Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä toimii vaatehuolto ?

Vierailija
05.04.2009 |

Miten lajittelette ? Onko useampi pyykkikori ? Käytättekö kuivausrumpua ? Silitättekö ? Pyöriikö pesukone tai kuivausrumpu kun ei ole kukaan kotona tai öisin ? Osalllsituvatko lapset jotenkin ja/tai mies ja miten?

Niin ja kuinka monta teitä on ? Kuinka useasti lakanat ja pyyhkeet vaihdetaan ?

Meitä on 6 ja molemmat vanhemmat käy töissä. Ei ole erikseen kodinhoitohuonetta vain kylppäri. Pyykkikoreja on 2 pienehköä ja ne on jatkuvasti kukkuroillaan pyykkiä + kone täynnä. Yöksi en voi laittaa konetta päälle ja juuri illallahan kaikki heittävät vaatteensa pesuun.

Olisi kiva tietää miten ahkeria te olette vaatehuollossa.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä, mies (kummatkin töissä) ja lapset 12v, 9v ja 5v.

Yläkerrassa, jossa makuuhuoneet, pyykkikori. Alakerrassa, jossa pesuhuoneessa pieni kodinhoitotila, alakaappi, jossa kaksi koria. Mies, minä ja isommat lapset huolehtivat itse vaatteet pyykkikoriin. Lapsia joutuu usein muistuttamaan, mutta jos vaatteita ei koriin toimiteta, en niitä pese. 5v laittaa vaatteensa kehoitettuna pyykkikoriin ja välillä kerään niitä itse lattioilta.

Viime aikoina olen kiinnittänyt erityisesti huomiota siihen, että 5v vaattteita ei vaihdeta "turhaan" eli jos ei tahroja ole, samoja vaatteita voi käyttää useamman päivän. Isommat lapset tekevät sen sijaan paljon pyykkiä: vaihtavat vaatteita yhtenään ja puolipidetyt pyörivät lattialla.

Pyykin lajittelen: tummat, kirjavat ja vaaleat. Liinavaatteet ja pyyhkeet pesen erikseen. Lajittelun teen, kun alan pesemään kun tiedän, että kone tulee täyteen = pyykkikorit täynnä. Lakanat pesen heti ,kun vaihdetaan. Lakanoiden vaihdossa voisin terästyä, tulee vaihdettua liian harvoin. En ole kauhean systemaattinen, enkä muista milloin viimeksi vaihdettiin, kun aikakin kuluu niin nopeasti. Isommat toimittavat lakanansa pyydettäessä itse pyykkiin.

Kun pyykit kuivat, silitän ja viikkaan ne heti kaappeihin.

Silitän kaiken. Usein aamulla ennen töihin lähtöä ja viikkaan vaatteet kauniisti. Jokainen toimittaa vaatteet itse kaappiinsa. Lapset usein taas vasta kehoituksen jälkeen.

Koneessa on ajastus ja joskus ajastan sen niin, että pyöriin yöllä. Kotona poissaolessa ei pyykkiä pestä.

Kuivausrumpua toivon, ettei tarvitsisi ripustaa pyykkiä naruille.

Vierailija
2/15 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajittelen 40 asteessa pestäviin (kaikki värit mustasta valkoiseen sekaisin) ja 60 asteessa pestäviin (pyyhkeet, lakanat). Pyykkikoreja on kaksi, eivät tursuile kuin satunnaisesti (viimeksi kun oli vatsatautia perheessä).

Ei ole kuivausrumpua, en silitä kuin juhlavaatteet ja satunnaisesti lasten lakanoita. Pesukone pyörii silloin kun joku on sitä "vahtimassa", eli siis yleensä aamuisin kun olen itse kotona.

Lapset hoitavat likavaatteensa pyykkikoriin ja viikatut vaatteet kaappiinsa. Mies hoitaa pyykinpesua, ripustelua ja viikkausta iltaisin jos on tarvis. Lakanat ja pyyhkeet vaihdetaan milloin muistetaan, ehkä 2-4 viikon välein.

