Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lue PCOlaiset, tärkeää!

01.04.2009 |

Hei kaikille!

Ajattelin vaan laittaa tänne tiedoksi, että tarkistaka PCO-laiset kilpirauhasarvonne (S-TSH, S-T4-V ja S-T3-V). Minulta löytyi vasta vuosi PAS-pojan syntymän jälkeen kilpirauhasen vajaatoiminta ja koska se on ollut mulla 16 vuotta (murrosiästä), niin lisämunuaiseni uupuivat---- tämä aiheuttanut PCO:n. Eli PCO ei välttämättä olekaan sairaus vaan oire.

Minua hoidettiin kortisonin lisäksi DHEA-hormonilla ja ajattelin kesällä käydä ultraamassa munasarjani ja katsoa onko PCO hävinnyt.

Pelkkä THS kertoo, toimiiko aivolisäkkeesi, T4-V paljonko sinulla on tyroksiinia veressä ja vasta T3-V kuinka paljon soluihisi imeytyy. Minulta löytyi imeytymisongelma, joten vaikka kilpparikokeita on otettu vuosien mittaan väsymyksen, painonnousun ja sukurasitteen takia, en jäänyt "kiinni", koska otettiin vaan TSH ja joskus jopa T4-V.

Niin ja minulla meni kaikki siirrot aina kesken, paitsi tämä viimeinen: kaksi 3-luokan alkiota siirrettiin ja sitten pyysin Lugesteronit, koska ei niistä haittaakaan ole. Toinen alkio meni kesken rv 6, ja lugeja käytin tosi pitkään. Uskon, että tuo ottamani keltarauhashormoni piti poikani hengissä: oma elimistöni kun ei sitä tuottanut tarpeeksi.

Itse olin hoidossa Väestöliitossa ja raportoin tämänkin sinne.

Toivottavasti tästä on jollekin apua!

t. kurnau ja pas-poika 01/07

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kilpirauhasen vajaatoiminta ei aiheuttaisikaan PCO:ta, nämä kaksi asiaa ovat usein yhteydessä toisiinsa. Eli PCO:sta kärsivillä on usein myös kilpparin vajaatoimintaa, ja toisin päin. Samoin on II-tyypin diabeteksen kohdalla, eli nämä kaikki kolme asiaa linkittyvät toisiinsa. Siksi PCO:sta kärsiville usein "syötetään" metformiinia, joka on siis diabeteslääke, jolla saadaan sokeriaineenvaihdunnan ongelmia korjattua. Tässä vaiheessa ei varsinaista diabetesta kylläkään ole, mutta sen saaminen myöhemmässä vaiheessa on todennäköisempää kuin muulla väestöllä.

Toisin sanoen, testauttakaa kilpirauhasarvot ja tarkkailkaa verensokerianne (syökää terveellisesti ja ylipainoisten tietenkin pitäisi laihduttaa - voi kun se olisikin niin helppoa...)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi