Voi juma tuota anoppia
En kohta enää kestä sen vauva-uteluita!!! Miksi ei ihmiset ymmärrä et aihe voi olla arka. Joku päivä mä vielä repeen ja annan tulla täydeltä laidalta.
Kommentit (8)
...siksi, koska eivät tiedä asian olevan sinulle ja meille muille erittäin kipeä asia. JOs taas tietävät, niin silloin en kyllä ymmärrä miksi hitossa utelee.
Töissä aika moni työtoveri pohtii milloin minäkin alkaisin vihdoin ja viimen tekee muksua. Olen jo kuulemma aika vanhakin, et kiirettä alkaa pitämään - oh yeah....kunpa vaan tietäisit... Kyllä tulee tietämään, kunhan se nyytti on syntynyt terveenä maailmaan, kuinka kovasti häntä tänne toivottiin.
mutta mulla helpottui olotila ihan helvetisti kun aloin sanoa suoraan niin kuin asiat on. Kun joku uteli että "millonkas työ?" vastasin että "kun tulisikin" on menny niin moni ihminen sanattomaksi ja vaikeeks että en laskuissa pysy.
Takana on yli 5v lapsettomuus eli en oo ihan eilisen teeren poika. Läpi on käyty kaikki hoidot mitä julkinen antaa. Tuloksena 4x nega alkion siirrosta ja viimeinen alkion siirto päättyi keskenmenoon pääsiäisenä. Eli voin sanoa tietäväni mistä puhun.
Ensimmäinen lapsettomuus vuosi oli helvettiä. Kävin kesken työpäivän itkemässä wc:ssä kun en muuten jaksanut. Hölmö kun olin en osannut hakea saikkua. Pikku hiljaa aloin kertoa töissäkin luotettavimmella kavereille. Samoin appivanhemmille sun muille kyselijöille. Samalla on helpottunut tämän lapsettomuuden käsittely ja olen tullut sinuiksi asian kanssa. Olen todennut että minulla on ihana ja raskastava mies jonka kanssa olen onnellinen ilman lastakin.
Ei ne lääkärit ihan puppua puhu kun ne kehoittaa puhumaan jollekin, joko ammatti ihminen tai läheinen. Kun olen alkanut avoimesti kertoa tilanteestani olen todennut että kohtalo tovereita löytyy lähipiiritä enemmän kuin olen kuvitellut. Jopa työpaikaltani on löytynyt useampiakin jotka ovat käyneet läpi saman helvetin.
Myös hoitojen läpi käyminen on ollut sen jälkeen paljon helpompaa kun ihmiset ovat tienneet. Ei ole tarvinnut sepitellä mitään selityksiä jos olet hoitojen vuoksi kipeä/ärtynyt yms. Ihmiset tietää eikä asioista tarvitse selitellä. Samalla huomaat että et todellakaan ole asian kanssa yksin.
Puhukaa ihmiset, puhukaa. Vaikka se aluksi tekee kipeää ja tuntuu vaikealta. Ei ihmiset kysele ilkeyttään vaan tietämättömyyttään, joten valaiskaa asioiden oikea laita.
Moikka!
Meillä lapsettomuushoitoja vuodesta 2003 asti..sitä ennen monta vuotta yritystä..yks keskenmeno..osalle kavereista, sisaruksista kerrottiin aika ajoissa että ollaa hoidoissa..töissä ihmiset kyselivät millon teille..sukulaiset myös piinasivat...
ja nämä jotka tiesivät osasivat myös loukata aika pahasti...sai aina kuulla veljen vaimolta ku selitti omasta perheestä että sellasta se on ku on lapsia yms.
hoitoihin kun mentin niin eräs sano että no senhän tietää mikä se syy on ...niin no joo mulla oli todettu pco vuosia sitten eli kaikki jotka tosta tiesivät luulevat että se on syy miksi ei saada lapsia vaikka tosi asiassa miehen siittiöissä on vikaa..
ja senki tiesivät. Meillä hoitoja oli 2xiui, 4xicsi, pakastesiirtoineen siirtoja oli 11 ja yhteensä 17 alkiota siirrettiin
Yhdestoista siirto toi plussan ja meille syntyi kolme kuukautta sitten ihana prinsessa...no nyt ihmiset alkaakin sitte kyseleen että millon teette toisen että tytöllehän pitää tehdä kaveri...voi v.... ärsyttää jo valmiiksi...niin ja on niitä kyselyitä tullut jo tai sanottu että seuraavaksihan teidän täytyy tehdä poika...miksi ihmiset ei tajua!!
Ihmiset ovat tosi ajattelemattomia!! Mutta todennäköisesti vain tyhmyyttään, ei pahuuttaan. Ehkä kannattaisi tosiaan suoraan kertoa, että kärsimme lapsettomuudesta, eihän se ole mikään häpeämisen aihe.
Kannattaa puhua suoraan, että teille ei lasta ole tullut kaikesta yrittämisestä huolimatta. Säästyy itse monelta mielipahalta ja turhalta stressiltä. Ihmiset on niin vaan hiton tyhmiä ettei ne tajua ennenku suoraan sanoo...ja niin kun se on lapsettomuuskin niin yleistä nykyään. Ei ne lapset taivaasta tipu...Itse aikoinani samanlaisen ongelman kanssa painiskelin...lähipiirille puhuin ihan suoraan, mutta vanhemmat ihmisetpä ei oikein tahdo tajuta. Mutta avoimuus auttaa!!
Ei lapsettomuudessa ole mitään hävettävää. Itse en ainakaan osaa hävetä sitä, etten ovuloi (ehkä jonkun mielestä pitäisi?)
Siispä jos joku utelee lapsiasiaa, niin vastaan, että minä en ole niitä naisista hedelmällisimpiä, jos ymmärrät mitä tarkoitan - ja aina ihmiset ymmärtävät, eivätkä utele lisää. Läheisimmille voi sitten kertoa tarkemmin hoidoista ym.
hei. Olen Mirva ja minulla todettiin endometrioosi 5 vuotta sitten ja samalla sain tietää etten voi saada lapsia, kivut ovat hallinneet elämääni. Nyt olen saanut elämäni takaisin , mutta en vielöä lasta. nautin elämästäni ja tästä hetkestä. pidän luentoja ja keskusteluja eri paikkakunnilla, kerron mm. oman tarinani,vaikutuksista, keinohedelmöitysprosessistani ja mahdollisuuksista
ota rohkeasti yhteyttä minuun p. 045-1378626 tai mirva@tintti.net
itse olen joutunut hakea sairaslomaa kun ei kerta kaikkia enään jaksa esittää töissä pirteää ja "valehdella" utelijoille miksei meille tule jo toista lasta. Näin pahasti ei ole mieli ollut maassa kun nyt:(((
Sais ihmiset pitää huolen omista asioista,eikä aina puuttu muiden asioihin!!!