Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua nukuttamisrutiineihin, vauva 5kk

25.05.2008 |

Vauvamme nukkuu yön ensimmäisen unijaksonsa (1-4h) omassa sängyssään, mutta tämän jälkeen en saa häntä millään nukkumaan omaan sänkyynsä rintaruokinnan jälkeen vaan vieressä nukkuu ainoastaan.. Onko vauvan "huudattaminen" ainoa ratkaisu saada hänet nukkumaan loppuyönkin omassa sängyssään.. Vinkkejä kaivaten..

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
25.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, meillä on kanssa nuo nukuttamiset olleet ongelma, oikeastaan aina. Alkuun vauva oli niin vatsavaivainen, että ei pystynyt olemaan kuin sylissä ja pystyasennossa. Siinäpä tuo sitten tottui nukkumaan aina vain syliin ja liikeeseen. Neuvolan terkka on alusta asti kehottanut meitä nukuttamaan omaan sänkyyn, mutta kun ei ole onnistunut. Kun mahakivut alkoi hieman helpottamaan, saattoi nukahtaa tissillekin. Sitä kesti vain hetken. Nyt on sitten aloitettu tuo "huudatus", eli tassuhoito. Ihan kamalaahan se on, mutta jospa toisi avun. Meillä kun ei saa nukkuman sänkyyn ilman, että hänet siihen nukkuvana kannetaan. Olen aina luullut, että tassuttelun saa aloittaa vasta 6kk iässä, kun vauvan edellytykset sille ovat paremmat. Mutta th ja perhetyöntekijät ovat olleet vahvasti sitä mieltä, että sen voi jo aloittaa, jos itse on uupunut noihin nukuttamisiin. Meillä vauva vasta 3 1/2kk. Toinen perhetyöntekijä itse asiassa kertoi, että häntäkin kehoitettiin samaan n. 5v sitten hänen oman lapsensa kohdalla. Heillä tassutteluun opettelu vei 2vkoa, mutta kuulemma sitten helpotti.

Voimia ja hermoja tuo kyllä kysyy. Kyllä siinä itselle hirveän paha mieli tulee, kun toinen itkee anovana silmät turvoksisa.

Tsemppiä, miikuli :(

Vierailija
2/6 |
25.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Sohaisen ehkä kepillä muurahaispesää, mutta...

Miksi vauva itkee? Siksi, että ei ole muita tapoja kommunikoida. Miksi vauva nukkuu paremmin (ainoastaan) vieressä? Siksikö, että on 9 kk aikana tottunut läheisyyteen ja haluaa sitä edelleen? Miksi äidille tulee paha mieli huudatuksesta? Siksikö, että tietää jättävänsä vastaamatta vauvan kutsuun? Itkeekö vauva yksin sängyssään: auta minua nukahtamaan, olen niin pieni vielä etten itse osaa ja olen liian lähellä pelkkiä alkukantaisia selviytymisvaistoja, joihin kuuluu emon läheisyys etenkin pimeässä? Näihin mä uskon nykyään, vaikka aiemmin olin sitä mieltä, että tietenkin lapset nukkuu yksin omassa sängyssä.

Uskon myös siihen, että vauva/lapsi nukkuu yksin sitten, kun on siihen valmis. Jotkut on tätä heti alusta alkaen ja jotkut vasta taaperoina. Itse olen ajatellut asiaa niin, että lapsi on pieni vain hetken ja sen ajan voin nukkua hänen kanssaan samassa sängyssä jos niikseen tulee. Tämä tietysti sillä edellytyksellä, että itse saa nukuttua!

Tässä muutama linkki, joista itse olen saanut apua asiaa pohtiessani:

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,820,2547,6444,6445,7649

ja rekisteröitymistä vaativa:

http://www.askdrsears.com

Loppujen lopuksi äiti tuntee lapsensa parhaiten ja toimii sen mukaan. Meillä muuten itse asiassa neuvolatäti kehoitti kokeilemaan perhepetiä, kun öistä ei tahtonut tulla mitään! Eli asiantuntijatkin ovat asiasta melko erimielisiä...

Tsemppiä öihin ja rauhallisia unia!

