Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkähiuksiset: Onko kellään muulla "kampaajakammoa?"

Vierailija
16.03.2009 |

Vai olenko ainoa, joka potee "kammoa" kampaajien valtavaa leikkaushimoa kohtaan?

Ikää kohta 40 lasissa, joten olen ehtinyt kokeilla aivan kaikenlaiset hiustyylit hyvin lyhyestä kiharoihin, kerroksittainleikatusta tasapitkään, polkkatukkan kaikki eri variaatiot tasamittaisista rikottuihin ja you name it. Viimeiset viitisen vuotta mulla on ollut pitkähköt hiukset, hieman hartioiden alapuolelle ulottuvat, latvaosista kerroksittain leikatut, otsatukka. Viihdyn itse näissä hiuksissa todella hyvin, muiden mukaan mulle ja mun tyyliini sopii tämä pituus todella hyvin. Mielestäni nämä hiukset ovat myös kaikkein helppohoitoisimmat, koska eivät vaadi hirveästi muotoilutuotteita (olen lievästi atooppinen ja etenkin päänahkani on erittäin herkkä, lähes kaikki muotoilutuotteet ärsyttävät päänahkaa, joten vältän ihotautilääkärin suosituksesta niitä päivittäiskäytössä.)

Kaikki hyvin siis tähän asti, mutta: miksi tuntuu olevan kiven alla löytää kampaaja, joka ei väen väkisin halua leikata 10 cm latvoista? Siis sama kädenvääntö joka ainoa kerta kun käyn leikkauttamassa latvani tai haluaisin tehdä jotain uutta otsatukalle. Kampaajilla on ikäänkuin pakkomielle että hiukset PITÄÄ leikata, ikäänkuin he saisivat tosi kicksit siitä että saavat leikata mahdollisimman paljon. Olen tottakai samaa mieltä, että kuivat ja haaroittuneet hamppulatvat pitää leikata, ne eivät ketään kaunista, mutta kun se ei tunnu kampaajille riittävän. Kävisin paljon useammin kampaajalla esim. leikkauttamassa otsista, ottamassa kiiltohuuhteluita ja nipsimässä latvoja, jos ei tämä sama virsi toistuisi joka AINOA kerta. Miksi näin?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo kampaaja.

Vierailija
2/25 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää kohta 40 lasissa, Viihdyn itse näissä hiuksissa todella hyvin, Miksi näin?

Kampaaja on ammattilainen ja ehkä näkee jotain sellaista mitä sinä itse et huomaa ja jota kanssaihmisesi eivät kehtaa sinulle kertoa. Kampaaja tuskin haluaa leikata tukkaa joka ei sovi, sillä epäonnistunut tukka on huono käyntikortti... luultavasi sen vuoksi sinulle halutaan lyhyt tukka. Ammattilainen haluaa että hiuksesi näyttävät myös hyvältä juuri sinun päässäsi, ei vain että itse viihdyt niissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori vaan mutta tähän en usko pätkääkään. Kampaajat nyt vain haluavat leikata, koska

a) heistä on mukava tehdä jotain muuta kuin leikata tylsästi vain paria senttiä latvoista

b) heistä on mukava kokeilla uusia juttuja, ja tähän ei valitettavasti vaikuta ihmisen oma tyyli ja maku lainkaan - pitkissä hiuksissa on enemmän vaihtoehtoja leikata kuin jo valmiiksi lyhyiksi leikatuissa.

c) heidän leipänsä on siitä kiinni. Lyhyempiä hiuksia täytyy käydä leikkaamassa huomattavasti useammin kuin pitkiä, joihin riittää pari-kolme kertaa vuodessa latvojen tasaaminen.

Kampaajia hei tasan tarkkaan harvoin kiinnostaa ihmisten oma maku ja tyyli, sen näkee just näistä pinkki sinettiraita-jutuista. Heitä kiinnostaa kokeilla uusia tyylejä, tekniikoita ja aineita ja tehdä jotain muuta välillä kuin leikata tylsää tasausta.

Kampaaja on ammattilainen ja ehkä näkee jotain sellaista mitä sinä itse et huomaa ja jota kanssaihmisesi eivät kehtaa sinulle kertoa. Kampaaja tuskin haluaa leikata tukkaa joka ei sovi, sillä epäonnistunut tukka on huono käyntikortti... luultavasi sen vuoksi sinulle halutaan lyhyt tukka. Ammattilainen haluaa että hiuksesi näyttävät myös hyvältä juuri sinun päässäsi, ei vain että itse viihdyt niissä.

Vierailija
4/25 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kampaajat pelkäävät eikata latvoja pitkistä hiuksistani:D

Eli leikkaavat kyllä mutta minusta liian vähän... Käyn kampaajalla 2-3 kertaa/vuosi, yleensä kaksi kertaa mutta jos sattuu olemaan jotkut isommat juhlat niin niiden alla käyn siistimässä latvat.

Mutta olen aika suorasanainen ihminen, eli sanon aina että haluan pitää hiukset pitkinä. Tosin nyt kun muutaman vuoden olen käynyt kampaajalla joka leikkaa mielestäni liian vähän, sanon aina että kaikki kuolleet latvat ja kaksihaaraiset POIS!

Kaverini joka opiskeli kampaajaksi (sen jälkeen muuta) kertoi, että ihmisillä on kummallisia kuvitelmia... Tuodaan kuva julkkiksesta jolla on hiustenpidennys ja värjäys jne. ja sanotaan "haluan tuollaisen", mutta uusta kun leikkauksesta ei suostuta maksamaan... Onhan eri juttu se punaiselle matolle tehty kampaus kun suomalaisen hiirehännän leikkaaminen "samaan malliin".

Ja itse ainakin pidän siitä että leikataan kunnolla KAIKKI kuolleet latvat pois ---> hiukset näyttävät monta kuukautta hyviltä, vert. "napsitaan vähän latvoja" ---> hiukset ovat ihan kamalat jo ensimmäisen pesun jälkeen.

Toisen kampaaja tuttuni (tekee työkseen, ei asu Suomessa) mukaan pahinta on se, kun joku jokka hiukset ovat huonossa kunnossa (koska ne eivät vain kasva pitkiksi/ovat huonossa kunnossa esim. blondaamisen takia) ei anna niistä "ihanista pitkistä hiuksista" ottaa kun sentin ----> poistuessaan kampaajalta näyttää siltä kun olisi vain aikaa köynyt varaamassa... Sitä huono hiuesta kun ei millään kalliilla poppakonsteilla (=tuotteilla) ei enää hyväksi saa.

Vierailija
5/25 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata luvata mitään 5cm pois. Mä sanon että milli korkeintaan. Niin vähän kuin pystyt ottamaan. Ja etuhiukset voi leikkauttaa pelkästäänkin.

Vierailija
6/25 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt niin moneen kynijäkampaajaan, että allekirjoitan täysin ap:n väittämän.

Vierailija
7/25 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin viitisen vuotta Ruotsissa, sitten taas pari vuotta Suomessa ja nyt tällä hetkellä Englannissa. Mun mielestä maiden väliset erot ovat aika valtavat. Ruotsissa kampaajat suosivat vahvasti aika naisellista tyyliä, jonkinverran pidempää ja pehmeämpää linjaa kuin Suomessa ja mitään kovin sähäkkää he eivät vaatimatta tee. Itseäni ei tämä haittaa, pitkätukka olen itsekin, mutta kaverini oli erilaisten värjäysten ystävä ja lyhyttukkainen, välillä oli kuulemma vaikeaa löytää hyvä kampaaja. Suomeen takaisin muutettuani huomasin tämän lyhyeksileikkaamisvimman minäkin, ja tosiaan värjäyksiä ja muuta suositaan. Nyt tänne Englantiin muutettuani olen huomannut, että täällä on välillä vaikeaa löytää edes kunnon "latvaleikkaajaa", koska pitkiä hiuksia suositaan todella paljon.

