Jos saa silmälasituomion, täytyykö ajokortti uusia?
Kommentit (12)
Minä 32v sain juuri ajokortin. Terveysrarkastus meni 15 vuotiaana saadulla mopokortilla, tai siis ei tarvinnut mitään lääkärintodistusta hakemukseen.
Nyt harkitsen näön tarkastusta, koska olen huomannut että en näe hyvin kauas. Mietin myös mitä jos tarvitsee silmälasit, tuleeko siitä jotain selvitettävää, uusittava korttia tms?
Ei pidä mennä sinne lääkärille. Itselläni on näkö huonontunut mutta laseja en ota. Ajan työkseni autoa eikä kertaakaan ole sattunut mitään.
Ajokorttilaissa mainitaan näöntarkkuusvaatimus ja linssit ovat sallittuja silloin kun tätä näöntarkkuutta mitataan.
Optikolla on samoin perustein velvollisuus ilmoittaa ajoterveydentilaa koskevat seikat kuin lääkärillä.
Mutta ihan normaaleissa silmälasien tarveasioissa tuskin mitään sellaista on, että ilmoittaa pitäisi.
Ajokorttilaki siis sanoo sen näöntarkkuuden ja tällöin ovat lasit ok kun sitä mitataan.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä mennä sinne lääkärille. Itselläni on näkö huonontunut mutta laseja en ota. Ajan työkseni autoa eikä kertaakaan ole sattunut mitään.
Ammattikuskilla eri juttu kun tutut ympyrät. Osaan minäkin syyspimeällä kävellä kotiin ilman mitään valoa lähes kilometrin sorsastuspaikalta.
Tietty raja kun menee yli lääkäri ilmoittaa. Itse vetelin rajan alle.
Kaukonäössä tarkoittaa sitä. Että näen liikennemerkit kaukaa ja lasit päässä mikä numero nopeusrajoitiskyltissä on. Vaikka ne on kyllä helppo päätelläkin.
Jos näkö vähän vielä huononee. Merkkaa se vain uutta passikuvaa ja käyntiä katsastuskonttorilla hakemassa uuden ajokortin jossa on vain merkintä tarvii lasit ajaessa. Pitkillä ajomatkoilla ja syyspimeillä ne on mulla muutenkin päässä. Ei väsy silmät tihrustaessa mitä niis kylteissä lukee.
Vierailija kirjoitti:
Minä 32v sain juuri ajokortin. Terveysrarkastus meni 15 vuotiaana saadulla mopokortilla, tai siis ei tarvinnut mitään lääkärintodistusta hakemukseen.
Nyt harkitsen näön tarkastusta, koska olen huomannut että en näe hyvin kauas. Mietin myös mitä jos tarvitsee silmälasit, tuleeko siitä jotain selvitettävää, uusittava korttia tms?
Ei ole mennyt, terveystarkastus on voimassa muutaman vuoden. Ja aloittajalle ei pidä uusia mutta poliisille menee tieto, jos pitää käyttää silmälaseja.
Vierailija kirjoitti:
Tietty raja kun menee yli lääkäri ilmoittaa. Itse vetelin rajan alle.
Kaukonäössä tarkoittaa sitä. Että näen liikennemerkit kaukaa ja lasit päässä mikä numero nopeusrajoitiskyltissä on. Vaikka ne on kyllä helppo päätelläkin.
Jos näkö vähän vielä huononee. Merkkaa se vain uutta passikuvaa ja käyntiä katsastuskonttorilla hakemassa uuden ajokortin jossa on vain merkintä tarvii lasit ajaessa. Pitkillä ajomatkoilla ja syyspimeillä ne on mulla muutenkin päässä. Ei väsy silmät tihrustaessa mitä niis kylteissä lukee.
Höpö höpö.
Mulla yli -6 molemmissa silmissä eikä ajokortissa ole merkintää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mennyt, terveystarkastus on voimassa muutaman vuoden. Ja aloittajalle ei pidä uusia mutta poliisille menee tieto, jos pitää käyttää silmälaseja.
Lääkärin velvoittaminen tekemään ilmoituksia poliisille tutkittavan terveydestä voi olla este mennä lääkärille. Käytäntö tuo mieleen dystopian. Tulisi riittää se, että lääkäri antaa potilaalle lausuntonsa ja potilaan valinta on, viekö sen poliisille.
Ehkä tulevaisuudessa lääkäri näyttää meille mustetahroja ja esittää outoja kysymyksiä. Vastauksesi perusteella lääkäri päättelee saamiensa ohjeiden perusteella, että olet rasisti ja tekee sinusta ilmoituksen poliisille. Sosiaaliviranomaiset hakevat pois lapsesi. Pankkitilisi suljetaan. Kunnalta saamasi asunnon vuokrasopimus irtisanotaan. Saat kotiin kirjeen, että passi ja ajokortti pitää toimittaa poliisille.
Mitä tarkoitat silmälasituomiolla, kuka sen antoi?
Suomessa lääkäri on velvollinen ilmoittamaan poliisille, jos näkökykysi on lääkärin mielestä riittämätön ajo-oikeuteen silmälasienkin kanssa. Voi olla parempi käydä silmälääkärillä jossain muussa maassa. Optikoilla ilmoitusvelvollisuutta ei ehkä ole, mutta heillä voi olla ilmoitusoikeus.
Ilmoitusvelvollisuudella on seurauksensa. Ehkä tulevaisuudessa lääkärit velvoitetaan tekemään poliisille ilmoitus tutkittavansa mahdollisista vääristä poliittisista mielipiteistä. Jos tällaisia ilmoituksia ei jollakin lääkärillä ole tehty ollenkaan tai liian vähän, niin lääkäri joutuu epäillyksi ja hänen toimintaansa rajoitetaan. Kuka tietää. Dystopiaa pukkaa!