Mikä on lyhin aika, jonka olet ollut synnytyssalissa?
Mukaan luetaan siis koko se aika, jonka salissa synnyttäjänä vietit, myös lepo synnytyksen jälkeen. Minulla se on noin 1 tunti.
Tuosta toisesta ketjusta tuli mieleen kysyä tätäkin. Olen viettänyt kolmesta lapsesta synnytyssalissa yhteensä n. 15 tuntia, sillä meillä ei pääse saliin ennen kuin synnytys on käynnissä. Synnyttämässä olen ollut (siis kirjoilla sairaalassa ja osastolla ennen lapsen syntymää) yhteensä 54 tuntia.
Kommentit (12)
ekalla kerralla n. 12h josta 9 tuntia meni käynnistelyssä ja synnytyksessa ja 3 tuntia synnytyksen jälkeen paikkailtiin ja levättiin.
tokalla kerralla n. 12h myös josta 10tuntia taas tuota käynnistelyä ja synnyttämistä ja pari tuntia lepäilin salissa.
vähän pidempiä aikoja näköjään kuin muilla.
Mitäpä ne minua sitten pidättelemään kun kerran näkivät, että kunnossa (?) olin ja valmis siirtymään osastolle.
Itse en ole uskaltanut nousta synnytyssängyltä mihinkään ennen kätilön lupaa. Visusti makasin paikallani limainen lapsi rinnalla yökkärin alla. Oli jo paikat ihan puuduksissa (siis siitä jäykästi paikallaan makaamisesta) ja tosiaan olisin halunnut nousta jo paljon aiemmin. Mutta kun sanottiin että se 2 t ihokontakti ennen kapalointia pitää olla niin sittenhän se oli. Toisaalta eipä osastolla olisi ollut tilaakaan.
josta reilu 2 t synnytyksen jälkeen. (Pisin aika kohdallani on 2 t 30 min.)
Aikaa synnytyksen jälkeen en muista tarkasti. Ehkä n. tunti.
ollut 2 h. Olimme 10 min lapsi maailmassa ja tämän jälkeen olimme 1 h 50 min, minkä jälkeen synnyttäneiden osastolle. Sieltä kotiuduimme vauvan ollessa kun vauva 36 h. vanha.
ennen synnytystä en ollut sekuntiakaan vaan kun minut pyörätuolissa juoksutettiin saliin nousin siitä sängylle ja katsoin kelloa se oli tasan klo 8.00...tytön syntymäaika onkin sitten 8.02:) Olin siis tuon ponnistusvaiheen eli 2 min. synntyyssalissa ennen synnytystä ja sen jälkeen reilun tunnin ennenkuin lähdin osastolle...
Ennen synnytystä olin toisella kerralla 2 h ja toisella 1 h.
Missä sairaalassa teidät on passitettu osastolle noin nopeasti?
Ilmeisesti 7minuuttia ehdin olla salissa ennen kuin poika syntyi, sillä ponnistamisen kestoksi on merkitty 7min. ja aloin ponnistaa heti kun saliin päästiin. Kävin myös sen verran ylikierroksilla syöksysynnytyksen jäljiltä, että halusin heti vauvan syntymän jälkeen suihkuun, uusiin vaatteisiin ja pois salista. Mitähän siihen nyt sitten olisi mennyt 0,5h??
Pystyin rauhoittumaan vasta vierihoito-osastolla, kun pikkuhiljaa tajusin, että olen ylipäätään synnyttänyt...
miten osastolle ehtii siirtymään niin nopeasti. Ainakin TAYS:ssa on käyntikerroillani ensi-imetystä ja parituntista ihokontaktia pidetty tärkeänä. Sitten on lasta salissa pesty ja mitattu. Äiti on käynyt suihkussa ja vaihtanut vaatteet. Koko perheelle on tarjottu välipalaa. Kauhea ruuhkakin on aina synnytysaikoina ollut, mutta salissa on kuitenkin saanut rauhassa tutustua tulokkaaseen ennen osaston käytävälle tai ylitäysiin huoneisiin siirtymistä.
Minua ei mitenkään siis kiirehditty sairaalan taholta pois salista, vaan kuten sanoin olin täysin ylikierroksilla ja myös hyvävoimainen helpon synnytyksen jälkeen, eikä esim. ompeleita tarvittu. Meidät jätettiin synnytyksen jälkeen miehen kanssa saliin tutustumaan vauvaan rauhassa, mutta minäpä painelin omatoimisesti suihkuun, ilmoitin vain miehelle etten ala tässä makaamaan, hoida vauvaa - minä menen suihkuun!
Kun lastenhoitaja tuli tuomaan välipalaa, olin peseytynyt, kaivanut itse itselleni kaapista puhtaan koltun ja aamutakin ja odotin vain lupaa lähteä osastolle. Mehut ja voikkarit heitin naamaan ja sitten menoksi. Mitäpä ne minua sitten pidättelemään kun kerran näkivät, että kunnossa (?) olin ja valmis siirtymään osastolle.
Ja en todellakaan halua tällä kehuskella olevani mikään supersynnyttäjä, naureskelen vain itsekkin jälkikäteen mihin nainen pystyykään siinä endorfiini ja adrenaliini ja mikä lie WIINI-pöllyissään... :D Olin toissynnyttäjä, ensimmäinen synnytykseni kesti 14h ja olin sen jälkeen ihan raato.