Onko lasta pakko laittaa eskariin?? Esikoinen ollut vasta vuoden nyt päiväkodissa
ja pikkuveikka on samassa. Tässä päiväkodissa ei ole eskariryhmää ja ensi syksynä joutuisin laittamaan lapset eri paikkoihin. Ovat olleet kotihoidossa ja viime syksynä kuopuksen täyttäessä 3 laitoin ne molemmat samaan hoitopaikkaan. Mielellään pitäisin ne samassa paikassa ensi vuonnakin ettei tule taas muutoksia. Esikoinen menee kouluun siis 2010.
Kommentit (35)
miksi kysyt, kun sullahan tuli jo vastaus omaan kysymykseen. Täällä ei savu nouse ja mulla on ystäväpiirissä molempia vaihtoehtoja. Nyt myöhemmin, kun lapset jo isompia ja keskusteltu, niin eskari ollut avuksi ja parempi vaihtoehto. Siis vastaus sun kysymykseen vielä: EI.
Minä en ole koskaan ymmärtänyt tätä eskaritouhotusta. Ei lapsesi todellakaan jää "jälkeen " vaikkei eskaria kävisikään. Ihan samanlailla lapsesi oppii sosiaalisia, kongnitiivisia, emotionaalisia jne..taitoja päiväkodissakin. Samanlailla siellä päiväkodissa opetellaan kauniita päytätapoja, kengännauhojen solmista, istumaan kauniisti paikoillaan, odottamaan omaa vuoroa jne. Nämä kaikki elämäntaidot ovat yhtä tärkeitä asioita kun ne aakkosetkin.
Monelle vanhemmalle ei ole selvinnyt eskarin tarkoitus. Vanhemmista on vain hienoa kun lapsi käy nyt eskaria. Ihan niin kuin se olisi jotain ihan mystistä. Eihän eskari eroa normaalista päiväkotitouhusta juuri ollenkaan. Toki siellä on kaikki lapset samanikäisiä, mutta touhut ovat samantyyppisiä kuin pk:kin.
Minä olen ehdottomasti kanssasi samaa mieltä siinä, että on ihanaa että lapsesi saavat olla yhdessä tutussa ja turvallisessa hoitopaikassa vielä yhden vuoden lisää.
Tuttu ja turvallinen hoitoympäristö antaa lapset hyvät eväät tulevaan kouluelämään.
Taidan soittaa päivähoitotoimistoon heti maanantaina ja tiedustella vielä vapaina olevia paikkoja. Jospa lapset pääsisivät samaan uuteen pvkotiin, jossa olisi myös eskariryhmä.
ap
Mäkin jotenkin ajattelin, että on parempaa ja turvallisempaa lapsille olla vielä toisenkin vuoden samassa paikassa.
Tää yksityinen mesta on kaukana kodistamme, siksi en vie sinne vain yhtä lasta. Lisäksi jos esikoinen menee eskariin, se määrää jo tulevan koulun ja kuopuksen ei kannata käydä yksityistä jos seuraa esikoisen jalanjälkiä. Emme sentään laita lapsiamme eri koulusysteemiin.
ap
Taloutemme ei kaadu jos joudumme maksamaan lapsemme hoidosta!
Onko eskarit jaettu koulualueiden mukaan? Ei kai...
Eskarit päätettiin laittaa yhtenäisesti päivähoidon alle. Ja se oli yks paskimpia päätöksiä. Mulle ainakin eskarin tärkein pointti on just tuo, että tutustuu koulukavereihin ja koulusysteemeihin. Mutta mihin ihmeeseen ne lapset tutustuu, kun ne menee vuodeksi päiväkotiin eskariin, josta hyvässä lykyssä ei osu yhtään lasta samalle luokalle ja koulutilatkin on ihan toisaalla kuin päiväkoti. Minäkin välillä mietin, että mitä järkeä koko eskarissa on, jos ei ole mitään epävarmuutta lapsen kehityksestä ja tulevasta koulukypsyydestä.
Eli meillä lapset on kotihoidossa eskariin asti, ja eskari olisi paljon fiksummin koululla kuin päiväkodissa, joka on ihan toisella suunnalle.
harvoin kellekään vastailen ja nytkin ihan asiallisesti (ketrroin että mulla kanssa kaksi lasta samoissa iässä) ja vastakommenttisi oli... no, tiedät.
En inhoa Mikkosia (enkä ketään muutakaan), en laittanut lapsiani hoitoon vuoden ikäisenä (olivat 3 ja 4 jos kiinnostaa), eikä nouse savua korvista. Itselleni esikoulu oli tärkeä ja olen huomannut saman omissa lapsissani ja en muutenkaan jättäisi eskaria väliin, joten ajattelin vastata ilman mitään ihmeellistä paloa asiasta.
Että semmosta ;) Ehkä sun ei kannata kauheesti kysellä jos et halua vastauksia, vai...?!
eskariin. Kyllä tosiaankin kannattaa.
että meidän pojalle eskari tosi tärkeä. Ja koska olet noin ennakkoluuloinen niin kertaan sanomani: poika ei ole ollut päivääkään päiväkodissa vaan kotihoidossa ja 2 krt/vko kerhossa. En vastusta Mikkosia, enkä ymmärrä tuota savun nousemista korvista.
En vain tajua alkuunkaan pointtiasi, että 4 vuotiasta pitäisi isomman jotenkin hyysätä, ei se ole hänen tehtävänsä. Myös pienemmän tulee löytää oma roolinsa ryhmässä. Miksi heidän pitää olla yhdessä????? En näe siinä oikeastaan mitään positiivisia puolia, kun kyse on kuitenkin isoista lapsista, eikä mistään 1-2 vuotiaista.
Sitten lapset siihen päiväkotiin/ eskariin, josta mennään ko. kouluun. Mielummin vaihto nyt koska vuodessa eivät ole jo niin kiintyneitä omaan paikkaansa, joten irrottautuminen käy helpommin. Kun esim. pikkuveljellä useamman vuoden kuluttua eskarilaisena!
Kerrohan ap missä on tällaisia taidekouluja, joihin voi laittaa lapsensa jo ekalle? En ole kuullutkaan..
pointti, että oma elämä ei olis niin hankalaa kun ei tartteis raahata aamuin illoin lapsia eri paikkaan - niin onko se oman elämän helpottamisen halu niin helvetinmoinen synti?!! Eipä ole herkkua ainakaan täällä pk-seudulla raijata kakaroita aamuruuhkassa, jos vielä pitäis useampaan paikkaan suunnata. Jos sen voi välttää tai jos sellaisen voi vuodella siirtää, niin miksi ei??
Itse olen yh, ja mulla ainakin on toiveena saada molemmat lapset samaan päiväkotiin - mikä meinaa kuopuksenkin "muuttoa", koska nykyisessä tarhassa ei ole eskariryhmää. Jos haluamaani eskaripaikkaa ei saada, niin harkitsen vakavasti myös esikoisen pitoa nykyisessä tarhassa ja siten myös eskarin skippaamista. Tietty minulla on myös eräs toinen (ja vielä kuskauksiakin painavampi) syy.
Ei ole mikään syy tuo ap:n "en tahdo erottaa lapsia toisistaan". 4v on jo aika iso...
ja muutettuamme "maalle" ei seuravat kolme ole käyneet esikoulua, vaan aloittivat koulun kotihoidosta.
Pari läheiseksi tullutta kaveria on jokaiselle löytynyt koulun alettua.
Sosiaalisia ongelmia ei ole ollut, kai ison perheen etu, kuudessa lapsessa ottavat huomioon sisarukset ja oppivat huomaamaan että on muitakin.
Kaksi viimeistä lasta osasi lukea ennen kouluun menoa, tässä kotona.
Ihmettelen vain, miksi valjastat isosisaruksen pienemmän vahdiksi, vaikka pienemmällä olisis tarhassa ihan omat kaverit ja vahdit. Sä ajattelet oikeasti vain tuota pienempää ja vähät välität isommasta lapsesta. Eskari ei tosiaan ole pakollinen. Meilläkään ei neljä vanhinta sitä käynyt ja hyvin saivat kavereita koulussa.