Toivoa (sekundaarisesti) lapsettomille -lukekaa!!
Hei,
pitkään on ollut mielessä, että kirjoitan tänne palstalle meidän tarinamme kannustukseksi muille.
Saimme ensimmäisen lapsemme vuonna 2003, tärppäsi ensimmäisestä kierrosta. Ajattelimme, että kolme vuotta on sopiva väli kahdelle lapselle. Ihmetys oli suuri, kun toista lasta ei alkanutkaan kuulua! Gynekologi epäili, että syy on kilpirauhasessa, joka minulta joskus leikattu. Kilpirauhasarvot olivat kuitenkin viitealueella, joten sitä ei pidetty syynä. Söin Terolutia ja Clomifenia, ei tulosta. Kiukutti, masensi, itketti:(
Minulla oli pitkään monenlaisia oireita: iho oli huono ("ihmeellisiä" näppyjä esim. hartioissa), vuoto alkoi tiputtelulla, sormukset eivät mahtuneet sormiin, halut olivat kateissa (ja vaikka joskus innostuikin, niin kroppa ei ollut mukana), jne ja se lapsettomuus. Viime keväänä eräs tuttuni tuli kylään ja kertoi, että hänellä on ollu monenlaisia oireita ja nyt vihdoin niille löytynyt yhteinen tekijä ja saanut lääkityksen ja olo kohentunut. Hän luetteli kaikki oireeni ja diagnoosi oli kilpirauhasen vajaatoiminta! Hän kertoi minulle kelle lääkärille kannattaa mennä ja menin heti, kun ajan sain.
Juhannusaattona sitten aloitin lääkityksen kilpirauhasen vajaatoimintaan, VAIKKA veriarvoni olivat edelleen viitealueella, tosin sen "alareunalla". Lääkärin mielestä lääkitys minulle kuului oireiden perusteella ja mitään ei menetetty, vaikka sitä koitettiin. Lääkitys aloitettiin varovasti ja myöhemmin lisättiin annosta. Lokakuussa kilpirauhanen meni kuitenkin liikatoiminnalle (arvot olivat nousseet erinomaisiksi, mutta olo oli ahdistunut, nukuin huonosti ja ruoka ei maistunut), lääkitys lopettiin kokeiluluonteisesti ja luovuin viimeisestä toiveestani saada toinen lapsi. :((
Joulukuussa vuoto oli myöhässä ja oletin, että lääkityksen lopettamisesta johtuen kierto alkaa taas "takuta", mutta ei: OLIN RASKAANA!!!! Olin raskaana 3,5vuoden yrittämisen, itkemisen ja toivomisen jälkeen!!! Nyt menossa rvk 22 ja ainakin tällä tietoa kaikki ok. Kilpirauhasverikokeet otettiin heti plussan jälkeen ja arvot olivat romahtaneet viitealueen ulkopuolelle. Kilpirauhaslääkitys aloitetiin uudelleen, arvot kohosivat ja nyt raskausajan käyn verikokeissa kuuden viikon välein ja lääkitys tarkastetaan aina veriarvojen mukaiseksi.
ELI: Älkää missään vaiheessa luopuko toivosta saada lasta ja etenkin jos teillä on outoja oireita, SELVITTÄKÄÄ onko kilpirauhasasiat VARMASTI kunnossa (siis vaikka arvot olisivat viitealueella).
Toivottavasti voin luoda uskoa ja toivoa lapsettomuuden surun keskellä. Hyvää kevättä kaikille:)
Kommentit (10)
En asu pk-seudulla, enkä osaa sieltä hyvää lääkäriä neuvoa, mutta olettaisin, että pätevä sisätautilääkäri osaisi auttaa.
Minulla otetaan yksityispuolella joka kuudes viikko tsh ja t4v ja ne maksavat yhteensä noin 80e/kerta, kela-korvauksen jälkeen.
