Onko kenellekään tehty hammasimplanttia?
Hampaani katkesi ja kruunun laitto ei onnistu. On siis tehtävä implantti.
Mitä maksoi? Kuinka kipeää teki? Särkikö jälkikäteen? Kaikkea tietoa otan vastaan.
Kommentit (11)
sain sen kyllä ilmatteeksi kun olin just vielä alle 18 vuotta.
ensin laitettiin se titaaniruuvihässäkkä ikeneen ja sen piti muistaakseni antaa olla 6 viikkoa siellä. sitten laitettiin siihen ruuviin kiinni sellanen piikki kmihin se ite hammas tulee. siihen piikin päähän pantiin tuppi ja taas piti oottaa pari viikkoo ja sit kolmannella kerralla sain vihdoin sen hampaan. olihan se naamavärkki turvoksissa aina paripäivää mutta oli sen arvoista :D
Multa puuttui luonnostaan vitoshammas ja kas kummaa kun kunta ei suostunut mulle sitä laittamaan (toisin kuin silloiselle poikakaverille, jolta puuttui 4 hammasta). Itse otin noin 10 vuotta sitten ja 1500e maksoi ja ei tuntunut yhtään missään. Mieheni odoteli silloin odotushuoneessa ja oli päässyt jossain akkainlehdessä sivulle 3 kun olin leikkauksessa. Hyvä oli tekijäkin, huonolla tuurilla voisi toki osua vaikka hermoon ja tulla elinikäisiä vaurioita, mutta huolellahan nuo suunnitellaan.
Mikä hammas sulla on ongelma?
tästä on pari vuotta aikaa. enkä tiedä tehdäänkö kaikki samanlailla. mulla oli ylhäällä etuhammmas. luulin silloin että saan heti sen hampaan mutta mun tapauksessa olin ilman sitä hammasta ja kahella eka kerralla lähin itku kurkussa kun ei sitä hammasta heti siihen saanutkaan. mutta kolmannella kerralla olin tyytyväinen :D tosiaan en tiedä meneekö kaikissa näin.
Mä olin puoli vuotta ilman hammasta. Maitohammas poistettiin ja sitten sen alueen piti luutua uudelleen. Jos olisi ollut näkyvämmällä paikalla, niin kai siihen olisi voinut jonkun väliaikaisen laittaa, mutta kallista lystiä semmoinekin varmasti on.
On ihan hyvä, en aina edes muista, että on väliaikainen paitsi jos katson peiliin.
Hampaan juurien poisto (helppo nakki), kipsikuvien otto ja väliaikainen hammas maksoi jotain 200,-
Mutta mä pelkään aivan kamalasti tota implantin laittoa :o(
2 visuria poistettu; toisesta 5 vkoa ja toisesta 6 vkoa saikkua. Leikkaukset kesti noin 5 min ja kaikki ok mutta mulla ei pysynyt se verihyytymä leikkaushaavassa ja sain tosi pahat tulehdukset. Toinen haava avattiin ja verestettiin uudestaan. Söin kummallakin kerralla 10 antibioottikuuria siten, että kaksi kuuria meni päällekäin. Toisen kanssa mua siirrettiin ambulanssilla sairaalasta toiseen.
Ei jotenkin innosta toi ikenen ronkkiminen ja leukaluuhun poraaminen.....
No mulla on vähän samantapaisia kokemuksia viisureiden poistosta ja nytkin poski turvottelee... ja tälläkin hetkellä juoksen Kirurgisessa sairaalassa kun on leukaluussa joku patti ja suusta on jo kerran leikattu kasvainkin... Mutta implantti oli kaikkii noihin verrattuna ihan älyttömän helppo juttu. Mene sellaiselle lääkärille tekemään, johon luotat täysin. Oletko mistä?
On sanonutkin, että ei ihme, että reagoin voimaakkaasti noilla kokemuksilla.
Hän on toiselta koulutukseltaan pappi eli hyvissä käsissä olen mutta pelottaa silti!
Nytkin kun joutui puuduttamaan, niin mä itken sitä puudutusneulaakin. Vaikka kuinka päätän etten itke.
-ap-
Mä en tuntenut implantin laitossa mitään muuta kuin sen puudutuspiikin.
Onko hammaslääkärisi siis myös suukirurgi?
-ap-