Turkulaiset!
Meidän viisihenkinen perhe suunnittelee muuttoa Turkuun. Kertokaas nyt, turkulaiset ja Turkua tuntevat, millainen paikka se on lapsiperheelle? Toimiiko neuvolat, terveyspalvelut, päivähoito, perusopetus..? Missä mättää, mikä toimii hyvin?
Mitä asuinalueita suosittelette lapsiperheelle? Sen verran olen kuullut, että Varissuo ja Lauste olisivat ainakin ns. huonoja alueita... Martin alue mua kiinnostaisi.. tietääkö joku sanoa enempi siitä?
Kommentit (13)
hieman ylireagoi!
Minä asuin kuusi vuotta Turussa, ei turkulaisena. Ihan hyvin meni. Jäi tosi kivoja ja vähän haikeitakin muistoja. Elin siellä huiseja nuoruusvuosia 21-27. Asuin mukavasti, minulla oli hyvä työ, kivoja kavereita jne. Asuminen oli silloin edullista; 60 neliön asunnostani maksoin vuokraa noin 2.100 markkaa! Yksi kaveri asuu siellä edelleen, eikä muuttaisi sieltä minnekään. Hän on muuttanut Keski-Suomesta! Ja toinen kaveri on ihan paljasjalkainen turkulainen. Eikä ole valittanut mistään.
Olet oikeassa, Lauste ja Varissuo ovat vähän huonoja alueita. Martti taas on aika lähellä keskustaa.
No jos joku on oikein kovasti sisäänpäinlämpiävä, niin ota sitä vastapuolta sarvista kiinni:)!
Onnea vaan muutolle:)!
Olen aina saanut ystävällistä ja asiallista palvelua.
Mikä suomen kaupunki, kunta tai kylä EI olisi sisäänpäinlämpeävä?
Helsinki vai? Kyllä se on ihan kansan luonteessa vähän alta kulmien pälyillä vieraspaikkakuntalaisia.
Turkukin on niitä muuttokuntia joissa väen vaihtuvuus on melkoista. Turkulaiset muuttaa pois ja muut Turkuun.
Monenlaista paikkakuntaa olen minäkin kolunnut ja Turku ei todellakaan ole siitä huonoimmasta päästä.
Turkulaiset ovat tavattoman sisäänpäinlämpeäviä. Tunnet olevasi siellä yhtä tervetullut kuin jos muuttaisit Poriin. Tulet aina olemaan ulkopuolinen etkä edes toispuol jokke vaan itä-suomesta... ja se on paha paikallisten mielestä. Kunnon turkulaisen mielestä kaikki muu paitsi Turku on itä-suomea... eli olet idästä vaikka tulisit Ahvenanmaalta...
Turku on kiva ja ok, kaupunki. martti on lähellä keskustaa Aurajoen läheisyydessä. Sieltä löytyy puutaloja sekä kerrostaloja. Pieniä kauppoja on muutamia, mutta muut palvelut ovat jonkin matkan päässä. Kulkuyhteydet ovat hyvät.
Tervetuloo vaa Turkkusse! t.paljasjalkainen turkulainen
Mutta olen itseasiassa itse Varsinais-Suomesta kotoisin ja sukua ja kavereita asuu siellä Turussa jokunen. En ehkä uskaltaisi muuttaa, jos en tuntisi kaupungista ketään..
Nuo vanhat puutalot kiehtoo ihan valtavasti. Täällä Tampereella kun ei sellaisia juurikaan ole. Eikä hinnatkaan näytä olevan niin korkeita, kuin voisi kuvitella.
Osaako kukaan kertoa enempää noista terveys- ym palveluista? Onko kaupungin säästölistalla jotain juuri lapsiin kohdistuvaa..? (Tampereella nimittäin melkeinpä pääasiassa lasten asioissa säästetään :/)
Ap
Turku on vilkas opiskelijakaupunki ja muuttoliike suurta, joten ei todellakaan nykyisin enää kyse mistään nurkkakuntaisesta paikasta.
Lapsiperheet suosivat naapurikuntia (omakotitalot, tontit halvempia), mutta ei Turkukaan huono vaihtoehto ole palveludien suhteen.
itse muutin turkuun pohjanmaalta. en tiennyt turusta yhtään mitään enkä ollut ikinä edes käynyt. asutaan varissuolla yhden 3vuotiiaan lapsen kanssa ja toinen olis tulossa, lauantaina laskettuaika. muuta pahaa sanottavaa ei varissuosta ole muutakuin että ulkomaalaisia on ihan liikaa, muuten toimii palvelut kuten oma kela, kaupat, kirjasto, terveyskeskus, posti jne, että kaikki löytyy kävelymatkanpäästä. niin ja todella toimivat ja hyvät bussiyhteydet. enpä muuttaisi varissuolta mihinkään, vaikka onkin huonomaine mikä ilmeisesti tullut joltain 80luvulta.
Muutin itse tänne silloin, ja muistan kun kyselin jossakin pysäkillä sitä, että meneekö tämä bussi Jäkärlään ja mua vaan tuijoteltiin tyhmänä, kukaan ei virkannut mitään, kunnes siihen tuli joku kuuro nainen joka sanoi mulle: "en kuule mitä sanot, mutta tämä bussi menee Jäkärlään."