Mielestäni Trinny ja Susannah (ne brittiläiset muotigurut) ovat todella tyyppiesimerkki tästä - molemmat ovat n. nelikymppisiä, ja heillä on pitkät hiukset. Suomessa ei tulisi kyseeseenkään, joku muuttumisleikkiguru napsisi heiltä ehdottomasti hiukset pois ja selittäisi, että se "keventää linjaa" ja he eivät "hautaudu hiustensa alle."

Ja tottahan se on, nelikymppiset pitkähiuksiset ovat kyllä vähemmistö Suomessa. Suomalaiset tunnistaa kyllä maailmallakin siitä, että heillä on tummaksi/punaiseksi värjätty tukka, joka on leikattu aika lyhyeksi :-)

Vierailija
8/25 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(anteeksi:( pyydän heti alkuun...)

Mutta kun seuraavan kerran menette kampaajalle, voisitte tehdä näin;

1. kertokaa tarkka senttimäärä -saat leikata latoja yhden sentin, ei yhtään enempää- kampaajalle mitä saa leikata

2. pyytäkää kampaajaa näyttämään -ottamaan siis tupsu ja näyttämään tämän verranko leikkaan- paljon hän aikoo leikata ja onko se ok vai ei teille.

Monesti käy niin, että sanotaan leikkaa muutama sentti pois, ja se minun (=kampaajan) sentti on usein kaikki huonokuntoiset latvat, asiakkaalle se on yleensä on alle nax 1cm :(

Vierailija
9/25 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni Trinny ja Susannah (ne brittiläiset muotigurut) ovat todella tyyppiesimerkki tästä - molemmat ovat n. nelikymppisiä, ja heillä on pitkät hiukset. Suomessa ei tulisi kyseeseenkään, joku muuttumisleikkiguru napsisi heiltä ehdottomasti hiukset pois ja selittäisi, että se "keventää linjaa" ja he eivät "hautaudu hiustensa alle."

Alkoi oikein naurattamaan, joka ainoassa naistenlehtien muuttumisleikissä Trinnyltä ja Susannahilta lähtisi 20 cm tukasta koska "se tuo kasvot esiin" ja "hiukset vievät huomion kasvoista" ja muuta diipadaapaa. Kumpikin on aika pohjoismaisen näköinen ulkonäöltään ja hiustyypiltään, joten ihan yhtä hyvin voisi edes joku suomalainen kampaaja tai stylisti joskus ehdottaa pidempää hiuslinjaa, sellaista ei yksinkertaisesti tapahdu näillä kulmilla.

Vierailija
10/25 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ainakin aina kerron montako senttiä, siltikin kampaajan sentti tuntuu aina olevan ainakin kolme senttiä :-( Ja sehän siinä niin tylsää onkin

Vierailija
11/25 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just nuo jutut voisi lukea naistenlehden stylisteiltä. Mutta siis, olisi kiva kuulla ihan kampaajan suusta, että MITEN ja mitä pitää sanoa, että kampaaja ei leikkaa hiuksia aivan hirveästi? Itse ainakin sanon aina, että en halua pituudesta pois vaan leikata latvat, mutta sekään ei tunnu aina menevän perille.

Vierailija
12/25 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se leikkaus on ihan paikallaan niissä lehtien muuttumisleikeissä. Mielestäni pitkät hiukset on kauniit, mutta valitettavasti monella suomalaisella ( minä mukaan lukien ) tulos on säälittävä hiirenhäntä.

Vierailija
13/25 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös tuo päinvastainen ongelma, eli pitkät hiukset joita käyn leikkauttamassa kerran vuodessa jolloin niistä saisi nipsauttaa pois 10cm mutta kampaaja leikkaa ehkä sentin tai kaksi. Ja tiedän kyllä minkä verran 10cm on ja osaan näyttää sen myös hiuksistani mutta kun se ei auta. Kampaajat luulevat tietävänsä paremmin, ajattelevat kai että ei tuo kuitenkaan niin paljoa tarkoita. Lisäksi kampaavat otsatukkani tortuksi sivulle leikkaamisen jälkeen vaikka en sitä pyydä ja olen tullut kampaamoon tukka otsalla

Vierailija
14/25 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkaan itse pitkät hiukseni.

