Päivän nolo tilanne. *painuu häpeämään*
Mulle piti tänään asentaa elämäni eka kierukka. Ok.. jännitti, mutta koitin olla ihan rela. Ilmoittauduin tk:ssa ja menin odottelemaan. MIESsairaanhoitaja kutsui toimenpidehuoneeseen ja kysyi, onko ensimmäinen kierukka. Sanoin, että on. Sitten hän sanoi, että lääkäri tulee kohta ja kertoo toimenpiteestä lisää.
Lääkäri tuli, suorapuheinen naislääkäri, kertasi taustatiedot ja sanoi, että housut pois ja pöydälle. Ja ah.. se miessairaanhoitaja jäi avustamaan (voi peeeee..) Normaali sisätutkimus ok. Kävi ilmi, että tuo hoitsu oli myös ekaa kertaa asialla, eli oppimassa uutta (todellakin, kuten myöhemmin selviää) ja lääkäri käskee hänen pestä ulkosynnyttimet valmiiksi (voi peeeeeee...) Noloa, mutta yritän ajatella, että hän tekee vain työtään, tämä on ihan tavallista (siis, hänen eka kierukka-avustuksensa..) hän on ammattilainen, olen ihan cool...
Ja sitten asiaan... lääkäri aloitti asennuksen, ei selosta tekemisiään yhtään. Äheltää, huokailee, yrittää, venyttää, huokailee... ei millään. Viimein äyskäisee, että tämä olisi kyllä helpompaa, jos olisit pienempi! (no niin, tulihan se sieltä...) Ja viimein vetää vekottimet ulos ja sanoo, että näillä välineillä tämä ei onnistu, näkymää ei ole tarpeeksi, eikä saa kohdunnapukasta kiinni kunnolla. Ja tämän kaiken epäonnistumisen syyksi antaa ymmärtää sen, että olen niin pläski. Jep jep..
Nolona housut päälle, vaisut kiitokset avustajalle. Oppipahan tuokin, että pläskille naiselle ei saa edes kierukkaa asennettua. Uusi aika ensi viikkoon, eri toimipisteeseen, jossa on ilmeisesti sitten pidemmät välineet... Jos olisin tiennyt, että kiloni vaikeuttavat noin paljon jonkun muun elämää, en olisi koko kierukkaa edes valinnut.
Nyt mä täällä häpeän kotona, lääkärin sanat kaikuvat vieläkin mielessä. Yritän uskotella itselleni, että vaikeus ainakin osittain johtuu siitä, että kun ei ole kuukautisia (ei ole alkanut synnytyksen jälkeen) niin maaperä ei ollut ns. valmis asennukseen.. noh..
Kommentit (34)
Jos synnytyksestä ei ole paljoa aikaa, on luonnollista että liha valuu eteen ja estää näkyvyyttä. Usein ennen vaihdevuosi-ikää alapäässä ei ole ylipainon kanssa ongelmaa näkyvyyden suhteen. Ylipaino ja vaihdevuosi -> on sellainen, ettei yksin pelkällä nokalla saa mitään näkyviin. Ja sekään ei ole asiakkaan "vika". Ammattitaitoinen hoitaja/lääkäri osaa toimia ja valita instrumentit tilanteen mukaan ja pyytää tarvittaessa lisäkäsiä.
Lääkäri sai tod.näk. nokilleen ja epäonnistui hoitsun nähden. Yritti vierittää "syyn" niskoillesi jotta omat kasvot muka säilyisi. Pieni ihminen.
Minäkin joudun työni puolesta tekemisiin tämän asian kanssa ja täytyy sanoa, että terveyskeskuslääkäri ehkä osaa laittaa kierukan, mutta ammattilainen hän ei ole.
Ylipaino kyllä tekee toimenpiteestä haasteellisemman, mutta ikävästi on lääkäri sinua silti kohdellut. Jos sulla on rahaa, mene gynekologille ja saat kunnon palvelun ja toimenpide tehdään taidolla.
mitä enemmän on painoa?
meinaatko,että ihrat suojaavat siittiöitä tuhoutumiselta?
ymmärrän kyllä jos harmittaa, itsekin aina pelkään ja ujostelen alapäätutkimuksiin joutumista eikä asiaa paranna jos lääkäri on töykeä ja toimenpiteet eivät ota onnistuakseen. Pitäiskö mennä yksityiselle gynelle, jos siellä saisi vähän parempaa kohtelua ja kierukkakin saadaan paikalleen.
tai että se vaikuttaisi asennukseen.
t: bmi 44, kierukoita kolme
rutiinipapanäytettä oli ottamassa terveydenhoitaja. Oli vaikeaa, hankalaa ja ähkimistä. Ei tule mitään, kun sulla on tuota ylimääräistä läskiä, emätin pullottaa niin sisäään päin, että ei näy mitään jne tuumasi terkkari...(tämä oli asian sisältö, mutta aikaa on kulunut jo 1,5 vuotta ja tarkat sanat olen armeliaasti unohtanut). Äänensävy ja puhetyyli oli niin alentava, että mulle tuli tosiaan sellainen tunne, että on mun vika, että anatomiani on sellainen, että näytteen otto on hankalaa. Tosin kierukka on asennettu peräti kaksi kertaa, joten epäilen että vika oli näytteen ottajassa! Siitä huolimatta itku pääsi, kun pääsin lopulta sieltä ulos!
Miten jotkut terveydenhuoltoalan ihmiset voivatkin olla niin tahdittomia! Älä sinä suotyta häpeä, vikaa oli ihan muualla kuin sinussa!