En huomannut naista edes kiittää, kun olin niin ihmeissäni. Se kiteytti hyvin koko turkulaisuuden. Kukaan ei puhunut mulle mitään vaikka kyselin moneen kertaan, kunnes tulee ihminen avuksi joka ei edes kuule mitä sanon, noteerasi vaan jotenkin hätänä.
Jäkärlässä samoin ketään muuta naapuria ei saanut tervehtimään, kun ainoastaan kuuromykkä mies joka puhua pajatti meille paljonkin, siitä vaan ei saanut mitään selvää. Muut mulkoili vaan mennen tullen.
Näin myöhemmin olen huomannut, että suurin osa työkavereistakin on muualta muuttaneita ja niitä joiden kanssa tulee alusta lähtien hyvin toimeenkin.
ihan perusteltu vielä tänäkin päivänä. Samoin kuin lausteen tai halisten. Lapsiperheellisenä en muuttaisi noille alueille, koska en haluaisi lapsiani noihin koulupiireihin.
Turkulainen kysyisi: Ei tää bussi Jäkärlään mee?
Olit siis liian optimistinen ja periturkulaiset hämmentyivät.
Muutin itse tänne silloin, ja muistan kun kyselin jossakin pysäkillä sitä, että meneekö tämä bussi Jäkärlään ja mua vaan tuijoteltiin tyhmänä, kukaan ei virkannut mitään, kunnes siihen tuli joku kuuro nainen joka sanoi mulle: "en kuule mitä sanot, mutta tämä bussi menee Jäkärlään."
En huomannut naista edes kiittää, kun olin niin ihmeissäni. Se kiteytti hyvin koko turkulaisuuden. Kukaan ei puhunut mulle mitään vaikka kyselin moneen kertaan, kunnes tulee ihminen avuksi joka ei edes kuule mitä sanon, noteerasi vaan jotenkin hätänä.
Jäkärlässä samoin ketään muuta naapuria ei saanut tervehtimään, kun ainoastaan kuuromykkä mies joka puhua pajatti meille paljonkin, siitä vaan ei saanut mitään selvää. Muut mulkoili vaan mennen tullen.
Näin myöhemmin olen huomannut, että suurin osa työkavereistakin on muualta muuttaneita ja niitä joiden kanssa tulee alusta lähtien hyvin toimeenkin.
kateellisten panettelua Suomen kauneinta kaupunkia kohtaan. Kaupungin osista en muuttaisi missään nimessä lapsen kanssa Varissuolle, Vaalaan, Lausteelle tai Halisiin. Muita alueita jolle lapsiperheen muuttamista en suosittele ovat Perno, Pansio, Jyrkkälä, Härkämäki tai Runosmäki, paitsi että näillä alueilla on ns. paremmat puolensa myös.
Itse asun Turun naapurikunnassa ja olen asunut ennen mm. Kaarinassa jota voin todella lämpimästi suositella lapsiperheelle. Lyhyt matka Turkuun, erittäin toimivat neuvola- ja muut lapsiperheen palvelut ja alueella on kaikki palvelut joita tarvitsee.
sivukirjastoja lakkautetaan, yksikään ympäristö kunta ei halua liittyä Turkuun, torin alle on pakko saada parkkipaikat vaikka vieressä on tyhjiä pysäköintitaloja, kaikki vanhat ja kauniit rakennukset halutaan purkaa tai on jo purettu.
Olen itse syntyperäinen turkulainen ja voin sanoa, ettei me kaikki olla sisäänpäinkääntyneitä. :) Pitää vaan rohkeasti lähteä harrastuksiin ja joka paikkaan mukaan, niin kyllä sitä tuttavia, kavereita ja ystäviä saa.
Turussa on paljon kaikenlaista toimintaa. Erityisesti on satsattu viime aikoina lastenkulttuuriin, mutta aikuisillekin löytyy tasokasta teatteria yms. Oikeastaan kaipaan Helsingistä oopperaa, parempaa teatterivalikoimaa ja suuria museonäyttelyitä. Mutta koska moottoritietä huristaa pääkaupunkiin 1,5 tunnissa, niin eipä jää kyllä mitään siltäkään saralta näkemättä.
Akateemisesti koulutetuille ei Turussa välttämättä löydy töitä niin hyvin kuin Helsingistä. Riippuu tietysti alasta, mutta kyllä työpaikkatarjonta on Helsingissä monipuolisempi. Se on oikeastaan ainoita syitä, miksi Turussa pitkään asuneet muuttavat täältä pois.
Tuossa jo mainittiinkin niitä alueita, minne ei kannata muuttaa. Suosittelisin myös vaihtoehdoiksi Turun naapurikuntia, kuten Kaarinaa, Raisiota ja Naantalia. Raisiossa tosin varoisin Hakinmäen ja Vaisaaren alueita, Naantalissa välttelisin Karvettia ja Kaarinassa Hovirintaa. Muuten ympäryskunnissa palvelut sujuu sutjakammin kuin Turussa. Ja juomavesikin on parempaa.:)
Turkulaiset ovat tavattoman sisäänpäinlämpeäviä. Tunnet olevasi siellä yhtä tervetullut kuin jos muuttaisit Poriin. Tulet aina olemaan ulkopuolinen etkä edes toispuol jokke vaan itä-suomesta... ja se on paha paikallisten mielestä. Kunnon turkulaisen mielestä kaikki muu paitsi Turku on itä-suomea... eli olet idästä vaikka tulisit Ahvenanmaalta...