Syke ja sydänäänet rv 10+3..??
Olin tänään ensimmäistä kertaa neuvolassa ja siellä oli joku sijaistaja oman terveydenhoitajani tilalla, joka kohelsi ja sähläs muutenki kaikessa... Jäi muutenki paha maku, ku oli taas pitkästä aikaa oikein odottanut tätä ekaa käyntiä...
Mutta eniten jäi vaivaamaan tämä, kun sitten kuunneltiin vauvan sydänääniä sillä doplerilla, niin hoitaja ei millään tahtonut löytää.. Mun sykkeen löysi ja istukan, mutta sit ei varmasti osannut sanoo, löysikö jossain vaiheessa vauvankin.. (?) Kuitenkin sitten pitkän yrittämisen jälkeen sanoi, että taisi ne "yhdet äänet" olla vauvan syke, mikä oli sitten 129. No, sitten ihmettelen.. Olen rv 10+3, miksi syke on noin hidas? Eikö sen pitäisi olla noin 170?? Olen nyt tosi huolissani ja ihmeissäni, mitä ihmettä tämä tarkoittaa... Jos jollain on mitään tietoa asiasta, voisitteko kertoa... Soitan ensi viikolla omalle neuvolatädillemme, josko hän olisi jo palannut ja menen uudestaan kuunneluttamaan sykkeen, mutta sitä ennen aika on pitkää jollei mistään mitään tiedä... :(
Voiko tuo tarkoittaa jotain vakavaa tai jotain... Se sijais terkkari ei sanonut mitään mihinkään suuntaan.. :(
Kommentit (2)
Jännä on se, että on ees alkanut kuunteleen sydänääniä noilla viikoilla, koska yleensä niitä yritetään vasta kuunnella ekan kerran n. vkolla 12. Ja sijaisen ollessa kyseessä, ei varmaankaan ollut välttämättä vielä niin kokenut äänten kuuntelussa, jos ei ollut varma oliko äänet vauvan vaiko sinun. Voivat olla sun omia sykkeitäsi :) Ja yleensä äänet on 140-160 huitteilla, riippuen vauvan aktiivisuustasosta.
Sinuna olisin aivan huoletta ja ootat seuraavaa neuvolaa, jolloin olet taas viikkoa pidemmällä ja äänien kuunteleminen enemmän varmempaa sekä kuuntelijana kokeneempi th. Itellä on kyllä äänet kuuluneet jo vkolla 10 tienoilla, mutta th ollut kokenut äänten kuuntelija eikä mikään harjoittelija.
Hyvää odotusaikaa =)
Siis jos se nyt edes oli vauvan syke... Huoli pois, ei se koko syke välttämättä kuulu dopplerilla vielä noilla viikoilla! Multa yritettiin kuunnella ekan kerran rv 12 ja vasta kun olin kitannut useamman mukillisen vettä, oli virtsarakko sen verran täynnä että syke saatiin kuuluviin. Mielestäni voit siis nukkua yösi rauhallisin mielin! Toivottavasti saat pian vahvistuksen ja mielenrauhan asiaan :)
-aranja rv 10+5-