Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Konsteja taaperon syömään houkutteluun?

12.12.2008 |

Poikamme 1 v. 4 kk. on huono syömään nykyään. Niin kauan kuin ns. vauvaruoka kelpasi, poikamme saattoi syödä useamman annoksen yhdessä ruokailussa bataattimössöineen, mutta syksyllä alkoi totaalinen kieltäytyminen purkkiruoasta. Samalla syödyn ruoan määrä tippui olennaisesti. Ainoastaan aamu- ja iltapuuro sekä aika usein leipä uppoaa ok. Lounas ja päivällinen ovat yhtä taistelua ja ainoat suht' hyvin kelpaavat ovat nakit (Vatajan nakit onneksi keksitty!), kirjolohi ja pasta (paljas sellainen). Banaanit tai muut kokeillut hedelmät eivät enää kelpaa, vihanneksista puhumattakaan. Toisinaan lapsen saadessa itse laittaa ruokaa suuhun, menekki on edes vähän parempi. Ongelma on, ettei päivän mittaan ruokaa tule kovin paljon syötyä. Poika on suht' pienikokoinen ja toistaiseksi on pärjännyt tällä ruokamäärällä. Viime päivinä kakkia on kuitenkin tullut selvästi vähemmän samalla, kun syödyt ruokamäärät ovat yhä pienentyneet. Mitään rakenteellista vikaa pojassa ei pitäisi olla.

Olisin kovin kiitollinen kaikista vinkeistä, millä pojan ruokailua saisi kenties monipuolistettua ja syömisinnokkuutta lisättyä (ja vanhempien hermoja säästettyä)! Kiitos jo etukäteen!

Hannele96

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
14.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöttekö koko perhe samaa ruokaa ja yhtäaikaa?

(siis tietysti kaikki ruoka-aikaan kotona olevat). Eli voisiko muiden malli auttaa asiaan, nyt kun lapsellekin voi antaa samaa ruokaa kuin muut syövät.

Meillä 1-vuotiaana poika alkoi haluta samaa ruokaa kuin muutkin söivät ja hyvä niin eli siitä alkaen ei ole tarvinnut tehdä erikseen lapselle ruokaa. Alle 1-vuotiaana hän ei kiinnittänyt vielä huomiota siihen mitä muut söivät. Annoimme hänelle itse syötäväksi vihannespaloja ja leipää ja hänen keskittyessä niihin äiti tai isä syötti lämmintä ruokaa, jos hän ei sitä itse syönyt. Sama pätee meillä myös ruokajuomiin, lapsi juo piimää kuten minäkin eli esimerkki toimii siinäkin.

Voihan kyseessä olla myös joku ohimenevä huonon syömisen kausi, mikä liittyy esim. hampaiden tuloon. Meillä ainakin hampaiden tulo on heikentänyt ruokahalua vähäksi aikaa.

Vierailija
2/7 |
15.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen vain taaperolle omaa lusikkaa/haarukkaa käteen joka aterialle ja itse syömistä. Se tehoaa meillä. Ainoastaan noin kerran parissa viikossa meidän poika antaa syöttää itselleen jotain vähän. Silloin syöttäminen on hänestä hauskaa. Ja ruokailut samaan aikaan kuin muilla.Ja niin paljon samaa ruokaa kuin allergiat tms antavat myöten. Meillä taas ei puurot ja leipä ole suosikkeja, vaan suolaiset ruuat. Luonas ja päivällinen sekä suolaiset piirakat tms menevät hienosti alas. Teidän taapero taitaa olla viljatuotteiden ystävä. :) Tsemppiä ruokailuihin ja sotkujen siivoamiseen. Meillä taaperon syömisen vuoksi keittiötä siivota hartaasti ja usein, mutta mielumminen se, kuin syömättömyys.

