Pihalla leikkiminen, naapurin lasten eri säännöt ja rajat
Kommentit (19)
Sitä tää onkin, ainakin musta tuntuu siltä.
ap
Vittuuks sulle kuuluu naapureiden lasten rajat.
Pidä huoli omista räkönokistas ja anna muiden pitää omista asioistaan huoli.
Me ollaan sovittu yhteiset rajat. Samoin on sovittu, että toisten lapsia saa komentaa.
On sovittu myös, että ruoka syödään kotona ellei varta vasten ole kutsuttu syömään.
en mä kyllä viitsi antaa naapurin lapsen karata silmieni alla, jos tiedän, ettei hän saa mennä johonkin paikkaan. Vastaavasti toivon, että kylä komentaa myös mun lastani, jos hän hölmöilee.
en mä kyllä viitsi antaa naapurin lapsen karata silmieni alla, jos tiedän, ettei hän saa mennä johonkin paikkaan. Vastaavasti toivon, että kylä komentaa myös mun lastani, jos hän hölmöilee.
naapurin lapsilla erilaiset rajat ja säännöt.
Meillä naapurin lapset (4, 6 ja 8-vuotiaat) saa leikkiä kadulla (ei jalkakäytäviä), saavat keskenään uida pihassa olevassa uima-altaassa jolla syvyyttä matalassa päässä 1,5 metriä. Lasten vanhemmat luottavat siihen pienin, joka vielä uimataidoton, ei mene altaaseen. Saavat lähteä keskenään huitelemaan puistoon 400-500 metrin päähän ja matkalla sinne vilkasliikenteinen kaupungin sisääntulotie.
Oma 4,5 -vuotiaani ei voi todellakaan näiden lasten leikkiä, vaikka se kuinka kivaa olisikin. Naapurit ei juuri katso omiensa perään. OVat saaneet leikkiä esim. kadulla jo pienimmän ollessa 3-vuotias ja äiti on sisällä keittiössä. Näkee kyllä keittiöstä siihen missä leikkivät mutta mitäs merkitystä sillä on minkään turvallisen leikkipaikan ja leikin kanssa.
Että todellakin pidän huolen omasta "räkänokastani" enkä päästä naapurin lasten kanssa leikkimään. Lapset voivat tulla meidän pihaan leikkimään ja minä tai mieheni valvoo lapsia ja komentaa tarvittaessa. Lasten leikkiä on valvottava jo senkin vuoksi että isommilla tuppaa menemään kovin usein leikki pienimpien kiusaamiseen ja jallittamiseen.
lapsilla eikä tämä ollut mikään ongelma - eikä tulisi mieleenkään vaatia muilta, että näiden tulisi noudattaa minun ajattelemiani rajoja.
Joistan jutuista olemme sopineet yhdessä naapurien kanssa, mm. lähellä oleva vaarallinen louhikko on kaikilta kielletty alue.
Joko laajennat omasi rajoja tai tyydyt nykyiseen tilanteeseen, et voi vaatia muita noudattamaan sinun rajojasi - ja jos muilla lapsilla on nyt laajemmat rajat niin pitäisikö niitä siis supistaa siten, että sopivat oman lapsesi rajoihin? Aika paksua.
Mene puhumaan sille karkailevan naapurin lapsen vanhemille.
Jotain sädekehääkö yrität nyt päälles saada?
Haluatko vastauksia, missä sua neuvotaan ottamaan yhteys ls-suojeluun tai poliisiin.
Uskomattoman uusavutonta sakkia täällä liittyen joka aiheeseen.
Joko siis kerrot huoles ja päänvaivas lapsen vanhemmalle tai olet hiljaa.
Aika outoa muuten, että sun 6 vee lapsi on noin rajattu kotipihaan. Sussa taitaa se vika olla.
esikoisella on ylennsä tiukemmat rajat kuin kuopuksella samaan ikään tullessaa, kun voi mennä muiden mukana....
koitan saada arkista elämää sujuvammaksi. Olen kai sitte uusavuton, mutta ekan kerranhan mulla onkin tuonikänen lapsi.
"Vittuuks sulle kuuluu naapureiden lasten rajat.