Meitä on kaksi aikuista ja kaksi alle kouluikäistä lasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylpyhuoneessa on 3 pyykkikoria (kaapissa oli kun muutettiin) + yksi iso irrallinen pyykkipytty.

Lajittelu: 40 astetta vaaleat, 40 astetta värilliset, 30 astetta ja siihen isoon pyttyyn kaikki 60 astetta.

Mies vie omat pyykkinsä (kaikki 40 astetta) suurimmaksi osaksi oikeisiin koreihin, minä omani ja lapsi osan (laittaa kaiken aina sinne 60 asteen pyttyyn).

Pyykkiä pestään noin 2-4 koneellista viikossa, joskus kaikki vkl, joskus arkena. Yleensä en pese pyykkiä peräkkäisinä päivinä.

Liinavaatteet kuivatan rummussa, muut telineellä+hengarissa suihkuverhon tangolla. käytän kyllä ne muutkin kuivausrummun kautta, 20 min viileäohjelmalla koska se poistaa pölyä vaatteista.

Silitän vaatteista kaikki paitsi sukat ja alushousut, liinavaatteista silitän vaan tyynyliinat. Yleensä menee niin että pyykkään yhtenä päivänä ja silitän seuraavana.

Pikkupyyhkeet vaihdetaan kerran viikossa, lakanat ja kylpypyyhkeet kerran 2 vk.

Vierailija
4/15 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tummat, punasävyiset ja muut.

Kylpyhuoneessa on 3 pyykkikoria (kaapissa oli kun muutettiin) + yksi iso irrallinen pyykkipytty.

Lajittelu: 40 astetta vaaleat, 40 astetta värilliset, 30 astetta ja siihen isoon pyttyyn kaikki 60 astetta.

Mies vie omat pyykkinsä (kaikki 40 astetta) suurimmaksi osaksi oikeisiin koreihin, minä omani ja lapsi osan (laittaa kaiken aina sinne 60 asteen pyttyyn).

Pyykkiä pestään noin 2-4 koneellista viikossa, joskus kaikki vkl, joskus arkena. Yleensä en pese pyykkiä peräkkäisinä päivinä.

Liinavaatteet kuivatan rummussa, muut telineellä+hengarissa suihkuverhon tangolla. käytän kyllä ne muutkin kuivausrummun kautta, 20 min viileäohjelmalla koska se poistaa pölyä vaatteista.

Silitän vaatteista kaikki paitsi sukat ja alushousut, liinavaatteista silitän vaan tyynyliinat. Yleensä menee niin että pyykkään yhtenä päivänä ja silitän seuraavana.

Pikkupyyhkeet vaihdetaan kerran viikossa, lakanat ja kylpypyyhkeet kerran 2 vk.

Vierailija
5/15 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodinhoitohuoneessa on pyykkikaappi, johon lajittelen 60 asteen, 40asteen tummat, 40asteen vaaleat ja sekalaiset pyykit. Kuivausrumpu on ja sitä käytetään ahkerasti. En silitä muuta kuin pakolliset juhlavaatteet.

Kone pyörii vähintään kerran päivässä, silloin kun joku on kotona, ei yöllä.

Minä hoidan pyykkihuollon yksin, keräilen pyykit milloin mistäkin lattioilta. Kukaan ei osaa tai viitsi viedä niitä pyykkikaappiin asti.

Lakanat vaihdetaan kahden viikon välein, käsipyyhkeet joka toinen päivä, kylpypyyhkeet tarpeen mukaan.

Minä olen hoitovapaalla, joten aikaa pyykinpesuun on. Joskus menee pari päivää, ettei kone pyöri, niin sitten tuleekin päiviä, että pesen kolme koneellista päivässä.

Jokin aika sitten pyykkikoneemme hajosi, heti tuli paniikki, että mitäs nyt. Ei rahaa uuteen, onneksi mies sai korjattua vanhan.

Vierailija
6/15 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki vievät itse pyykkinsä yhteen ainoaan pyykkikoriin kylppärissä, joskus lapset auttavat lajittelemaan pyykkejä koneeseen.

Sit vaan narulle kuivamaan ja kuivat kerätään pois. Yritän ripustaa niin ettei ryppyjä jäisi, jos jää niin sitten silitän.

Vierailija
7/15 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhimmalla pojalla (14) on huoneessaan oma pyykkikori, jonka sisällön käy lajittelemassa pesuhuoneeseen aina kun tuntee kaipaavansa lisää vaatteita. Nuorempien lasten vaatteet kerään lattialta ja yleensä tungen ensiksi yläkerran vessassa olevaan pyykkikoriin odottamaan lajittelua ja pesua. Pesuhuoneessa on 6-korinen lajittelusysteemi, jossa on ulkovaatteet, kirjavat 40 astetta, tummat 40 astetta, valkoiset 40 astetta ja 30 asteen kori, josta pitää vielä pesuun lajitella värin mukaan. Miehellä on oma kori, hän hoitaa omat vaatteensa itse, minä kaikki muut. Vain lakanat pestään 60 asteessa ja yleensä pidän "pyykkitalkoot" kerran kuussa samalla kun siivooja vaihtaa lakanat. Satunnaisia koneellisia pesen kyllä väliajallakin, mutta koska haluan silittää kaikki vaatteet, niin kasaan ne sitten isoiksi "puhtaan vaatteen röykkiöiksi" yläkertaan odottamaan silityspäivää. Käytän sitten yleensä koko päivän vaatteitten silitykseen ja vanhimman pojan laitan silittämään lakanat seuraavana päivänä. Kuivausrumpu löytyy, mutta kuivaan siinä vain lakanat ja pyyhkeet, muuten rekeissä kylppäriin ja olohuoneeseen.

Eli meiltä löytyy pyykkivuoria, lähinnä kyllä niitä puhtaan pyykin ;) Likaiset mahtuvat enimmäkseen koreihin, tosin "pyykkitalkoot" kestävät muutaman päivän ja sinä aikana kylppärin lattialla on vuori, johon kasataan lakanat, pyyhkeet ja yläkerrän ison korin sisältö.

Vierailija
8/15 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajittelen pyykin vasta laittaessani niitä koneeseen, eli katson kaapissa olevista kahdesta keskikokoisesta pyykkikorista seuraavanlaisia satseja:

valkopyykki 60 astetta

pyyhkeet / lakanat 60 astetta

kirjopyykki 40 astetta

tumma pyykki 40 astetta

hienopesu 30 astetta

villapesu

Lisäksi on erikseen pyykkikori vaippapyykille (60 astetta), jota pesen joka 3.päivä.

Käytän kuivausrumpua alusvaatteille, pyyhkeille ja vaipoille. Muut kuivuvat narulla (kesällä ulkona). Silitän tyynynpäälliset, keittiöpyyhkeet, pöytäliinat ja miehen paidat. Kodinhoitohuone on uudessa talossa, paljon pöytätilaa laskostamiselle, integroitu silityslauta ja hyvät koneet.

Pesukone ja kuivausrumpu pyörivät useinmiten aamuisin (4-5 krt viikossa). Jätän myöskin koneet pyörimään usein jos lähden esim. lenkille. Kun pyykit ovat kuivia, laskostan ne kasoihin ja laitan hyllyihin.

Taloutemme on pieni, vain mies, minä ja 3 kk vauva. Minä pyöritän pyykkitalouden, mies saattaa laittaa laskostetut vaatteet kaappeihin, jos olen ne kerännyt valmiiksi koriin odottamaan kaappiin vientiä.

Lakanat vaihdan noin kerran kolmessa viikossa (vauvan lakanat täytyy vaihtaa paljon useammin), pyyhkeet kerran kahdessa viikossa. Vauvan pyyhe menee vaihtoon melkein päivittäin.

Pidän pyykkäämisestä, se on ehdottomasti oma lempikotityöni.

Vierailija
9/15 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten huoneissa on omat pyykkikorit, sinne nakkelemme myos me vanhemmat omiamme. Kaytamme kuivausrumpua. Siivooja silittaa. Pesukone ja kuivausrumpu pyorivat monesti oisin (meilla on kellarissa kodinhoitohuone). Mina/aupair/siivooja hoidamme pyykkitalouden (mies tekee muita kotitoita, mm. paasaantoisesti laittaa ruuan, mutta ei ole kovin kova lukemaan pyykkiohjeita joten pidan parempana ettei osallistu ;-)). Lapset ovat liian pienia osallistumaan. Meita on yhteensa 5 (vanhemmat, kaksi lasta, aupair joka asuu taloudessamme). Lakanat vaihtaa siivooja kerran kahdessa viikossa, pyyhkeet vaihtaa kukin itselleen kun tarvitsee (me aikuiset vaihdamme tietysti lapsille). Molemmat vanhemmat kayvat toissa.

Vierailija
10/15 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkikoreja 2 kpl, yläkerran wc:ssä ja alakerran wc:ssä. Kodinhoitohuoneessa pyykkikaappi, jossa neljä koria, johon itse ne lajittelen tumma 40, vaalea 40, tumma 60 ja vaalea60. Pyykkikorit tyhjennän, kun kansi ei mene kiinni ja lajittelen ne siis khh:ssa. Pesukone käy 2-3 päivänä viikossa ns. nonstoppina, kuivuri on! Käytössä on myös pyykkiteline, koska kaikkea pyykkiä ei kannata kuivuriin laittaa.

Lakanat vaihd 2 viikon välein, kylpypyyhkeet aikuisilta kerran viikossa, lapsilta n. 2 viikon välein tai tarv. useammin.

En koe olevani ahkera pyykkääjä, mutta koskaan lapseni ei tarvitse olla likaisissa, aina on jotain puhdasta. Kompastuskivi on ulkovaatteet, ne on liian harvoin koneessa.

Vierailija
11/15 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taittelua on iso kori 1-2 krt viikossa. Lapset tykkää siitä hommasta, välillä jopa kysyvät, olisiko taiteltavaa pyykkiä - ja sitä on!

Vierailija
12/15 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivausrumpu on. Ei erillistä kodinhoitotilaa. Kolme pyykkikoria. Lapsilla omansa ja meillä aikuisilla yhteinen. Lapset pesevät omat vaatteensa ja me aikuiset pestään omamme + lakanat, pyyhkeet jne.

Jokainen silittää omat pakolliset vaatteensa esim 14 v haluaa paitansa silitettyinä (eli silittää itse). Mies silittää omansa ja minä omani. 10 v ei vielä silitä :-) Voisi kyllä jo alkaa harjoittelemaan..

Vierailija
13/15 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- lajittelen erikseen lakanat + pyyhkeet, sitten valkopyykki ja värillinen pyykki.

- pyykkikoreja 4 (kaksi kiinteänä kaapissa ja kaksi lapsille)

- ei ole kuivausrumpua eikä -kaappia

- en silitä kuin pakon edessä paitapuserot tms.

- kone ei pyöri koskaan yksin tai yöllä

- lapset laittavat omat pyykkinsä pyykkikoreihin ja vievät omat puhtaat omien huoneidensa kaappeihin

- lakanat vaihdetaan kerran viikossa, kylpypyyhkeet kerran kaksi viikossa, käsipyyhkeet tarpeen mukaan (joskus samat lähes viikon, joskus täytyy vaihta aarin päivän jälkeen)

- pyykkiä pestään n. 3-5 koneellista per viikko

Vierailija
14/15 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessä 2 aikuista+kolme lasta.Yksi pyykkikori johon kerätään kaikki pyykit.

Kuivausrumpua ei ole 8kg pesukone.Pyykit kuivataan telineellä ja lakanat ovien päällä.

Käsipyyhkeitä vaihdan useasti viikossa,aikuisille ja kuopukselle vaihdan lakanat joka toinen vko ja kahdelle isommalle kerran kuussa(eivät nuku kotona joka yö,koska käyvät isällään)

Pyykit lajittelen tarpeen mukaan,ja pesen vain täysiä koneita.Viikossa pesen n.5konetta

Vierailija
15/15 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä että silitä en ikinä,paitsi juhliin paidat.Ja isommat lapset vievät vaatteet itse omiin kaappeihin telineeltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän