45min. ohjelma: päivähoito ihan retuperällä, ryhmäkoot liian isoja...
Katsoitteko. Oli todella hyvä kommentti Keltinkankaalta, meni jotenkin näin: Lapset menevät mielellään aamulla päiväkotiin ja tapaavat kavereita ja leikkivät, vähän niinkuin aikuisetkin käyvät mielellään kavereiden luona juhlissa, mutta kuka aikuinen jaksaisi joka päivä tapailla kavereita ja viettää juhlia...
Ja kaiken huippu oli tämä hirvittävä desibelimäärä mikä liian suurista lapsiryhmistä lähtee ja miten se voi aiheuttaa kuulovaurioita. Lastentarhaopettajat haluavat max 15 lapsen ryhmäkokoja, mutta ei vaan päättäjät välitä.
Kommentit (38)
Meidän päiväkodissa on 28 lapsen ryhmä ja kohta myös 41 lapsen ryhmä ja ihan Helsingissä ollaan.
Soita Iltapäivälehteen. Ei 41 lapsen ryhmä ole mikään normi. Täysin epäpätevä henkilökunta ja johto jos eivät osaa jakaa lapsia pienenpiin ryhmiin.
on ihan hyvä ryhmä koko. 16 lasta, osa eskareita muut 4-6-vuotiaita. Kaksi opettajaa kaksi hoitajaa. Usein ollut myös lisäksi joku hoitaja opiskelija tms. :) Silti täälläkin aina pulaa hoitajista...
Kyllä paremminkin vertaisin lasten päiväkotipäivää ihan aikuisen työpäivään. Lapsi menee mielellään tapaamaan kavereita ja leikkimään, ihan niinkuin itse menen mielellään töihin kun on kivat työkaverit.
Oman poikani päiväkodissa oli 21 lapsen ryhmä jaettu pienempiin ryhmiin paitsi ulkoilussa, retkillä ja ruokaillessa. Askartelu- ja leikkihetkissä porukka jaettiin pienempiin ryhmiin.
Mutta kyllä joku 25 lasta tai sitä isompi ryhmä alkaa jo olemaan liian iso.
Mun pojat, molemmat, ois olleet mieluummin kotona kuin tarhassa...
Ironista, sillä olen itse sekä lastentarhanope että luokanope...
Mun lapset on saanu viettää vapaapäiviä aina kun mahdollista...
Ja mielestäni ihan hyvin pärjäävät: )
Lastentarhanopen työ oli unelmieni ammatti, jatkoin kouluttautumista luokanopeksi. Kasvatusala on mun juttu, vaikka edelleen ahdistaa virikepaikoilla olijat. Parhaat virikkeet vanhemmat ja kaverit kotona...
nekin vie yhteiskunnan varoja, vaikka vanhemmilla olisi ihan hyvin aikaa kotiopettaa?
Lastentarhanopen työ oli unelmieni ammatti, jatkoin kouluttautumista luokanopeksi. Kasvatusala on mun juttu, vaikka edelleen ahdistaa virikepaikoilla olijat. Parhaat virikkeet vanhemmat ja kaverit kotona...
Minusta työttömien, sairaseläkeläisten ja mielenterveyspotilaidenkin lapset ovat oikeutettuja varhaiskasvatukseen. Monelle lapselle sieltä saadaan päivän ainut lämminateria. Kun vanhempi on hakenut lapselleen hoitopaikkaa hän on arvioinut että he tarvitsevat sen. Oli syy sitten työ, opiskelu tai mielenterveysongelmat tai lapsen tarvitsema terapia.
Tämä on polttava aihe juuri nyt. Ryhmäkoot ovat suurentuneet ja vanhempien on noustava puolustamaan lapsiaan.
Keltikangas-Järvinenkin sanoi, ettei asia koske häntä ja tuskin kiinnostaa, mutta ottaa nämä tutkimukset esiin lasten takia, miksei vanhemmatkin puuttuisi tilanteeseen?
taas tätä!
että joku aina jaksaa.....
