Tein aivan ihanaa rahkakakkua
Kommentit (7)
Muhkea rahkakakku
Ainesosat
Keväisen noutopöydän kruunaa mehevä rahkakakku, joka on parhaimmillaan leipomispäivänä,
huoneenlämpöisenä.
pohja
75 g voita
1 dl sokeria
1 muna
2 ½ dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
täyte
1 kg rahkaa
2 dl kuohukermaa
1 sitruunan mehu
2 ½ dl sokeria
4 munaa
2 rkl vaniljasokeria
3 rkl perunajauhoja
koristeeksi
hedelmiä tai marjoja, tomusokeria
Valmistusohje
1. Valmista taikinapohja. Vaahdota voi ja sokeri, lisää muna sekä vehnäjauhot, joihin on sekoitettu leivinjauhe. 2. Painele taikina leivinpaperilla vuoratun irtopohjavuoan pohjalle ja hieman reunoille (2 cm).
3. Vatkaa käsivatkaimella kaikki täytteen aineet huolellisesti sekaisin ja kaada taikinan päälle.
3. Paista kakkua tunnin verran 175-asteisessa uunissa. Kytke virta pois ja anna kakun olla uunissa vielä 10 minuuttia.
4. Jäähdytä kakku vuoassaan huoneenlämpöiseksi ja siirrä vasta sitten tarjoiluvadille.
5. Tarjoa raikkaiden hedelmien tai marjojen kanssa. Siivilöi pinnalle tomusokeria juuri ennen tarjoilua.
Tuostahan syö koko kylän väki. Miten suureen vuokaan teit?
ja todellakin 750g rahkaa on hyvä,jopa liikaakin. Todella tiiistä mutta eihän leveää palaa oteta. Tuli mieleen että kaipasin tuoreita mansikoita kaveriksi.
Joku ihana kuohari ja nam :=)))
Mä olen herkuttelija ja rakastan kakkuja. Älä kerro kenellekkään mutta se näkyy :D
samantapaista. Rahkatäytteen alle laitoin persikkaviipaleita, namia!
Rahkaa kuulostaa tuossa ohjeessa olevan tosi reilusti. Minä tein kolme pienehköä piirakkaa ja täytteisiin laitoin yhteensä 500 g rahkaa. Täytettä oli mielestäni juuri sopivasti.
Lapsikin söi palan vaikka yleensä pidä rahkasta.
Ohjelma oli alkon ns asiakaslehdestä.
Siinä on viinivinkitkin aina ruualle.
Ainut mitä muutin ohjeesta, oli itse rahkan määrä.
Ohjeessa olisi ollut 1kg !!!!! mutta laitoin vain 750g.
seuraavaksi ajattelin jos kokeilee vaan 500g.
Mutta suosittelen ja aivan ihanaa :=)))