Vauvani syntyy rv35+
Ensiviikolla olisi käynistys edessä. Haluaisin kuulla miten muilla näillä viikoilla synnyttäneillä on mennyt. Sekä vauvalla että äidillä.
Onko kaikki mennyt hyvin vai onko tullut ongelmia.
Hermostuttaa kovin tuo käynnistys.
Kommentit (10)
rv38 ja rv 40, ja kumpikaan käynnistys ei käynnistänyt synnytystä. Lapsi tuli maailmaan sektiolla. Lääkäri sanoi, että käynnistys sinänsä on ihan väärä sana, koska synnytystä EI voida käynnistää kuin nappia painamalla, vaan sitä aina korkeintaan yritetään käynnistää ja se sitten joko käynnistyy tai ei. Mutta oman kropan on tultava mukaan synnyttämään. Minun kroppani ei reagoinut vahvoihin läääkkeisiin (yht 14h tipassa synnytysssalissa kahtena eri päivänä) millään tavalla, ts omia suppareita ei tullut, paikat ei auenneet yms. Joten sektio jäi ainoaksi vaihtoehdoksi. Tässä minun kokemukseni käynnistyksestä.
Muuten olisi kaikki mennyt hyvin ja oltaisiin painonsa puolesta päästy kotiin,mutta kun hörppäsi lapsivettä,missä oli verta, jouduttiin lastenosastolle.
Masu meni pikkuisella sekaisin,eikä jaksanut imeä.
Hyvin kaikki varmasti menee,onnea kovasti synnytykseen : )
ja varmasti kaikki menee hyvin. Jännitys on tervemerkki =)
Tosin keskolassa joutuivat kasvamaan muutaman viikon. Sinä saat vauvasi luultavasti viikon ikäisenä kotiin :) Uskon, että kaikki menee hyvin!
Mun tyttö syntyi rv 35+4. Tuli korkea vedenmeno ja tulehdusarvot rupesi nousemaan, joten synnytys sit käynnistettiin.
Tulehduksesta johtuen vauva joutui keskolaan hoidettavaksi. Tulehdukseen sai antibioottia 6 pv.
Mun raskausdiabeteksesta johtuen vauvalta mitattiin sokereita kolmisen päivää.
Ennen aikaisuudesta ja kun raskausdiabeetikko äidin vauva oli niin maksa ei toiminut kunnolla ja vauva meni tosi keltaiseksi. Annettiin valohoitoa kahdella valolla monta päivää. Keltaisuudesta johtuen oli tosi väsynyt ja enimmäkseen sai maidon pullosta. Ensin luovutettua ja sitten mun omaa maitoa.
Sykettä ja hapetusta tarkkailtiin muutamana ekana päivänä. Tytöllä ne oli koko ajan kunnossa. Joskus ennen aikaisesti syntyneillä on vaikeuksia hengittämisen kanssa.
Meillä tyttö oli ekoina päivinä tosi käsittelyarka.
Mutta siis hyvin on jo sinulla raskausviikkoja kasassa joten vauvalla ei oo hätää.
Tsemppiä synnytykseen!
Käynnistyi ekasta tabletista, synnytys kesti 7 h.
Lapsi oli pienipainoinen mutta voi hyvin. Keskolassa opetteli syömään (runsas viikko meni kotiutumiseen), lypsin maidon kaksi ekaa viikkoa, sitten oppi imemään. Ei tarvinnut lisähappea, sinivalohoitoa tms. Lämmönsäätelykin toimi hyvin.
Alkuun tietty vähän erilaista, jos ja kun, vauva ei jaksa itse syödä.
Meillä vauva syntyi viikolla 34. Oli viikon sairaalassa. Muutaman viikon sai ruuan nenämahaletkun kautta. Imetys sujui myöhemmin hyvin.
Keltaisuutta saattaa vauvalla myös vähän olla. Mutta sekin helpotaa pian.
Muuten olisi kaikki mennyt hyvin ja oltaisiin painonsa puolesta päästy kotiin,mutta kun hörppäsi lapsivettä,missä oli verta, jouduttiin lastenosastolle.
Masu meni pikkuisella sekaisin,eikä jaksanut imeä.Hyvin kaikki varmasti menee,onnea kovasti synnytykseen : )
Mutta ei se mitään, tuota sattuu usein. : ) Lapsiveden hörppääminen ei siis todellakaan ollut lastenosastolle joutumisen syy.
Meillä meinasi olla myös tuo tilanne edessä, mutta supistelut rauhiottui ja nyt jo rv 36+. Ihan hyvät viikothan nuo jo on.