Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan täällä pysynyt ns. hoikkana raskauden loppumetreille saakka?

Vierailija
05.04.2009 |

Niin että ainut muutos vartalossa on ollut kasvava maha. Miten söitte ja liikuitte raskausaikana?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän pitää painonnousun kohtuullisena ja siksi kyselen.

t. ap

Vierailija
2/12 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut hoikka, myös raskausaikoina mahaa lukuunottamatta. Söin normaalisti (eli paljon) ja liikuin vähän (tuli suppareita yms.). Imetyksen aikana paino laski entisestään ja olin pian lähes luuranko. Imetyksen loputtua (kun lapset olivat n. 1,5 v) paino kipusi pian tavallisiin lukemiin (eli 50 kiloon).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin todella todella terveellisesti (mikä ei auttanut siihen että silti tuli raskausdiabetes). Jätin kokonaan pois vehnätuotteet (pullat, pastat, vaaleat leivät yms) ja ihan kaikki limut (myös light) ja sipsit. Suklaata meni jonkin verran. "Roskaruokaa" en syönyt kertaakaan (osittain jo tuon vehnä rajoitteen vuoksi). Raskausdiabeteksen myötä ruokavaliosta putosivat myös pois nuo suklaat ja muut rasvaiset herkut (esim. tacot jne).

Ruokavalio oli raskausdiabetesaikana aika lailla seuraavanlainen:

aamulla: ruispuuroa jossa pilkottuna omena tai pari ruisleipäviipaletta (100% ruis) kevytjuustolla, kurkulla ja tomaatilla

välipala: appelsiini

lounas: uunissa paahdettuja kasviksia ja lihaa/kanaa/kalaa, pari näkkäriä ja kurkkua, piimää

välipala: luomujogurttia (maustamaton) ja pilkottu omena/kiwi/nektariini

illallinen: kanasalaatti (kanaa, avocadoa, mantelia, tomaattia, kurkkua, salaattia, rypsiöljyä), pari ruisleipäviipaletta, piimää

iltapala: pari hapankorppua tms ja kurkkua

Kaloreita per päivä meni n. 1700-1800. En liikkunut mitenkään ihmeemmin - ihan hyötyliikunnalla mentiin.

Painoa tuli raskausaikana 7kg jotka jäivät kaikki laitokselle. Paino oli itse asiassa -2kg verrattuna ennen raskautta olevaan kun lähdin kotiin.

Mutta eipä puhuta mitään tästä imetysajan painonnoususta... ;)

Vierailija
4/12 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös unohtaa tuoremehut. Niissä on todella paljon sokeria.

Vierailija
5/12 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hyvä esimerkki siitä, että ei syömisestä johtunut: vain 5pv synnytyksen jälkeen paino oli pudonnut synnytyspäivistä peräti 14,5 kg, josta vauva, lapsivesi ja istukka olivat yhteensä 6kg ja 8,5kg oli turvotusta. Eli jo sitä turvotusta voi tulla loppuraskaudessa kilotolkulla ja siihen ei syömällä voi mitenkään vaikuttaa. Eli ilman turvotusta olisi raskauskiloja tullut vain alle 10kg.

Vierailija
6/12 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin kuten ennenkin, täysjyväviljaa ja en syönyt punaista lihaa tai eineksiä. Imetysaikana sitten kyllä lihoin 6kg kun söin suklaata vietävästi ja koko ajan oli nälkä. Lapsi imi tajuttomia määriä. Mutta nyt, vuosi imetyksen loppumisesta, olen 60kg.

Vierailija
7/12 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla olen syönyt ja liikkunut kuin ennenkin.

Ihan norm kotiruokaa ja ulkona syömme myös aika usein.

Liikuntaa en harrasta muuta kuin hyötymuodossa esikoisen kanssa.

Vierailija
8/12 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla olen syönyt ja liikkunut kuin ennenkin.

Ihan norm kotiruokaa ja ulkona syömme myös aika usein.

Liikuntaa en harrasta muuta kuin hyötymuodossa esikoisen kanssa.

Niin ja aina olen ollut hoikka. Imetys tekee mut jopa liiankin hoikaksi.

Vierailija
9/12 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtöpaino 52kg, loppuraskaudessa viimeinen punnitus näytti jotain 60-61kg.

Alussa rasvainen ruoka ällötti, en pystynyt syömään myöskään pullia tai muuta kovin makeaa. Jostain syystä tavallinen perusruoka alkoi maistua, mm. ruisleipä, piimä ja peruna. Herkkuja en erityisesti vältellyt, mutta ne eivät vaan maistuneet. En syö esim. suklaata ollenkaan, koska en kestä laktoosia. Suurin muutos oli todellakin kasvava vatsa, eikä sekään ollut mahdottoman suuri. Turvotusta tuli ainoastaan jalkoihin iltaisin, ei muualle vartaloon tai kasvoihin. Liikunta oli ns. arkiliikuntaa, kävin kävelemässä, pyöräilin satunnaisesti viikolle 25 asti, jonka jälkeen pyöräily alkoi tuntua pahalta.

Vierailija
10/12 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuraskaudessa oli huono olko, mutta sitten aloin karppaamaan niin ei ole ollut mitään vaikeuksia pysyä saman painoisena. Voita kermaa ja oliiviöljyä ja juustoa kyllä kuluu....... ;)

KArppaus vei pois pahan olon ja karmean närästyksen.... Eikä tarvi punnitä mitä syö eikä näköjään itseäänkään......

Vierailija
11/12 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei muuta muutosta, kuin pystymaha. Syön ihan kaikkea, enkä edes liiku juurikaan koska liitoskivut on niin kovat.

en osaa sanoa miksi, mutta ihan tyytyväinen olen joka kilosta, jonka saan kerättyä. Ekan raskauden jälkeen imetyksen aikana oli tosi vaikea estää painoa tippumasta alipainon puolelle.

Vierailija
12/12 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoa tuli 6 - 8 kg. Söin normaalisti, herkkujakin joko kohtalaisesti tai paljon, ja liikuin normaalisti tai normaalia vähemmän. Imetysaikoina laihduin luurangoksi.