Minulla oli juuri tällä viikolla lääkärin kanssa puhetta, että kilpirauhasarvot ovat yksilöllisiä, siis että sellaisten arvojen löytäminen on vaikeaa, missä ihminen tuntee olonsa hyväksi. Raskauden aikana se on entistä vaikeampaa, koska raskaushormonit sekoittavat tilannetta.
Jaksamisia, toivottavasti tilanteesi selviää.
Vastaus näytti tulleen kaksi kertaa, kun lähetin uudelleen, kun ekan kerran jälkeen tuli jokin virheilmoitus. No, tuleepahan asia ainakin sanottua:)
Just mietinkin, että eikö kukaan muu täällä kärsi kilpirauhaspulmista ja sit löysin tän ketjun. Ittellä sekundaarista lapsettomuutta takana useampi vuosi. Ekakaan ei tullut helpolla.
Kävin tuossa vasta pari kertaa vyöhyketerapeutilla hakemassa apua endokipuihin ja lapsettomuuteen. Vyöhyketerapiassa löytyi sit lisäksi ongelmia aivolisäkkeen, kilpirauhasen ja munuaisten kohdalta. Aivolisäke kait liittyy keltarauhasen (ja myös kilpirauhasen) toimintaan. Keltarauhasen ongelmista tiesin etukäteenkin.
Hoitaja kehotti mua ehdottomasti tarkistuttamaan kilpirauhasarvot, kun ne kohdat oli niin voimakkaat ja paheni vaan eri hoidoilla. En oo ennen ajatellut asiaa, mut kun kuin netistä kilpirauhasen liikatoiminnan oireista, koin ahaa elämyksen. Moni oireista osuu just kohdilleen, mut en oo osannut yhdistää niitä toisiinsa. Täytyy tutkituttaa asia!
-Skoo
Minulla on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta. Aina on oireita ollut, mutta vasta esikoisen jälkeen se näkyi arvoissa, kun sain kilpirauhasen tulehduksen. Lääkityksen olen saanut reilu vuosi sitten. Sitä on useaan otteeseen korjattu. nyt arvot ovat reilusti viitearvoista alakanttiin, koska oloni niin saneli. usein on jo ollut hyväkin olo. tämänhetkinen huono olo on mahdotonta selvitää, johtuuko se kilpparista vai tästä elämäntilanteesta. Toista vauvaa on yritetty melkein vuosi, takana yksi keskenmeno.
Kilppariarvoja on tosi tärkeää kontrolloida raskausaikana usein, sillä äidin hoitamaton vajis on yhteydessä lapsen neurologisiin ongelmiin myöhemmin elämässä ja ymmärtääkseni kilppari saattaa vaikuttaa osaltaan myös keskenmenoihin. Ja "tavalliset" lääkärit eivät tiedä asiasta hölkäsen pöläystä, joten pitää mennä erikoislääkärille ja pitää puolensa, että arvoja tsekataan tasaisesti!
Se kiukuttaa eniten, että monen lääkärin mukaan mä olen ihan kunnossa kun kilppariarvot on viitearvojen sisällä, vaikka olo olisi kuinka huono. Sitä ei uskota. Sitäpaitsi erikoislääkärillä hyvät arvot ovat ihan erit kun kunnallisella. Ja oma olo on ätrkeämpi tosiaan kun arvot.
Monella lääkärilläkin on se harhaluulo että lääkityksen kanssa kilppari ikäänkuin katoaa. Toisaalta erikoislääkärini sanoi, että suurimmalla osalla kilpparin vajista sairastavista saa avun kunhan vain ottaa lääkkeensä, määrälläkään ei ole niin tarkkaa väliä, sitten on tällaisia kuin minä, annostusta joudutaan koko ajan hakemaan, ja se on todella tarkkaa, silti ei kaikkia oireita saada koskaan pois.
Tuskallinen tauti kaiken kaikkiaan, sitten vielä tämä vauvankaipuu tähän päälle...
Manteli81
Millaisia oireita teillä on ollu kilpirauhasen vajaatoiminnassa?
