Hjälp, onko masennuslääkettä jota voi käyttää raskaana?
Kärsin vakavasta masennuksesta ja siihen syön efexoria. Nyt kuitenkin epäilen olevani raskaana. Jos tämä on totta, niin onkohan mitään masennuslääkettä, joka sopisi raskaana ollessa käytettäväksi? Tietääkö joku? Muistelen, että lääkäri sanoi, ettei tuota efexoria saisi/voisi raskaaana käyttää.
Kommentit (25)
Seronilia voidaan käyttää myös raskausaikana, mä käytin lääkärin ohjeen mukaan. Tutkimuksia ko. lääkkeen vaikutuksista sikiöön ja lapseen on tehty.
Ota yhteyttä lääkäriin.
Kiitos vastauksista, täytyy tosiaan ottaa yhteyttä lääkäriin, raskaustesti näytti plussaa.
4
Seronil tais olla ns. SSRI-lääke kun taas tuo efexor jota syön on SNRI-lääke ja nämä vaikuttavat eri tavalla. Miulla testattiin ensin monia SSRI-lääkkeitä, mutta kun ei apua tullut niin siirryttiin efexoriin ja se onkin auttanut.
hoida ensin se masennuksesi pois, ja sitten tee vasta lapsia.
ÄLÄ tee lasta kärsimään,jos ei kerran sulla ole polla kunnossa!
tee abortti. hoida ensin se masennuksesi pois, ja sitten tee vasta lapsia.
Jaa että semmosta mieltä. Tällä logiikalla varmaan veisit steriloitavaksi kaikki mt-potilaat, vammaiset ja muuten vaan rumat ja tyhmät, eikös?
Mä ehdotan sulle sterilointia ihan sillä perusteella, että viestisi perusteella vaikutat erittäin empatiakyvyttömältä ja suvaitsemattomalta ihmiseltä. ÄLÄ vaan tee lapsia kärsimään, hoida eka oma aikuiseksi kasvamisesi loppuun!
XD
Joku sanoi, että av-reseptit ei kelpaa apteekissa niin tämän toki tiedän ja kuten jo aiemmin kirjoitin olen varaamassa aikaa lääkärille.
Tämä raskaus ei ollut suunniteltu, mutta kun mikään ehkäisy ei käy, paitsi kondomi, mutta sillekin allerginen ja allergisille sopivat kalliita jne ja minulle on sanottu, etten todennäköisesti tulisi raskaaksi ilman hoitoja.
Tätä efexoria olen kyllä syönyt jo 6kk sen jälkeen kun alkoi tehota masennukseen siis löydettiin oikea annostus, joten periaatteessa voisi lopettaa, mutta viimeksi liian aikainen lopettaminen toi masennuksen takaisin.
tämä oli siis vastaus ihmiselle joka oli sitä mieltä että abotti pitäisi tehdä jos on masentunut.... :)
Haloo..onks valoo?? :D Sinäpä se et taida mitään tietää mielenterveydestä :)? Sunlaisten ihmisten takia masennuksesta kärsivät eivät uskalla hakea masennukseensa apua raskausaikana ja kun lapsi on syntynyt...pelätään että tuomitaan masentunut äiti.Itse kyllä nostan hattua äideille jotka uskaltavat kertoa avoimesti tuntemuksistaan/masennuksestaan ja vieläpä hakevat siihen apua!Sehän jos mikä osoittaa et todella haluaa lapselleen parasta!Ei masennus ole este tehdä lapsia jos on valmis ottamaan tuen ja avun vastaan,hoitamaan samalla itseään.Toki masennus ilmenee erilailla eri ihmisillä.Itse söin monta vuotta masennuslääkettä ja saatuaani esikoiseni,myös mielenterveyteni koheni sen myötä (onneksi näin päin),enkä tarvitse lääkitystä enää.Asiat eivät ole mustavalkoisia.... Tsemppä sinulle keskutelun aloittaja:)! Itse olen sitä mieltä että on lapsen kannalta turvallisempaa jatkaa lääkitystä (toki sellaista joka on todettu turvalliseksi),kuin lopettaa se raskauden ajaksi,mikäli kyseessä on vakava masennus. Mutta tosiaan ota yhteyttä lääkäriin ja suunnittelette sitten yhdessä hoidon :). Kuitenkin nyt kymmenen vuotta olen näitä psykaitarian sairaanhoitajan hommia tässä tehnyt,niin uskallan väittää että sinulla on kaikki mahdollisuudet tulla hyväksi äidiksi vaikka sairastaisitkin masennusta :).Tseppiä!!
pipipäät luulee olevansa terveitä ja jättävät ottamatta. Todella pahasti pipipäät marssii luontaistuotekauppaan ja luulee, että jokin päivänkakkara parantaa masennuksen ja syövät selluloosaa masennukseensa. Lääkitsemättömät pipipäät on näitä jotka luulee olevansa terveitä ja ovat ottamatta lääkkeensä ja tappavat koko perheensä. Sun asenteella olisit tuo viimeinen vaihtoehto.
ovat pipipäitä.
piste.
ei tervejärkiset vedä masennuslääkkeitä...
eiköhän se masentunut masennu vain lisää,kun lapsi itkee yöt,on allergioita,kipuja, sairauksia,ja lapsi vain itkee ja voi huonosti,ja masentunut ei osaa auttaa lasta, niin masennus vain syvenee.
ja tadaa---sitten tapetaan lapsi. tai muuten vaan vahingoitetaan sitä, ja me normi-ihmiset luemme näistä "masennus"-ihmisten kauhuteoista iltasanomista....
nämä on taas niitä asioita,joista ei saisi ääneen puhua. mutta kun näitä tapahtuu.
26
Mistä voit tietää varmaksi, että jokainen masennuksesta kärsinyt/kärsivä äiti masentuu lapsen itkusta. Ei ole taattu, että jokainen lapsi on itkuinen saa lukemattoman määrän allergioita jne. Tämä kaikki on toki mahdollista, mutta esim. allergioita tulee herkemmin niille, joilla vanhemmilla allergioita.
Itse olen hoitanut lapsia, ihan 1-2kk ikäsiä ja siitä ylöspäin, joukkoon on mahtunut koliikki tai muuten vaan itkusia vauvoja ja sit niitä helpompia. Lisäksi olen pienestä asti haaveillut suurperheestä ja masennukseni osittain on lähtöisin siitä kun selvisi, etten todennäköisesti ikinä luomusti tulisi raskaaksi. Raskaudesta olen onnellinen enkä voisi ikinä kuvitella tappavani omaa lastani. En myöskään vakavassa masennuksessakaan ole ikinä itsemurhaa ajatellut, vaikka ollut tosi surkea olo.
Ollaan miehen kanssa kyllä valmistauduttu siihen, että jos lääkäri on sitä mieltä, että raskaus ei ole nyt hyväksi jne niin sitten teen abortin, joskin se masentaisi lisää. Ensi viikolla tiedän kun olen lääkärissä käynyt.
ap
syödä ne omat lääkkeensä ja olla arvostelematta muita.
Annettiin masennuslääkkeitä, koska kuukautiset oli vuoden poissa. Sanottiin, että ei voi tulla raskaaksi. Kun tuli raskaaksi niin lääkäreille tuli hoppu saada abortti tehtyä, sillä ainakin nuo sen ajan masennuslääkkeet aiheuttivat lapselle vakavia vammoja, talidomityyppisiä...
Ja abortista alkoi helvetti...
käytetään pitkään, vuodesta puoleen sen jälkeen kun oireet ovat jo poistuneet. Tämä tietenkin siirtää raskautta/sen suunnittelua, ellei lääkkeiden aikana lapsia aio hankkia. Siis äiti voi todellakin olla jo kunnossa, mutta lääkettä syödä uusiutumisen ehkäisemiseksi pitkään, että masennus todella poistuu...ymmärsitkö?
tee abortti. hoida ensin se masennuksesi pois, ja sitten tee vasta lapsia.
Jaa että semmosta mieltä. Tällä logiikalla varmaan veisit steriloitavaksi kaikki mt-potilaat, vammaiset ja muuten vaan rumat ja tyhmät, eikös?
XD
kilprauhasen vajaatoimintaa sairastavilta, reumaatikoilta ym ym oikeus hankkia lapsia pois. Hehän käyttävät lääkkeitä!
kilprauhasen vajaatoimintaa sairastavilta, reumaatikoilta ym ym oikeus hankkia lapsia pois. Hehän käyttävät lääkkeitä!
Masennusta voidaan hoitaa ja saada oireettomaksi. Voiko nykyaikana vielä olla tuollaista suhtautumista mielenterveysongelmiin.
Tai soita vaikka siihen päivystävään terveysneuvontaan.
Mun muistaakseni yksi kaveri söi Efexoria raskausaikana. Ainakin imetysaikana söi sitä.