T: Miukkis ja Milla kohta 5 kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
25.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

itse olen ajatellut että vauvat toimivat luonnostaan "oikein". Jos pystyy itse vastaamaan sillä tavalla, mikä tyynnyttää vauvan, se on ilmeisesti hyvä. Jostain syystä tuo rintaruokinnan aika, erityisesti aamuöisin, on kaikkien lasteni kohdalla ollut melko levotonta. Nyttemmin lapset kyllä nukkuvat omissä sängyissään ja rauhallisesti. Ehkäpä vauvan perusturvallisuuden tunteen luominen auttaa mahdollisesti sitten myöhempinä vuosina. Jaksamista repaleöihin!

Vierailija
4/6 |
25.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, kunpa voisimme vaihtaa vauvojamme! ;) Olisin halunnut nukkua perhepedissä, mutta vauvapa haluaakin nukkua pinnasängyssä!! Vauva kertakaikkiaan vaan nukkuu parhaiten omassa sängyssä.

Perhepedin eduista:

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view…

Vierailija
5/6 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä samanlainen vauva. Nkkuu yön ekan unijakson omassa sängyssä joskus harvoin toisenkin. Mutta aamuyön vieressä ja syökin tiheämpään aamuyöllä. Vauva nyt 2kk. Itse olen ratkaissut asian niin että yritän siirtää omaan sänkyyn jos siellä heti alkaa kitisemään niin sitten saa pysyä vieressä. Vauvan alla minulla on kappale muovitettua froteeta ettei pissivahingot satu meidän sänkyyn ja sen avulla vetäisen vauvaa ylemmäksi sängyssä imetyksen jälkeen. Tähän ei herää ja silloin saan itsekin paremman asennon kun vauvan pää on samalla tasolla oman pään kanssa. Ja nukun itse paremmin. Joskus vielä vauvalla oma peitto meidän sängyssä, mutta jos on keskellä niin nukkuu tuplatäkkimme alla. Olemme miehen kanssa tyytyväisiä tähän osittaiseen perhepetiin ja joinain öinä vauva nukkuu koko yön omassa sängyssään kun siirtämiset omaan sänkyyn imetyksen jälkeen onnistuvat hyvin.

Vierailija
6/6 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kanssa ekat n.2kk tuo "siirtämismetodi" käytössä. : ) Itselläni on tempur-patja, jossa ei saisi vauvaa nukuttaa. Vauva söikin sitten vieressäni ohuella hoitoalustalla, jonka avulla sain hänet siirrettyä omaan sänkyyn. Tämä siis silloin, kun hän harvoin nukahti tissille, eikä mahakivuista huolimatta vaatinut hytkyttelyä. Sitten hän kuitenkin kasvaessaan alkoi havahtua siirtoihin, kunnes n.2kk iässä ne ei enää onnistuneet.. Alkoi olla jo sen verran massaa, ja liike oli ilmeisesti näin myös isompi. Heräsi aina sitten protestoimaan moista siirtoa. Sitten suostui nukahtamaan keinutuolissa syliin peiton sisään, mutta kovin kauan ei sekään keino avittanut.

meillä tuota tassuttelua on nyt yritetty kahtena iltana aika huonolla menestyksellä. Nukahtaa kyllä lopulta, mutta melkoista itkua seuraa aina välittömästi, kun siirretään sylistä omaan sänkyyn. Meillä "ongelma" on ollut se, että ei tahdo nukahtaa edes tissille.Silloin tällöin onnistuessaan olen itse pääsyt helpommalla, mutta ei siinä kyllä kukaan sitten hyvin osaa nukkua. Havahdutaan kaikki aika herkästi kyljen kääntöihin. Nyt ainoa keino saada hänet nukkumaan on ollut tuo kanniskelu ja hytkyttely. Ollaankin väsyneitä tuohon tuntikausien nukuttamisen. Ollaan yritetty kiinnittää huomiota myös entistä enemmän rytmeihin (sen mitä tuon ikäisellä nyt suurin piirtein on muodostunut) ja iltarutiineihin.

Saa nähdä tuleeko tästä tassuttelukeinosta apua, vai pitääkö yrittää tosiaan uudestaan vasta esim sitten 6kk tienoolla. Mitenköhän sinne asti sitten jaksaa.Ja juu, olen samaa mieltä, että vauva osaa ilmoittaa tarpeistaan. eli jos hänellä on hätä tai tarve, tarvitsee hän äitiä tai isää avukseen. Sitä vaan on allergisen vauvan koliikkien jälkeen aika väsynyt ja toivoo, että edes tuo nukuttaminen alkaisi sujua helpommin pikku hiljaa..

Vinkkejä ja neuvoja otetaan silti mielellään vastaan!

miikuli

?:| ?:| ?:| ?:| ?:|