Pidä huoli omista räkönokistas ja anna muiden pitää omista asioistaan huoli"
Naapurustossamme ei ole yhtään kaltaistasi sivistymätöntä törkyturpaa. Mahtavaa!!!!
meillä ihan samanlaista, juteltiin sitten parhaan kaverin äidin kanssa, ja sovittiin yhteiset rajat, eli omasta pihasta ei poistuta, ja poikkeuksista sopii äidit keskenään puhelimitse. Mä kyllä komennan naapuruen lapsiakin, jos tiedän tekevän jotain kiellettyä, tai tekevät muuten jotain vaarallisen näköistä touhua, yleensä lapset uskookin paremmin kuin oma muksu, kai se on se kun joku vieraampi kieltää...
On täälläkin ne naapurien kakarat, mutta säännöt on selkeämmät, että toisten pihoille ei mennä kuin kutsuttuna. Ja sitten voin kyllä vahtia siellä omia sekä toisten.
Ja ilman vanhempia ei mennä sinne ja tänne, ja jos on vanhemmat mukana, niin sitten saa mennä. Isompien perässäkään ei siis saa mennä jos en ole mukana. 5,5v lapsi, ja nuorempi, ja epäilen kyllä vahvasti, että uskaltaako vielä vuoden päästäkään liikkua yksin minnekään, kun pitäis kouluun asti itse kävellä 200 metriä jne.
mutta mikäli meille toinen lapsi vielä tulee, niin ihan tasan tarkkaan aikaisemmassa viestissä manitsemani säännöt päätee kuopuksellekin.
Kadulla ei leikitä, uimataidoton ei ole ilman valvontaa uima-altaan äärellä ja puistoon ei lähde kuin korkeintaan koululainen yksinään.
nro7
ja meillä on kolme lasta, joten en kuulu noihin jonkun paheksumiin yhden tai kahden lapsen äiteihin.
Mielestäni ongelma on se, että kun itse lähden nuorimmaiseni mukaan esimerkiksi pulkkamäkeen tai puistoon, mukaan änkeää naapurin lapsia, joita sitten joudun vahtimaan. Ovat sen ikäisiä, että ihmettelen miten laajat rajat heillä on (3-6 v). Jos noille lapsille sattuu jotain niin minäkö olen sitten vastuussa?
Näissä perheissä harvemmin mitään rajoja lapsilla onkaan.....
Pojan luokalla olevat kaksoset (6 v) saavat ilmeisesti tehdä mitä vaan, juoksevat teiden yli katsomatta ja häviävät välillä naapureiden pihoille. Sen jälkeen kun itse melkein ajoin kaksostytön päälle, rupesi todella pelottamaan... Tyttö juoksi tien vieressä olevasta pusikosta aivan suoraan auton eteen. Juuri ja juuri sain pysäytettyä ajoissa, rengas kyllä osui tytön takinhihaan. : o Naapureiden mukaan en ollut edes ensimmäinen...
Minä ilmoitin kaksosten äidille asiasta ja nyt ovat näköjään pysyneet ihan kotipihalla... Saapi nähdä, kuinka kauan. Poikaani en todella päästä juoksemaan kuin pellossa. Omalla pihalla saa leikkiä ja joskus mennä luvan kanssa vähän kauemmaksi. Harmittaa, kun samalla luokalla olevilla on täysin eri säännöt ja tietenkin poikani valittaa asiasta ihan päivittäin.
Hei!
Meillä on 6-vuotias lapsi, jonka en anna mennä tiettyihin paikkoihin lähiympäristössä yksin. Toisten lasten rajat on joko väljemmät tai sitten menevät luvatta. Yhdestä lapsesta tiedän, että hän saa kulkea aika vapaasti, yhden tiedän karkailevan ja komentelen tätä karkailijaa samoin kuin omaani, mutta on aika hankalaa, kun joukossa on myös se samanikäinen, joka saa mennä.
Jos olen itse sisällä, seuraan ikkunoista jne. ja komennan heti sisälle, jos lapseni meinaa karkailla. Mutta jos olen itsekin ulkona nuoremman lapsen kanssa, mun molemmat lapset juoksee tietenkin naapurin lasten perässä ja heti ollaan menossa niihin kiellettyihin paikkoihin. Voisin käydä näissä paikoissa omien muksujen kanssa, mutta en voi ottaa mukaan koko pihan katrasta, koska heidän vahtiminen on hankalaa.
No tulipa sekava kirjoitus. Pitää varmaan jutella naapurien kanssa ja koittaa sopia yhteisiä sääntöjä. Naapurit on kaikki ihan kivoja tyyppejä, mutta tää ulkoilujuttu on vähän sekava.