttäjäänsä. Pitäs ensin tolle tämän hetken kuopukselle keksiä vaatekaappi niin sitte vois ruveta pesemään vauvan vaatteita.
Sairaalakassia ja kotiin tulovaatteitakaan en oo laittanut. Mitään muuta uutta ei oo vauvalle ostettu,kun nuo rattaat. Oon mää kaikille jotain uutta vaatetta ostanut ja ne oon yleensä laittanut kotiintulo vaatteeksi kaukaloon,jotka mies on sitte tuonut lähtöpäivänä.
Äitiyspäivärahasta: Mulle tuli yllättävän äkkiä päätös. Varmaan meni vain 2 tai 3vk. Mutta minä haen verotuksen mukkaan,kun ei oo tuloja. Seittemänvuotta kotona ollut ja koko ajan äitiyspäivärahalla tai kotihoidontuella. En sitte ossaa sannoo mikä teillä viivyttää. En muista kuka siitä kirjotti. Mulla alkaa äitiysloma 25.5.
T.sasa79+ rv.31+0
Eikai tässä muuta