Aina tulin pettyneenä kampaajalta:

vanhojentanssinuttura oli karsea harakanpesä,

kerroksittain leikatut hiukset lyhenivät 20 cm,

hääkampaus oli epäsymmetrinen ja kova tätinuttura.

Nyt kumarrun vessanpöntön päälle, kampaan hiukset pään yli ja nipsin latvoista tasan sen 5 cm ja hyvä tulee! Kaikki kyselee, kuka leikkaa ja missä mun upeat kerrostetut hiukseni ;)

Vierailija
15/25 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suomalaiset kampaajat on trendien talutusnuorassa, eikä heillä ole ollenkaan historiantajua. Ilmeisesti kampaajille ei opeteta koulutuksessa mitään muuta kuin sen hetken trenditukat ja kampaajat sitten työn ohessa kouluttautuvat leikkaamaan aina uuden trendin mukaisesti. Tästä seuraa, että mitä nuorempi kampaaja, sitä vähemmän variaatiota taidossa. Ja toisaalta kampaajat eivät useinkaan suostu leikkaamaan mitään muuta kuin sen hetkisen trenditukan.

Henkilökohtaisesti mä en halua kulkea tukassa, joka on täysin samanlainen kuin joka kolmannella vastaantulijalla. Toisekseen mä tykkään enemmän sellaisesta hyvin pehmeästä, hyvin naisellisesta tyylistä á la 40-50's, mutta koska kampaajat eivät useimmiten edes tiedä, mitä tuolla tarkoitan, he eivät osaa toivomustani toteuttaa saati modernisoida sitä nykypäivään, mikä olisi ihanne! Useimmiten mulle ehdotetaan jotain GRAAFISTA ja VEISTOKSELLISTA mallia, joka sinällään sopii mun kasvoihini, mutta ei luonteeseeni tai henkilökohtaiseen tyyliini...

Vierailija
16/25 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole tajunnut, että hiusten leukkauttaminen voi olla tällainen tahtojen taistelu.

Käyn aina samassa kampaamossa, mutta parturi vaihtuu usein. Ikinä ei ole tarvinnut kinata parturin kanssa, eikä mitään ole tuputettu.

Ja juu, minulla on juuri sellainen tylsä perustukka.

Vierailija
17/25 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 osui asian ytimeen, enpä ole ajatellutkaan asiaa tuolta kannalta mutta varmasti pitää paikkansa. Juuri tuota ajoin takaa - kampaajien on tosi vaikea tajuta, että joku voi haluta klassista tyyliä eikä välttämättä mistään hiusmessuilla viime viikolla nähtyä leikkausta! Muodikas voi olla kuka tahansa ja trendejä seuraten, tietenkin, mutta on se vähän niinkin että nelikymppisen tyyliin ja olemukseen sopii aika harvoin tosi trendikäs leikkaus/värjäys, joka näyttäisi hyvältä parikymppisellä.

Toi hiirenhäntä-keskustelukin on vähän niin ja näin, koska ei läheskään kaikilla suomalaisilla ole sellainen todella ohut tukka, sellainen hiirenhäntä siis joka näyttää tosi ohuelta ja oikeasti karmealta pitkänä. Hyvällä, sopivasti kerrostetulla leikkauksella normaali "suomitukka" näyttää kyllä ihan hyvältä pidempänäkin, no just hyvä esimerkki ovat noi jonkun mainitsemat Trinny ja Susannah, jotka ovat hyvin pohjoismaalaisen näköisiä ja tyylisiä.

ap

18/25 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kammoa en ole kehittänyt, mutta jos joskus käyn muualla kuin vaki-parturilla, olen oppinut pitämään varani.

Vierailija
19/25 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kuivat latvat"-väittämisellä kun saa myös myytyä hiustenhoitoaineita.

Vierailija
20/25 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei vie enempää aikaa kuin 10 min.

Jos lupaan 5 cm pois niin lähtee 10 cm ja jos lupaan 2 cm niin lähtee toivomani 5 cm.

tasainen pitkätukka

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän