Te, jotka osaatte suunnitella ja organisoida, auttakaa minua!
Odotan esikoistani ja havahduin äsken karmeaan tosiasiaan. Olen saanut elää koko aikuiselämäni vapaasti, reissaten, suunnittelematta sen kummemmin elämääni. Olen toki hoitanut velvollisuuteni, asunto on, lainaa mukavasti maksettu, työpaikka on ja työt olen aina hoitanut hyvin. Mutta sen ulkopuolella kaikki sitten onkin..no, retuperällä. En osaa suunnitella mitään! Kaikki on rästissä, alkaen yksityiselämän ihmissuhteista (vastaamattomia puheluita, viestejä, riitoja selvittämättä jne.), aina kirjaston kirjoihin, remonttitarpeisiin, vaatekaapin siivoamiseen, yleiseen puhtaanapitoon, ruokailuihin (syön aina ulkona kaapista ei löydy mitään) jne jne lista on loputon!
Mistä aloittaisin? Minulla ei ole kalenteria yksityiselämän tarpeisiin, kännykän muistutuksia tai kalenteria en osaa käyttää. Missään ei ole mitään kirjanpitoa siitä mitä pitäisi tehdä ja jatkuvasti jää paljon tekemättä. Mieheni on organisoidumpi, ja hän pyörittää kaikki isot asiat meidän perheessä. Varaa matkat, hoitaa auton, puutarhan, lainaneuvottelut jne.
Luulen, että minulle tulee vaikeat ajat, jos en petraa ennen esikoisen syntymää. Siis te, jotka osaatte suunnitella, antakaa vinkkejä hyvistä systeemeistänne! Ohjeistakaa uusavutonta vaikka miten pienillä ohjeilla! Tarvitsen apua, kun en oikeasti edes tiedä mistä aloittaa!
Kommentit (10)
Kaikki lisävinkit ovat paikallaan. Pelkään, että arjesta tulee painajaista näillä arjenhallintataidoilla :(
Parasta olisi aloittaa hoitamalla asia kerralla kuntoon. Kaikkea et voi hoitaa kertalaakista kuntoon. Suurimman kynnyksen olet jo ylittänyt, kun olet tajunnut ryhtyä vastuullisemmaksi ihmiseksi!
-Aloita vaikka nyt hankkimalla se kalenteri, johon rupeat kirjoittamaan tärkeät menosi. Ja ota tavaksi myös lukea sitä joka päivä.
-Tuota ruokailupuolta kannattaisi myös ensisijassa parantaa. Hanki kunnon kotiruokakirja ja täytä ruokakaappisi peruselintarvikkeilla. Aloita ruoanlaitto helpoilla resepteillä, ettet hyydy heti alkuun. Vauvan kanssa et voi syödä aina ulkona, eikä se itsellesikään ole hyväksi.
-Siivouksiin oma rutiini
-Lainaa kirjastosta vain kirja, pari kerrallaan, jos tahtovat unohtua. Säilytä kirjoja
omassa kassissa
- Tutki kännykkäsi viestit, ja vastaa vastaamattomiin. Poista turhat viestit.
Jatkossa vastaa heti viesteihin
-Kutsu ystäviä kylään kahville, ja jutelkaa kaikessa rauhassa.
Opettele laittamaan yksinkertaista mutta terveellistä ruokaa kotona (tee pakasteeseen kunnon satsit vauvan ensi viikkoja varten). Voitte edelleen syödä silloin tällöin ulkona (meidän vauvaperhe on syönyt ulkona kahdesti per viikko vauvan ensimmäisestä "kotiviikosta" alkaen).
_Hanki kotiin siivooja_ ainakin kerran per viikko syklillä.
Opettele käyttämään kännykän kalenteria (mulla esim. vauvalle kalenterissa "Jekovit" merkintä joka päivälle, että varmasti muistan d-vitamiinin).
Onko vielä lisää innokkaita auttajia? Ihailen teitä suuresti, joilla tätä suunnittelukykyä on :-)
- kun lasku tulee postista, se avataan heti ja laitetaan maksamattomien laskujen "nipsuun", kun laskun on maksanut, se laitetaan maksettujen laskujen mappiin. mappi on aina samassa paikassa kaapissa
- perjantaisin suunnitellaan ruuat la-pe ja käydään kaupassa ja ostetaan ihan kaikki tarvittava kerralla sekä hiukan jotain pakkaseen. Vain esim. keskiviikkona pitää hakea purkki maitoa.
-keittiössä on paperia ja kynä. Kun jokin ruoka-aine tai esim. pesuaine loppuu, se kirjoitetaan heti listaan ylös odottamaan seuraavan perjantain kauppareissua.
-kaikki, minkä voi tehdä heti, tehdään heti. Esim. kuivaneet pyykit kääritään samantien kaappiin, ei jätetä sohvan nurkkaan odottamaan, että laitan kun jaksan.
Yleensä vielä vauvat nukkuvat aika hyvin, monen tunnin päiväunet. Kunhan pääset siitä vastasyntyneen kaaoksesta muutaman kuukautta eteenpäin, niin sitä saakin oikein ihmetellä, että mitä sitä ajallaan tekisi.
Ehdit hyvin harjoitella organisoitumista, koska kun lapsi on muutaman kuukauden ikäinen, niin käsissä ei ole mitään muuta kuin aikaa. Oletuksella siis, että lapsi on perusterve.
fly lady suomi
huomaat, että elämän-, ajan- ja arjenhallintaan voi aivan seota ;)
- Opettele siivoamaan, tee itsellesi joku rutiini esim peset vessanpytyn joka viikonloppu ja tiskaat joka toinen päivä jne. Opettele näkemään lika.
- vaatekaappi (ja muut kaapit) on mullakin sekaisin, eläkkeellä sitten...
- Älä siirrä tehtäviä eli jos keittiössä on muruja lattailla niin hae imuri ja imuroi (mutta älä myöhästy töistä sen takia)
- mulla on kaapissa pari isoa kannellista muovilaatikkoa tärkeille papereille, toisssa on minun paperit (maksetut laskut, reseptit ym) ja toisessa lasten. Mappiin laitto on liian haastavaa minulle. Tulevat laskut laitan heti tietokonen viereen, muuten jää maksamatta. Kun on maksettu niin heti laatikkoon ja lisäksi merkitsen laskuun että maksettu.
Voisitko pyytää äitiäsi apuun..? Hän voisi vinkata mitä tarvitset ruokakaappiin, opettaa ruoanlaittoa ym..
Tai liity marttoihin. Tai käy työväenopiston kotiruokakurssi tai vastaava.
Odotan esikoistani ja havahduin äsken karmeaan tosiasiaan. Olen saanut elää koko aikuiselämäni vapaasti, reissaten, suunnittelematta sen kummemmin elämääni. Olen toki hoitanut velvollisuuteni, asunto on, lainaa mukavasti maksettu, työpaikka on ja työt olen aina hoitanut hyvin. Mutta sen ulkopuolella kaikki sitten onkin..no, retuperällä. En osaa suunnitella mitään! Kaikki on rästissä, alkaen yksityiselämän ihmissuhteista (vastaamattomia puheluita, viestejä, riitoja selvittämättä jne.), aina kirjaston kirjoihin, remonttitarpeisiin, vaatekaapin siivoamiseen, yleiseen puhtaanapitoon, ruokailuihin (syön aina ulkona kaapista ei löydy mitään) jne jne lista on loputon!
Mistä aloittaisin? Minulla ei ole kalenteria yksityiselämän tarpeisiin, kännykän muistutuksia tai kalenteria en osaa käyttää. Missään ei ole mitään kirjanpitoa siitä mitä pitäisi tehdä ja jatkuvasti jää paljon tekemättä. Mieheni on organisoidumpi, ja hän pyörittää kaikki isot asiat meidän perheessä. Varaa matkat, hoitaa auton, puutarhan, lainaneuvottelut jne.
Luulen, että minulle tulee vaikeat ajat, jos en petraa ennen esikoisen syntymää. Siis te, jotka osaatte suunnitella, antakaa vinkkejä hyvistä systeemeistänne! Ohjeistakaa uusavutonta vaikka miten pienillä ohjeilla! Tarvitsen apua, kun en oikeasti edes tiedä mistä aloittaa!
Vihkoon kaikki tärkeät hommat listoina tai taulukoina.
- joulun aikaan lahjat: ideat, hommatut jne.
- tekemättömät hommat esim. maanantaille
- pidemmän ajan tekemättömät hommat (ei liikaa samaan listaan, kivempi kun hupenee nopeasti)
Tossa nyt yksi konsti, joka helpottaa mua:)
Ja sitten toinen: tee joku kiva juttu joka päivä. Esim. rauhallinen lehdenlukuhetki, mitä vaan.
keittön seinällä. Eli siis sellainen kohtalaisen iso paperikalenteri johon oikeasti mahtuu jotain kirjoittamaankin jokaiselle päivälle. Siihen kirjoitellaan sitten kaikki neuvolat, synttärit yms muut menot. Kirjaanpa sinne välillä myös muistutuksen että on aika soittaa esim vakuutusyhtiöön tai mihin nyt sitten tarvitseekaan. Voihan sinne laittaa muistutuksen että soitat jollekin ystävälle vaikka vauvan päiväunien aikaan tms. Kirjaston kirjojen palautuspäivä myös sinne luonnollisesti. Sinne voi myös kirjata siivoustavoitteet:)