Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei kirkon työntekijät ja muut asiasta tietävät, kerokaa voinko liittyä kirkkoon.

Vierailija
09.04.2009 |

Voinko liittyä luterilaiseen kirkkoon?

- minua ei ole vauvana kastettu, eikä tietenkään ole kummejakaan

- olen tullut uskoon teini-ikäisenä ja sen jälkeen ollut uskovien kasteella (upotuskaste)

- olen edelleen uskossa ja en haluaisi mitätöidä saamaani kastetta

- kuulun rekisteröityyn uskonnolliseen yhdyskuntaan, josta kyllä eroan, jos luterilaiseen kirkkoon liittyminen mahdollistuu

- koen luterilaisen seurakunnan ja sen toiminnan omakseni ja siksi haluaisin myös paperilla kuulua siihen

- olen täysi-ikäinen

Eniten mietityttää tietysti kaste. Käytännön seurakuntaelämässä olleena olen tullut vakuuttuneeksi, että Jumala ei kompastu näihin oppikysymyksiin kasteesta tai muusta. Uskovina eri kirkkokunnista olemme kokeneet saumatonta yhteyttä niin rukouksessa kuin muutenkin. Joistakin opillisista eroista huolimatta tiedämme olevamme syntyneitä samasta Hengestä ja olevamme Jumalan lapsia.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin muussa kristillisessä kirkossa tai yhteisöissä oikein kastetut tulevat Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäseniksi tunnustamalla kirkon tunnustuksen. Heitä ei kasteta uudelleen.

Vierailija
2/6 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai pastorille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisvuoto?

Vierailija
4/6 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

uusa-avuoto

Vierailija
5/6 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin muussa kristillisessä kirkossa tai yhteisöissä oikein kastetut tulevat Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäseniksi tunnustamalla kirkon tunnustuksen. Heitä ei kasteta uudelleen.

Vierailija
6/6 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi täältä löydät lisää tietoa http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/8438D1117EB147FFC225706C003CD2E9?Open…

Käytännössä otat yhteyttä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, jossa täytät paperit ja sovit käytännön asioista. Luterilaisuudessa on vain yksi kaste, eli kristillistä kastetta ei uusita. Rippikoulun todennäköisesti käyt eli aikuisrippikoulut vaihtelevat hyvin paljon seurakunnittain. Voi esim. olla kokoontumisia pienessä ryhmässä tai tapaat jonkun papin/työntekijän kanssa joitan kertoja kaksin. Käsiteltävät asiat riippuvat yleensä paljon siitä, mitkä ovat omat kiinnostuksen kohteet ja aiemmat tiedot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi