Saako vauva riittävästi maitoa rinnasta, jos puklaa?
Ongelma on ollut seuraava: mulla on tullut maitoa todella vähän ja olenkin kaikin keinoin (mm. tiheä imetys, täysin oikea imetysasento jne. jne.) koettanut aktivoida maidontuloa. Lisämaitoakin on jouduttu antamaan. Nyt imetin vauvaa niin, että puklasi todella reilusti imetyksen jälkeen. Onko vauva vihdoin saanut riittävästi maitoa rinnasta? Sen määrää kun on niin älyttömän vaikea arvioida, kun ei ole vaakaa millä punnitsisi ennen ja jälkeen syötön. Vauva on 1 kk.
Kommentit (3)
kun vauva voi lutkuttaa rinnalla jopa kaksi kolme tuntia ja sitten syö pullosta vielä yhdellä siemauksella 70 ml päälle. Ongelma on siis ollut, että maitoa on tullut todella nihkeästi aiemmin. Olen saanut sitä itse käsin pumppaamalla tunnissa 20 ml talteen. Erinomaiseksi mainostetulla rintapumpulla (Avent) en saa mitään talteen.
Nyt olen tehnyt kaikenlaista, että saisin maidontuloa aktivoitua (mm. sylihoitoa ja sitä tiheää pumppausta jne.).
Tänään ensimmäistä kertaa vauva on puklannut. Olen nyt miettinyt, saiko hän kerrankin rinnasta riittävästi syödäkseen?
Ap
meille sanoi, että pieni puklailu syötön jälkeen on merkki, että maitoa on tullut tarpeeksi. Eli siis vauva on syönyt reiluasti ja pulauttaa ylimääräiset pois.
Tämä siis ihan pienen kanssa
Vaikuttaisi ylitarjonnalta. Tietysti selviää seur. neuvolakäynnillä onko maidon saanti riittävää. Kasvun seuranta se paras mittari tähän. Silloin ei pienistä puklauksistakaan olla. Mutta koska kyse noinkin pienestä ihmisestä seuraile puklailua. Jos muuttuu ns suihkupuklailuksi kannattaisi käydä lääkärissä. Silloin voipi olla kyse jostain muusta. Mutta meillä tosiaan neiti juuri ekat kk imi rintaa niin ahnaasti ja innolla, että välillä masuun mennyt ilma aiheutti puklailua ja myös liika syöttö teki näin. Yksinkertaisesti maitoa meni liikaa. Ja täytyy muistaa myös se, että toiset vauvat vain puklailevat enemmän. Mutta tosiaan jos kasvu normaalia, niin kaikki varmasti hyvin. Voisit kokeilla seuraavaa: imetä n.5min ensin toista rintaa sitten pieni pystytauko ja sitten anna toista.. meillä auttoi "ylitarjontaan" :) Aurinkoista kevättä sinulle ja vauvallesi!