Olen netistä yrittäny netistä oireita yms. katella mutta henk.kohtasia kokemuksia en ole kuullut keltään ja niitä mielelläni teiltä kuulisin.
Minulla on muutamia "oireita" joihin olen yrittäny ettiä syytä, elämä ku ei ole ollut niin helppoa nykyään...
Olen kuopuksen syntymän jälkeen enemmän tai vähemmän yrittäny painoa pudottaa tuloksetta, vaikka päivittäiset kalorimäärät pyörii 1000-1700kcal välillä (kiloklubissa niitä olen laskeskellu ja se näyttää vajetta joka päivä).
Oma henkinen olotilani on aivan liian ailahteleva. Joskus tuntuu että seinät kaatuu päälle ja kaikki ärsyttää. Ja se iloinen olotila on nykyään aika harvassa ja minä olen ollut pohjimmiltani "iloinen ihminen" mutta enää en voi itseäni kuvailla niin. Tuo ylipainoni varsinkin rassaa mua todella paljon! Tällä dieetillä mitä nyt olen todella kiltisti noudattanu, olen painoani pudottanu ennen todella hienosti, nyt paino ei tipu lainkaa. Välillä olen miettyny että olenko kenties masentunu, sen verran huono olo on ollut...Lisäksi tuntuu ettei mikään yöunimäärä enää riitä, on sama ootko nukkunut 5 tai 10h! Aina väsyttää!
Kuopuksen syntymän jälkeen olemme antaneet seuraavalle pienokaiselle mahdollisuuden tulla, tuloksetta (kuopus on nyt 1v11kk, häntä yritettiin 3,5v, meillä kolme poikaa joista kaks ekaa saanu alkunsa suunn. heti ku lupa on annettu, isommat pojat ovat jo 14 ja 10v)), yhen km:n sain vuosi sitte toukokuussa ja sen jälkeen ei plussan plussaa.
Nyt ovat mun nivelet myös ruvenneet oireilemaan. Käsien nivelet ovat välillä todella kipeät ja ovat tosi turpeat. Voihan olla että meidän suvun "pahis" nivelreuma siellä vaan ilmoittelee tulostaan...
Tuossa siis joitain mun "oireita". En tiiä onko nuo jotaki muuta vai voiko niiden taustalla olla kilpparin vajaatoiminta??
Minulla on joskus neurologini (sairastan vaikeaa migreeniä) sanonut että kilpirauhaseni ovat isonlaiset ja teetti testit silloin ku mun menkatki olivat kadonneet, mutta arvoja en enää muista, mutta ei niissä tainnu olla sillon mitään (testeistä on muistaakseni nyt 4v).
Nyt siis kysynki mitä oireita teillä muilla on ollu? Ja minkälaiselle lääkärille kantsis mennä, vai kannattaako noilla oireilla edes lekuria häiritä? Olisin todella kiitollinen, jos joku jaksais vastata!
ymmällään oleva nani
Hei,
omat oireeni olivat hyvin moninaiset. Sen muistan, että lukuisia kertoja mietin, että mikä ihme mua oikein vaivaa, oli niin monenlaisia oireita, että väistämättä tuli mieleen, että voisiko niille olla jokin yhteinen tekijä. Pelollista oli se, ettei mulla ollut mitään radikaalia, isoa oiretta, joka olisi estänyt esim. töissä olon, vaan kaikenlaista semmosta pientä "jäynää". Luettelen tässä joitakin oireita. 1) Ennen säännöllinen vuoto, joka alkoi ja loppui ja sillä selvä, muuttui vuodoksi, joka alkoi tiputtelulla, sitten vuoti esim. 2pvää ihan hurjasti ja sitten tuli normaali vuoto. 2)sormien nivelet olivat turvoksissa, sormukset eivät menneet sormiin (tk-lekuri otatti nivelreumakokeet, jotka olivat ok). 3)olo ei ollut "oma", en osaa selittää, ei vaan tuntunut omalta ololta. 4)seksi ei kiinnostanut ja jos kiinnosti, fyysinen puoli ei ollut mukana. 5)paino nousi muutamassa vuodessa 7kg, vaikka siihen ei ollut mitään järkevää syytä. 6)iho oli huono, mystisiä näppyjä esim. olkapäissä. 7)sokerirasituksen tulos oli ihan outo, verensokeri laski, kun sen olisi pitänyt nousta. 8)pinna oli lyhyt. Tässä joitakin oireitani.
Mielestäni asia kannaattaa ehdottomasti käydä tarkistuttamassa oikealla asiantuntijalla, jos kilpirauhassairautta epäilee. Oletan, että kilpirauhasliiton sivuilta voisi löytyä asiansa osaava lääkäri, asut missä päin Suomea tahansa. Itse en luottaisi tk-lääkärin sanaan tässä asiassa,vaikka he monessa muussa asiassa ovatkin päteviä. Kilpirauhassairaudet jäävät usein alidiagnosoiduiksi...
Toivottavasti asia selviää!:)
Mantso 38+4 (synnyttämään pääsyä odotellen:))
Meilläkin yritetty vuoden verran plussaa, sitten otettiin kilpirauhaskokeet ja TSH 8,5, T4 ja T3 ok. Sain lääkityksen piilevään kilpirauhasen vajaatoimintaan, koska on lapsihaaveita. Muuten en olisi lääkettä saanut. Nyt odotellaan että arvot (TSH) laskee 1-3 pintaan, ennenkuin saadaan taas yrittää. Kilpparin vajaatoiminta vaikuttaa tosiaan raskauden alkamiseen ja sikiön aivojen kehitykseen, joten siksi nuo arvot on tärkeitä seurata ennen raskautta, sen aikana ja sen jälkeen.
Näin täälläkin. Yrittämistä 10kk ja nyt alkaa pistäminen ens viikolla ja koeputkihed. mulla todettiin kilpparin vajaatoiminta ja FSH koholla 14. Lääkäri sanoi että on 10% mahd. tulla raskaaksi :( aika masentavaa ! Onko joku joka olisi tullut raskaaksi näillä lukemilla?
Hei!
Mielenkiintoinen juttu! Itselläni on ollut myös joskus kilpirauhasarvot äärirajoilla, mutta olin jo unohtanut koko asian. Meilläkin ensimmäinen lapsi tuli helposti, mutta toista ei ole vain kuulunut. Ja nyt aloin vielä muistelemaan, että onnistuin saamaan muutama vuosi sitten lyhyessä ajassa paljon liikakiloja ilman järkevää syytä. Ettei vain olisi mennyt vajaatoiminnan puolelle. Jos satut asumaan pk-seudulla, niin vinkkaisitko hyvän lääkärin. Turhia käyntejä arvauskeskuksissa kun ei jaksaisi. Ja paljonko kokeet maksoivat?
Paljon onnea odotukseen!!
En asu pääkaupunkiseudulla, enkä osaa sieltä hyvää lääkäriä neuvoa, mutta oletan, että pätevä sisätautilääkäri osaisi auttaa.
Itse olen käynyt Ulla Slaman vastaanotoilla. Hän ottaa vastaan ainakin Närpiössä ja Seinäjoella.
Minulla otetaan yksityispuolella joka kuudes viikko tsh ja t4v. Ne maksavat yhteensä noin 80 euroa/kerta kela-korvauksen jälkeen.
Lääkärin kanssa oli juuri tällä viikolla puhetta, että on hankala sanoa, mitkä ovat kenellekin hyvät kilpirauhasarvot, että jokainen itse tuntee olossaan, milloin on hyvä vointi. Raskausaikana hyvien arvojen löytäminen vielä vaikeampaa kuin ei-raskaana, koska raskaushormonit sekoittavat tilannetta.
Toivottavasti saat apua ja selviää johtuuko tilanteesi kilpirauhasesta.
Jaksamisia.