No on se kumma jos ei kirkossakaan saa enää puhua synnistä
Kokkolalaisen papin saarnasta kantelu tuomiokapituliin
Jussi Rytkönen
13.03.2009
Kantelun mukaan Silfverbergin 1. helmikuuta jumalanpalveluksessa pitämässä saarnassa esitetään homoseksuaaleja loukkaavia kannanottoja. Jumalanpalvelus kuultiin myös paikallisradiossa.
Asiaa on käsitelty Kokkolan seudun lehdissä.
Silfverberg kertoo Kotimaalle, että hänen saarnansa oli varsin pitkä ja että kohu on noussut sinänsä pienestä saarnan "tulenarasta" yksityiskohdasta. Lisäksi saarnatilanne on viestinnällisesti haasteellinen.
- Aika paljon tapahtuu siinä saarnapöntön ja kuulijan välillä. Saarnaajan sanoman ja kuulijan ymmärtämän välillä tapahtuu helposti tietty muutos.
"Paavalin sana on voimassa myös tänään"
Saarnassaan Silfverberg käsitteli ihmisen "sisäisiä myrskyjä". Hän viittasi myös apostolin sanoihin 1. Kor. 6: 9-10, jossa Paavali sanoo "Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät."
Hän viittasi myös Ruotsissa ajankohtaiseen sukupuolineutraaliin avioliittoon ja kysyi Paavalin sanoihin viitaten, onko Raamatun puhe homoseksuaalisuuteen liittyen jotakin, joka oli voimassa Paavalin aikana, mutta ei enää meidän aikanamme.
"On absurdi ajatus, että Paavalin aikana epäjumalanpalvelijat, avionrikkojat, ne jotka harjoittavat homoseksuaalisuutta tai antautuvat sellaiseen, tai varkaat eivät olisi päässeet taivasten valtakuntaan, mutta meidän aikanamme he pääsisivät - koska me tiedämme paremmin", Silfverberg sanoi saarnassaan.
Hän teki asiasta myös pelastuskysymyksen. Kysymys ei ole mistään perifeerisestä asiasta.
"Tässä asiassa emme voi ajatella niin, että joku on yhtä mieltä ja joku toista. Kyse on pelastuksesta. Tässä asiassa tulee kysymykseen vain yksi totuus".
Silfverberg sanoo Kotimaalle, että hänen mielestään homoseksuaalisuuden harjoittaminen ei ole sen kummempi synti kuin mikään muukaan synti ja senkin voi saada anteeksi.
- On tehtävä ero homoseksuaalisen taipumuksen ja homoseksuaalisen suhteen todeksi elämisen välillä. Seurakunta ei ole täydellisten ja onnistuneiden seurakunta, vaan erilaisten ongelmien, myös seksuaalisen identiteettinsä kanssa kamppailevia varten, Silfverberg toteaa.
Eräät seurakuntalaiset kääntyneet piispan puoleen
Porvoon hiippakunnan piispa Gustav Björkstrand vahvistaa Kotimaalle, että Kokkolan tapausta koskeva kantelu on tuomiokapitulille tehty. Kantelija on piispan mukaan janakkalalainen.
- Lisäksi pari kirkossa ollutta seurakuntalaista on kääntynyt suoraan piispan puoleen, Björkstrand sanoo.
Hän ei tässä vaiheessa halua kommentoida asiaa enempää. Porvoon tuomiokapituli käsittelee asian aikaisintaan 18. maaliskuuta
Kommentit (5)
vääntämistä saa jatkaa vaikka loputtomiin.
Miten te hihhulit jaksatte vääntää vuodesta toiseen...
Olette rasittavia.
Miten te hihhulit jaksatte vääntää vuodesta toiseen...
Olette rasittavia.
Komppi, täällä on tänään vissiin uskiksia liikkeellä oikeen enemmänkin. Raamattu on "todellisten" IHMISTEN kirjoittama kirja... Kuka näistä kirjoittajista on Jumalaa tai Jesseä tavannut; tai kuka yleensäkään. Mä uskon Raamattuun ihan yhtä paljon kun Muumikirjoihin tai Jumala vs. Joulupukki. Mutta ap:lle, eihän teidän uskonne elä, jos te ette leiki näitä leikkejänne. Hih. Ihan on kirkon Kauniita ja Rohkeat tai Salkkarit... Koomista seurattavaa.
totean, että huvittavaa miten jotkut asiat Raamatussa on kaikkien kirkon edustajien mielestä ihan pötypuhetta ja silti osa jutuista pitäisi ottaa kirjaimellisesti. Minä olen sitä mieltä, että jos Raamatussa kerran sanotaan, että homous ja naispappeus ovat väärin, niin sitten niitä ei kirkon pitäisi hyväksyä. Kansan mielistelyltä vaikuttaa tuollainen toiminta. Toisaalta jos koko kirjaan suhtaudutaan vain kirjana, eikä Jumalan sanana, niin silloin tietenkin voidaan keskustella kaikesta sen sisällöstä, ja kukin voi uskoa mitä haluaa. Minkälainen tällainen seurakunta sitten on, on toinen kysymys.
asiaa ei muuta muuksi mitä kirkko pappeineen saarnaa.
Jumalan laki on ja pysyy ihmisten lait muuttuu.
Kirkko on lähtenyt ihmisten miellyttämisen tielle ja loitontunut kauas Jumalan sanasta.
Raamatussa on totuus.