Epätoivo iskee... synnytystä odotellessa
Olen uudelleen synnyttäjä. Sairaslomalla ollut voimakkaiden supistusten alettua jo raskauden puolesta välistä lähtien. Huomenna on la, jota en tiosin ole sen suuremmin tuijotellut... Ongelma onkin siinä, että pari päivää sitten kävin synnytysvastaanotolla, kun luulin tämän jo lähteneen likkeelle. Supistuksia oli kolmatta päivää suhteellisen säännöllisesti 10-15 min. välein kipeitä, mutta selvisin kuitenkin jotenkuten kotosalla. Aloin lähinnä olla todella väsynyt, kun en saanut nukuttua supistusten takia.
Svolla sitten tekivät vastaanottotarkastuksen, muuten kaikki ihan lupaavaa, mutta sisätutkimuksessa selvisi, että kohdunkaula täysin jäljellä ja suljettu. Ainoastaan pehmennyt vähän! Hieman epätoivoinen olo -olin siis kipristellyt kolme päivää supistellen ja MITÄÄN ei ollut tapahtunut alapäässä, ei mitään.
Kuinka kauan pitää vielä supistella ja valvoa, että synnytys siis oikeasti käynnistyy... Tiedän, että ajallaan varmasti tulee ulos, mutta lamaannuin tuosta kolmen päivän saldosta ihan täysin. Pliis, tsempatkaa vähän!
supistelee pitkään!!!
Itselläni on ollut sama homma molemmissa synnytyksissä: supistelua päivätolkulla 10-20 min välein ja nukuttua ei saa jne. Sisään on otettu 2 päivän päästä sairaalaan ja seurattu siellä käyrillä lapsen tilaa. Toisella lapsella olikin heti kun tokana supistelupäivänä menin, monotoniset sydänäänet johtuen tuosta pitkästä supistelusta, eli kannattaa seurata ja pyytää seurantaa!!!
Molemmilla kerroilla jouduin kärvistelemään vain sen pari päivää. Käyrillä todettiin että supparit on kunnon suppareita, mutta ei vaan silti meinaa edetä. Alle 10 minuuttisiksi muuttuivat molemmilla kerroilla vasta oksitosiinitipan kera ja silti kesti vielä pitkään että oli vauva sylissä.
Tsemppiä! Valita kovasti ettei saa nukuttuakaan, minäkin tein niin ja sain oksitosiinin virtaamaan. Tätä ennen antoivat jonkun piikin joka joko lopettaa supistelut tai kiihdyttää niitä, mulla kiihtyivät vähän siitäkin jo.