Annoin kaverille monta säkkiä käytettyjä lastenvaatteita joita olin itse saanut
muilta. Nyt olen perästä kuullut kuinka kamalia rääsyjä niissä säkeissä on ollut, kuinka huonokuntoisia olen antanut. Mä kyllä sanoin ennen kuin annoin vaatteet, että olen ne muilta saanut käytettynä, lisäksi ennenkuin itse annoin eteenpäin, perkasin mun mielestä todella huonokuntoiset sieltä pois.
Jatkossa vien varmaan kaikki suoraan roskikseen.
Kommentit (10)
Monet ei ekaa lastaan odottaessaan tajua, kuinka arkivaatteet kuluvat lapsen käytössä nopeasti. kerrankin käytetyssä vaatteessa saattaa jo olla tahroja jotka eivät lähde pesussa jne.
Pyysikö hän vaatteita vai annoitko pyytämättä? Jotenkin ymmärrän, että jos hän ei mitään pyytänyt eikä oikein halunnutkaan niin monesta säkistä voi tulla sellainen olo että käytetään kaatopaikkana. Toisaalta jos itse pyysi ja vielä sanoit, että kaikki ei ole ihan priimaa ja on huonokuntoistakin joukossa niin sitten en kyllä ymmärrä. Veisi kirpparille ne, mitkä ei kelpaa.
niitä todella tarvitseville, siis Pietariin ja Sri Lankaan (muitakin olisi pilvin pimein). Eivät valita ja tiedän, että ovat tyytyväisiä. Suomalaiset mammat on tottuneet niiiiiin hyvään. Ei täällä ymmärretä todellista tarvetta. Googleta ap, niin tiedät missä sun "rääsyjä" kunnioitetaan.
Siskon lapselle annan vain sellaiset. joissa ei juuri käyttö näy.
tai siis miten googletan noita hyväntekeväisyys kohteita?
joten meillä tarvitaan myös niitä huonompia vaatteita, kun lapsille pitää pienestä pitäen olla erilliset pihavaatteet ja vielä toiset navettavaatteet ja kotonakin kelpaa ei-niin-kovin-hyvät. Uutena ostetaan vaatteet, joissa kuljetaan ihmisten ilmoilla.
Eli tällaisissa talouksissa tarvii niiden tavallisten käyttövaatteiden lisäksi pari vaatekertaa hatuista kenkiin ja saappaisiin, joiden kunnolla ei oo niin väliä, ja joihin ei ihan hirveesti enää voi rahaa laittaa.
Ymmärrän, että kaikilla ei tällaisia navetta-tarpeita ole. Mutta meitäkin löytyy, joten kannattaa kohdentaa lahjoitukset niin, että vastaanottajalla oikeesti on käyttöä niille. Itse oon mainostanut, että meille saa tuoda huonompikuntoisiakin tuulipukuja, sillä niitäkin tarvitaan. Ja kaikkiaan vaatetta on sitten kertynyt liikaakin, mutta ne liiatkaan ei mee hukkaan, sillä mulla on yks tuttu perhe, joka saa vielä surkeampia vaatteita lastensa navettakäyttöön, joten jaan osan sinne perheeseen, ja ne on niistäkin kiitollisia.
Meidän kaveripiirissä on aina annettu lastenvaatteita eteenpäin. Osa loistokunnossa, osa huonommassa. Ei väliä. Ikinä ei olla rutistu mihinkään suuntaan. Ja ollaan toisen ketjun perusteella niitä hyvätuloisia kaikki. Mun mielestä on ollut vieläpä kivaa saada takaisin toiselle lapselle ekalla olleita, vaikka ovat olleet vähän kuluneitakin.
Myös hyväntekeväisyyteen annetaan ja UFF:lle ja milloin minnekin.
Älkää hyvät ihmiset laittako ainakaan mitään ehjää roskikseen - se on pahinta tuhlausta!
vaikka "apua lapsille Pietariin", siellä tulee hirveesti linkkejä, haluatko siis lahjoittaa uskonnolisen yhteisön tai ihan "maallisen" kautta. Samoin noissa muissakin maissa. Kyllä sieltä ne linkit löytyy!
paljon lastenvaatteita ilmaiseksi, hän ei vaivautunut kysymään haluanko ne takaisin ja myi kirpparilla. eli teki rahaa jollain jonka olisin kyllä itsekin voinut myydä mutta oli sentään käytettyjä ja ajattelin olla ystävällinen. ja itsellä on lapsi taas tulossa joten olisi ollut käyttöä.
olisko kannattanu sanoa, et haluat ne takaisin? mä oon ainakin sanonut aina kohteliaasti että voin antaa mielelläni vaatteita, osan tahtoisin takaisin jos ovat vielä käyttökunnossa.
mua kans ärsyttää nuo tyypit jotka hymyillen kiittelevät vaatteista ja muista ja heti kun selän kääntää niin ovat jollekin toiselle naureskelemassa et miten kukaan voi kuvitella et meidän Hertta-Liisalle laitettais tällaisia rutkuja päälle!
oon toki itsekin saanut huonoja vaatteita, mut oon kaikessa hiljaisuudessa nakannut ne uffin laatikkoon.
Kysyin etukäteen, että haluaako hän näitä vaatteita, ja hän sanoi että kyllä haluaa. Silloin jo sanoin, että mulla on paljon käytettyjä, mutta sitten omiakin ihan kerran käytettyjäkin oli joukossa. Ja vielä silloin kun annoin ne, sanoin että siellä on käytettyjä ja jos ei hänellä ole käyttöä niin heittää roskiin vain. Hän tarjosi mulle rahaakin, kun sai niin monta säkkiä, ja sanoin etten ota vastaan rahaa koska kyseessä käytetyt vaatteet.
ap