Västis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
15.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin tuli huonosti syövälle pojalle purkkiruoka stoppi jossain vaiheessa. Meillä lakattiin kokonaan syömästä purkkiruokia. Samalla loppui syöttäminen. Poika halusi vuoden iästä lähtien syödä itse ja samaa mitä muutkin. Alkoi syödä huomattavasti paremmin. Eli annan pojan syödä itse ja anna samaa, mitä muutkin syö. Nykyään ei uskoisi, että meillä on joskus ollut syömättömyys-ongelmia. :)

Vierailija
4/7 |
15.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei vielä ole jokapäiväistä, meillä tyttöä ei tuossa iässä saanut enää mistään hinnasta syöttää! Tottahan lapset on erilaisia tässäkin, mutta kerran ruokaa paremmin menee, kun itse saa syödä, niin selvästi poika haluaa syödä itse. Lueskelin myös tuota ruokalistaa, siinähän on ihan hyvin jo ruokia, jotka kelpaavat. Sinnikkäästi vaan tarjoat kaikkea, jonain päivänä menee yhtä ja toisena toista, näin ainakin meillä.

Toivottavsti ruokahalu paranee! Meillä ainakin välillä ahmitaan ja kaikki kelpaa ja sitten taas välillä mikään ei kelpaa...

Vierailija
5/7 |
16.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö ei huolinut mitään mikä laitettiin lusikalla suuhun. Sylki järjestäen kaiken syötetyn pois. Annoin sitten syödä itse, lusikalla ja käsin. Järkeilin, että ei terve lapsi kuole täyden ruokalautasen ääreen. Syö sen minkä syö. Ihan hirveää sotkemistahan se syöminen on, mutta siivotaan sitten. Tosiaan joskus syö yhtä ison annoksen kuin minä, joskus yhden tomaatinsiivun..

Vierailija
6/7 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennan vielä, että annamme pojallemme usein ruokailuvälineen käteen syömistä avittamaan, mutta lähinnä hän tykkää levitellä ruokaa kaikkialle muualle, paitsi suuhun... Puuroa lukuunottamatta kaiken ruuan hän syö omin sormin. Niin ikään tarjoamme hänelle samaa ruokaa kuin muillekin perheenjäsenille ja aina kuin mahdollista, syömme yhtä aikaa. Näillä kikoilla ei ole ollut juurikaan vaikutusta.

Mainitsemieni ruokien lisäksi myös raejuusto ja kalapuikot uppoavat. Ihan totta, onhan tässä jo koko joukko ruokalajeja, kuten joku mainitsi :) Vanhemmista vain tuntuu kovin yksipuoliselta tämä menu, mutta ehkä se tästä pikku hiljaa. Lasagne muuten kelpasi ainakin silloin, kun poikaa vielä sai syöttää. Täytyypä kokeilla sitäkin lajia taas.

Luen mielelläni lisääkin kokemuksianne!

Hyvää joulua kaikille!

Hannele96

Vierailija
7/7 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin syödä itse mitä syö ja that's it. Keskittyisin omaan syömiseen ja usein kun lapsi huomaa ettei kukaan häntä syötä (tai edes auta kuin pyydettäessä/tarvittaessa pyyhi suupieliä puhtaammiksi) niin syö paremmin itse. Ruuat pitäisin yksinkertaisina eli kaikki lajit erikseen niin että näkee mitä syö ja voi maistella makuja erikseen. Jos aamu- ja iltapuurot maistuu hyvin niin niillä pötkii jo pitkälle. Meillä on hyvin toiminut myös se, että jos ruoka ei maistu, ei tuputeta sillä kertaa, mutta samaa ruokaa tarjotaan seuraavalla aterialla uudelleen. Yleensä silloin kelpaa jo paljon liukkaammin ja makuihin joutuu tottumaan kun ruokalaji ei vaihdu. Välillä sitten käykin niin, että lounaalla ei maistu, päivällisellä ei maistu, mutta iltapalalla ruoka menee nopsasti ja normaali iltapala siihen päälle :-) Ja välillä taas jos on päivällisellä ruoka maistunut, voi syödä iltapalaksi vain yhden mandariinin tms. Kummasti silläkin näyttää jaksavan aamuun (tyttö 1v10kk).

Pitkää pinnaa ja nauttikaapa jouluruuista - koko perhe!