Itsellenikin piti laittaa kierukka neuvolassa. Laittajana oli joku nuori kesäsijainen. Aikansa ronkittuaan totesi että paikkani ovat kummallisen malliset eikä kierukkaa saa paikalle. Sain lähetteen ehkäisyneuvolaan, jossa voitaisiin ultran avulla saada vehje paikoilleen. Siellä ehkäisyneuvolassa kokenut lääkäri laittoi kierukan paikoilleen hetkessä ja kivuttomasti. Ilman ultraa. Ei kuulemma paikoissani ollut mitään omituista. Painoakin on 50 kg, joten senkään ei voisi väittää olleen syynä.
painava voi olla tosi hoikka, jos on esim. 180 cm pitkä tai pidempikin. eli eikö kierukka sovi pitkälle ihmiselle?
jos ne läskit vaikeuttaa niin vaikeuttaa... ja sitä ei varmaan olisi saanut sanoa miksi homma ei onnistu?
että homma ei onnistu niin miksi ei voi sanoa syytä?
Totuus kirpasee. Kantsisko tehä sille painolle jotakin?
jos ne läskit vaikeuttaa niin vaikeuttaa... ja sitä ei varmaan olisi saanut sanoa miksi homma ei onnistu?
Siis tämä samainen lääkäri teki minulle synnytyksen jälkitarkastuksen joku aika sitten ja juuri hänen kanssaan keskusteltiin kierukan valinnasta ehkäisykeinoksi. Joten.. mikään yllätys hänelle ei ole ollut minun fyysiset mittani. Siksi tää tuntuu vielä niin tylymmältä, olisi sanonut silloin, jos ei onnistu!!
Tutki alapääni silloin ja vielä sanoi, että limakalvot on (silloin) vielä aika heikossa kunnossa, mutta asennuksen aikaan jo varmaan ihan hyvät. Ja vielä sanoi, että ultrataan sitten aika pian asennuksen jälkeen jos vielä on kuivat limakalvot asennuksen aikaan. Ei sanaakaan siitä, että läskit vaikeuttaisivat asennusta.
Kyllä kai siinä tutkiessa jo näkisi, että mitä tuleman pitää?? Ja tuosta kilorajoitteesta hormonikierukan kanssa ei myöskään lääkäri sanonut mitään, itseasiassa en ole koskaan kuullutkaan. Eikös Mirena todellakin vaikuta paikallisesti kohdussa eikä pääse sieltä ns. laimenemaan elimistöön?
Niin ja tämä lääkäri hoitaa meidän kunnassa melkein kaikki julkisen puolen gynehommat. Kukaan muu tk lääkäri täällä ei kuulemma ala asentamaan kierukoita. Juttelin neuvolan terveydenhoitajan kanssa tästä kun hirvitti, että siellä on kuka tahansa mörökölli asentamassa (niinkuin sit olikin... =0))))
ap
Siis tämä samainen lääkäri teki minulle synnytyksen jälkitarkastuksen joku aika sitten ja juuri hänen kanssaan keskusteltiin kierukan valinnasta ehkäisykeinoksi. Joten.. mikään yllätys hänelle ei ole ollut minun fyysiset mittani. Siksi tää tuntuu vielä niin tylymmältä, olisi sanonut silloin, jos ei onnistu!!
Tutki alapääni silloin ja vielä sanoi, että limakalvot on (silloin) vielä aika heikossa kunnossa, mutta asennuksen aikaan jo varmaan ihan hyvät. Ja vielä sanoi, että ultrataan sitten aika pian asennuksen jälkeen jos vielä on kuivat limakalvot asennuksen aikaan. Ei sanaakaan siitä, että läskit vaikeuttaisivat asennusta.
Kyllä kai siinä tutkiessa jo näkisi, että mitä tuleman pitää?? Ja tuosta kilorajoitteesta hormonikierukan kanssa ei myöskään lääkäri sanonut mitään, itseasiassa en ole koskaan kuullutkaan. Eikös Mirena todellakin vaikuta paikallisesti kohdussa eikä pääse sieltä ns. laimenemaan elimistöön?
Niin ja tämä lääkäri hoitaa meidän kunnassa melkein kaikki julkisen puolen gynehommat. Kukaan muu tk lääkäri täällä ei kuulemma ala asentamaan kierukoita. Juttelin neuvolan terveydenhoitajan kanssa tästä kun hirvitti, että siellä on kuka tahansa mörökölli asentamassa (niinkuin sit olikin... =0))))
ap
mulla on kohdunsuu niin korkealla ja taaskepäin kallistunut et piti varata aika kättärille asennukseen ja sielläkin mieslääkäri sai aikansa tuslata..
No minä kerron oman nolon tilanteen, jos ap yhtään helpottaa.
Menin joukkopapaan tk:lle, kärryissä 3kk vanha vauva, labranämmä otti papan ja sitten kovaan ääneen sanoi et oot tainnut olla aika lihava, kun sun alapää sisältäkin on täynnä läskiä!!! ja olen varma et se kuului käytävään saakka. Minä siinä vetelen housuja jalkaan pää punaisena (ja minä en helposti nolostu) ja viittaan kärryihin et on mulla vastasyntynyt vauva..... että kait mulla on alapää vähän tohjona...
lievensikö ap yhtään???
mutta mua jäi mietittymään toinenkin juttu...
sanot painavasi noin 100kg. Miksi kierukka?
Ehkäsyteho satakiloisilla kierukalla on niin huono. Onko syynä muukin, kun ehkäsy? Tai mitä se mulle kuuluu