Päivärytmin totaalinen muutos yhdessä yössä?
Heips,
Pakko kysyä, onko muilla kokemusta siitä, että vauvan päivärytmi muuttuu ihan totaalisesti ns. yhdessä yössä. Meinaan vaan, että mahtaako tämä meidän uusi rytmi olla pysyvää vai joku ihmeellinen ohimenevä vaihe?
Meillä poika (muutaman pvän päästä 10 kk) on puolivuotiaasta lähtien nukkunut päivällä kahdet noin 1.5 tunnin päikkärit ja yöunia kymmenisen tuntia. Edellisellä vkolla oli muutama pvä kun nukkui vain 30 min kerrallaan päiväunia ja jaksoi silti valvoa normaalin valveaikansa verran. Joku mulle silloin ehdottikin että voisi olla aika siirtyä yksiin päiväuniin. Itse kuitenkin olin huomaavinani, että poika pelkää nukkua rattaissa ulkona eikä havahtumisensa jälkeen enää uskalla nukahtaa uudelleen. Siispä nukutin viime vkolla poikaa päiväunille sisälle viereeni ja tarkkailin miten nukkuu (havahtui 30 min välein ja nukahti uudelleen, kaikenkaikkiaan nukkui aina normaalin 1.5 tuntiaan).
Mutta eilen kaikki muuttui. Jaksoi aamusta valvoa lähes viisi tuntia ennen päiväuniaan ja nukkui niitä omassa sängyssään vain tunnin. Sen jälkeen valvottiin lähes kuusi tuntia, siis iltaan sakka, ihan iloisena ja pirteänä. Siksi yöunille mentiin eilen tuntia aiemmin kuin normaalisti eli klo 20 poika jo nukkui omassa sängyssään ilman mitään vehtaamisia. Ja nukkui aamu 08 saakka. Ja nyt sama juttu, nukahti juuri päiväunille ilman vehtaamisia.
Siis, onko tämä oikeesti pysyvää ja tulee ihan puun takaa varoittamatta? Tämähän vastaa päiväkodin rytmiä eli ilmeisesti ihan ok? Vai mitä mieltä olette? Ja siis poika nukkui viime yönä läpi yön ihan muutamalla lyhyellä tutin noukkimis kitinällä.
t: Vilmis
Kolmen lapsen kokemuksella (neljäs vasta 11vk). Meillä on kaikki muksut nukkuneet n. 6kk iästä asti vain yhdet päiväunet (ja siihenkin asti vain parit pikku torkut yksien pitempien päiväunien lisäksi). Yönkin kun nukkuu noin hyvin, 12h, niin ei unta voikaan enää päivälle riittää montaa tuntia. =)
Minnikki kera p6v, t4,5v, p2v ja t11vk