Kävipä sääliksi eilen naapurin lapset :(
Siellä kurkkivat varovasti kaihtimien takaa kun kaikki kaverit oli virpomassa. Heillä leikittiin että ei olla kotona, ei avattu ovea virpojille. Siis mä en tajua tuollaisia vanhempia, en vaan ymmärrä. Miksi ihmeessä sitä ovea ei voi avata, antaa vaikka yhden karkin tai jotain, sen sijaan pitää hiiviskellä koko päivä kotona verhojen takana. En tajua, en. Ymmärrän vielä lapsettomat pariskunnat, mutta jos on lapsia, niin en kyllä ymmärrä tuollaista pelleilyä.
Kommentit (40)
oikein sormenpäät verilla lapsiraukat raataneet vitsansa ja v-mäinen naapuri ei ovea aukaise. Kriisiterapian paikka ja vähintään aikuisikään kantsii jatkaa...
Tahdikasta olisi sopia etukäteen jotta osaa varautua. MIEHENI(!) meni su aamusta huoltoasemalta ostamaan karkkia(oli unohtanut ostaa la kauppareissulla), ettei tarvitse olla tyhjin käsin, vaan ketään ei käynyt. Omia en päästä kuin sukulaisiin. Jos ovea ei avata, ei ole kysymys siitä, että lymytään, vaan siitä ettei virpojat ole tervetulleita, eikö? Pitäisi saada joku merkki-koodi oville, joihin pikkunoidat ovat tervetulleita, ja minne ei.
Ystävieni pikkuiset ovat myös mukava piristys sunnuntaille, mut tuntemattomat laittautumattomat, teiniviiksiset poika-köörit ei.
Jospa olivat vaikka vatsataudissa? Ei sillon kannata jakaa karkkeja ovenraosta ja tartuttaa muitakin.... terv. juuri vatsataudista toipunut perhe.
mutta en oikeasti itsekään ymmärrä, että lähetetään lapset vieraisiin taloihin.
Meidänkin lapset virpoivat kolme lähintä naapuria (kaksi yksinäistä vanhusta ja yksi keski-ikäinen pari), joista JOKAINEN oli erikseen multa pyytänyt, että kai lapset tulee sunnuntaina. Puettiin ja meikattiin pojat poikanoidiksi (noidan ja taikurin sekoitus) ja tehtiin kauniit vitsat. Mutta siis vain tutut ihmiset, ei koko kylää karkinahneuksissa.
noron kourissa ja tehneet vitsoja ja ei muuta kuin virpomaan...
olla avaamatta virpojille ovea. Siis sehän on lastenjuhlaa tuo virpominen!
Ja tuo, että "minäkään en lapsena kulkenut virpomassa", kateusko on sen takana, kun ei sitä voi sitten sallia omillekaan lapsille saati naapureiden.
kyllä kaikki olivat kuulemma avanneet ovet. Tosin kävivätkin vain valikoidusti tutuilla. Silti aloin miettimään että ajattelivatkohan että lapseni tulivat kerjäämään kun sellaisiakin ihmisiä on..
En muista lapsena käyneeni virpomassa, mutta se ei estä minua opettamasta lapsille tätä kevääseen ja Suomalaiseen kulttuuriin kuuluvaa tapaa.
(Mistä tuollainen hapan asenne on peräisin, mitä täällä näkee?)
Meillä on lapset käyneet jo pari vuotta virpomassa naapureilla, isin avustuksella. ;-)
Eihän toki kaksi vuotias voi menä yksin vähän isompien kera.
Vanhemmat naisihmiset ovat tykänneet, ja pyytäneetkin tulla.
Tänä vuonna kävi huonotuuri.
Olin varannut virpojille jotain pientä. Mutta kun omat sairastui, silmä-, korvatulehdukset ja yskää niin mitä niitä eteenpäin jakamaan?
Ei tainnut kukaan onneksi käydä oven takana.
Ehkä meidän lapset lähtee lauantaina pääsiäistervehdyksiä viemään tutuille... eikös se ole jossain päin Suomea tapana? :)
tapana, että trullit vierailevat juuri lankalauantaina. Virpomista ei silloin harrasteta, koska kyse on eri traditiosta (virpominen Karjalasta, trullit Pohjanmaalta).
Ehkä meidän lapset lähtee lauantaina pääsiäistervehdyksiä viemään tutuille... eikös se ole jossain päin Suomea tapana? :)
ja vastailette sitten ihan outoja??
Eikä olisi avattu ovea, jos olisi joku tullut virpomaan.
Lapset korkeassa kuumeessa ja tämä tauti tuntuu olevan tosi tarttuvaa kun, sekä koulussa, että päiväkodissa on lähes kaikki lapset sairaana.
Siksi ei varmaan tänä vuonna niitä virpojiakaan tullut, kun kaikki kipeänä.
Perinteet on sekoittuneet jo vuosikymmeniä sitten, eli kyllä ne trullitkin virpoo. Virpoi jo 70-luvun lopulla ainakin, joten mikään nykyajan ilmiö ei Pohjanmaallakaan virpominen ole...
Meillä siis pikkutrullit liikkuu ensin lauantaina vitsojen kanssa virpomassa.
tapana, että trullit vierailevat juuri lankalauantaina. Virpomista ei silloin harrasteta, koska kyse on eri traditiosta (virpominen Karjalasta, trullit Pohjanmaalta).
kiitos tietojen päivityksestä. Minä en ole Pohjanmaalla asunut ikuna, vaikka koko suku sieltä onkin... joten tiedot ovat peräisin omilta, 75- ja 82-vuotiailta vanhemmilta ;-)
Perinteet on sekoittuneet jo vuosikymmeniä sitten, eli kyllä ne trullitkin virpoo. Virpoi jo 70-luvun lopulla ainakin, joten mikään nykyajan ilmiö ei Pohjanmaallakaan virpominen ole...
Meillä siis pikkutrullit liikkuu ensin lauantaina vitsojen kanssa virpomassa.
että miksi sitten hiiviskellä jossain kotona koko päivä ja leikkiä ettei ole kotona? Se ei kyllä terveeltä kuulosta. Jos ei halua että virvotaan voi sanoa niille virpojille, että ei kiitos. Tai laittaa oveen lapun, että ei virpojia tms. En mä ainakaan haluaisi pilata päivääni vaan sen takia, etten tykkää virpojista! Ihan rehellisesti sitten voisi niille sanoa että en halua että virvotaan, kyllähän ne virpojat kysee yleensä että saako virpoa.
Juuri palmusunnuntaina jeesus ratsasti jerusalemiin ja opetuslapset vierellä heiluttivat palmuoksia ja lauloivat hoosiannaa.
Mutta toisaalta: hiiviskelläänkö siellä? Kenties ap on vaan tulkinnut asian väärin ja omaan ajatusmaailmaansa sopivasti, kun ei ymmärrä muunlaisia tapoja toimia.
Esim. meillä ei hiiviskelty, vaan maattiin kyllä enimmäkseen reporankana sängyssä...
että miksi sitten hiiviskellä jossain kotona koko päivä ja leikkiä ettei ole kotona? Se ei kyllä terveeltä kuulosta. Jos ei halua että virvotaan voi sanoa niille virpojille, että ei kiitos. Tai laittaa oveen lapun, että ei virpojia tms. En mä ainakaan haluaisi pilata päivääni vaan sen takia, etten tykkää virpojista! Ihan rehellisesti sitten voisi niille sanoa että en halua että virvotaan, kyllähän ne virpojat kysee yleensä että saako virpoa.
Minä ostin ison röykkiön karkkia ja ovella kävi vain yksi virpoja. Nyt mänöö hyvät karkit miehen duunipaikalle rohmuttaviksi. Damn!
Me kävimme kaikki naapurit virpomassa lapsena ja nyt omat lapseni jatkavat samaa perinnettä.
Meilläkin 7v tyttö keräsi ensin 2 päivää oksia ja sitten koristeli niitä monta päivää. Saatiin suuri ruukullinen itsellekkin kauniita värikkäitä oksia portaille, kun ei sitten jaksanut kaikkia jakaa. Minä vaadin että oksat on koristeltava kunnolla ja kauniiksi, eikä oksat ole pelkkiä suoria tikkuja. Kahdesta talosta olikin sanottu että on päivän kaunein oksa.
Ymmärrän myös etteivät kaikki ihmiset pidä virpojista ja sikipä olen lapsille opettanut että ensin on kysyttävä, saako virpoa. Jos sanotaan ettei saa, kohteliaasti toivotetaan hyvää pääsiäistä ja mennään pois.
Minua ärsyttää myös virpojat, jotka eivät ole nähneet vaivaa oksien kunnolliseen koristeluun ja pukeutumiseen. Myös 10v vanhemmat virpojat ärsyttää ja tuntemattomat lapset. Meillä virpojia kävi kymmenittäin ja jokaiselle ovi avattiin. Harkitsin kuitenkin väliin etten avaa ovea edellä meinituille ryhmille.
Minua ärsyttää myös sellaiset virpojat, joilla on äiti tai isi mukana. Miksi pitää niin pieniä lapsia liikkeelle laittaa ja kauas kotoa, etteivät itsekseen pärjää!? Tässä meidän tiellä asuu noin 100 lasta, taloja on vajaa 50. Eiköhän riittäisi että he virpovat omalla tiellään ja muut omillaan. Mutta lisäksi täällä kulkee läheisen kerrostalo alueen lapset virpomassa ja se ärsyttää todella paljon.
Minäkin olen lapsilleni sanonut, että vain oman tien taloissa saa käydä.
Ajattelin etten tästä lähin aukaise ovia tuntemattomille. Pakko on joku raja vetää. Olen aina ollut hyvin virpoja positiivinen ihminen, mutta raja tulee jossain vastaan.
En päästänyt omaa poikaani virpomaan kun ei halunnut pukeutua ja maalata naamaa. Sanoin että joko tai ja hän jätti sitten virpomisen väliin.
koskan en muistanut ostaa virpojille palkkoja. Eikä kotona ollu mitään mitä niille olis voinu antaa, ei edes keksi pakettia tai karkkipussia, ei hedelmiäkään, ei mitään. Parille virpojalle avattiin ovi, mutta ilmotettiin heti että meillä ei ole palkkoja antaa. Tyttö itse ei halunnut lähteä virpomaan yksin ja minä leikkaustoipilaana en voinut seuraksi lähteä. Kerroin tytölle kyllä tilanteen ja hän ymmärsi ja totesi että ens vuonna on jo niin iso että voi mennä yksin tai kaverin kanssa.
Ja kyllä se aikalailla kerjäämiseltä tuntu ku oven takana oli seitsemän yli 10-vuotiasta, joista jokaisella oli karkkikori, mutta vain yhdellä vitsoja. Mun mielestä neljän lapsen ryhmä on maksimi, jos jokaiselle pitäs palkka antaa ja yhden kahdella höyhenellä varustetun vitsan saa itse.
että virpojat toivottaa virvottaville terveyttä, mutta itse saavat hirveät kaloripommit palkaksi. sitä se on tuo terveydenhoito: kovan hinnan siitä saa hoitajat maksaa.