Hedelmä-/marjasoseet närästää vauvaa?
Tervehdys taas!
Mikä neuvoksi, kun minusta noista makeammista soseista tulee vauvalle 5kk vatsaongelmaa? Ilmenee lähinnä röyhtäilynä ja happaman puklun valumisena iltapäivän soseaterian jälkeen. Ihan kuin pientä närästäisi. Kasvislihasoseet ei aiheuta oireita. Olen antanut soseet maidon kanssa, mutta tämä ei auta.
Nyt olen parina iltana sekoittanut muutaman lusikallisen iltapuuron joukkoon ja homma toimii. Mutta... mutta... Jotenkin olen ihan hukassa että mitä antaisin vauvalle iltapäivällä. Pelkkää maitoako?
Meidän ateriat:
1. maito
2. lihakasvissose+vesi
3. maito (ja aiemmin siis lisäksi marja- tai hedelmäsose)
4. maito
5. iltapuuro (ja nyt hieman marja- tai hedelmäsosetta)
+ yöllä maitoa
Toisaalta myös arvelluttaa antaa uusia makuja yötä vasten puuron joukossa.
Heips,
Meillä poika jo lähestyy 10 kk:n ikää mutta ennen puolenvuoden ikää meilläkin hedelmä- ja marjasoseet aiheuttivat närästystä, vatsanväänteitä ja röyhyjä niin pahasti että lakkasin antamasta pojalle välipalaa ennen toisia päikkäreitä - niistä kun ei tullut mitään kun röyhy pukkasi pintaan ja herätti pojan koviin kipuihin. Vaunuista nostettaessa tuli aina kovat röyhyt itkun ja parkumisen saattelemana eikä päiväunien jatkaminen sitten enää onnistunut.
Ehdottaisin iltapäiväateriaksi esim. Muksun riisipuuroa johon sekoitat hedelmäsosetta. Sitä meillä syödään aamuisin ja iltaisin päärynäsoseen kera. Poika tykkää siitä kovasti myös kylmänä (poikamme on maitoallergikko ja oli hiukan miettimistä, mitä tarjota välipalaksi kun nuita hedelmäsoseita yksinään ei tosiaan voinut antaa, tällä hetkellä meillä ei tosin välipalaa syödä, kun sitten ei ole ruokahalua päivällisaikaan).
t: Vilmis