Sirkku Ingervolle (helsingin sosiaalilautakunnan pj) jo kuukausi sitten.
Lähestykää siis päättäjiä - tulee edes vähän painetta tarttua tärkeään asiaan.
yksi opettaja 25 lapsen kanssa. Kuvitelkaa sitä tilannetta!!! Se on ihan kamala!
Ne hiljaiset lapset jäävät kokonaan huomiotta kun taas häirikkö lapset vievät kaiken ajan. Suuret ryhmä koot ovat myös o-i-k-e-a-s-t-i VAARALLISIA. Jos työntekijän huomio menee koko ajan yhden häirikkö lapsen seuraamiseen, sillä välillä toisaalla joku toinen lapsi voi olla tekemässä ihan mitä vaan. Puremassa, potkimassa ym. Ja eikös tämä Keltikangas-Järvinen kerran maininnut, että suuret ryhmäkoot lisäävät aggressiivisuutta. On kuulkaa AIVAN TOTTA joka sana :(
MInun kävi sääliksi niitä kaikkia lapsia, KAIKKIA! Ei lapsia saisi sellaisessa ympäristössä pitää :(
Työntekijätkin olisivat rentoutuneempia ja iloisempia jos saisivat työskennellä pienempien lapsiryhmien kanssa.
Kyllä paremminkin vertaisin lasten päiväkotipäivää ihan aikuisen työpäivään. Lapsi menee mielellään tapaamaan kavereita ja leikkimään, ihan niinkuin itse menen mielellään töihin kun on kivat työkaverit.
Oman poikani päiväkodissa oli 21 lapsen ryhmä jaettu pienempiin ryhmiin paitsi ulkoilussa, retkillä ja ruokaillessa. Askartelu- ja leikkihetkissä porukka jaettiin pienempiin ryhmiin.
Mutta kyllä joku 25 lasta tai sitä isompi ryhmä alkaa jo olemaan liian iso.
Sä olet saanut etsiä itse sen sun kivan työpaikkas. Sun lapsesi ei ole itse valinut päiväkotia ammatikseen.
jäisi kotiin, jos kotiin oli mahdollisuus jäädä?
Meille tarjottiin 21 lapsen ryhmää, joista suurin osa on poikia. Kävimme tutustumassa. Pienet tilat, meteli valtava. Käyttävät sisäliikuntaan läheisen koulun juhlasalia kerran viikossa. Kulkavat sinne kävellen. Päätimme, ettemme ota paikkaa vastaan. Mietimme nyt muita vaihtoehtoja.
Eiköhän kaikki aikuiset ihmiset, jotka joskus ovat päiväkodissa piipahtaneet, jo tienneet nuo 45min-ohjelman mainitsemat epäkohdat. Monet vaan ummistaa niiltä silmänsä.
Ihmettelen, miksi joku suostuu ehdointahdoin viemään elämänsä tärkeimmän ihmisen, oman lapsensa, päiväkodin isoon ryhmään. Tuttu päiväkodinjohtajakin sanoi, että ei itse kyllä alle 3-vuotiasta päiväkotiin veisi. Ei ole sopiva hoitopaikka sen ikäiselle. Perhepäivähoitajalle korkeintaan, jos on pakko hoidattaa pienet kodin ulkopuolella.
Ja nyt taas joku vetää herneen nenään... Mutta totuus on, että päiväkoti on pienimmille vain pelkkä säilöntäpaikka, eivät he siellä olostaan nauti.
joten jäin vielä vuodeksi kotiin alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen. Hyvä ratkaisu, en kadu hetkeäkään. Nytkin teen mahdollisimman lyhyttä päivää, ettei lapsi joudu olemaan yli 7 tuntia hoidossa.
Oma lapseni valittaa, ettei päiväunista tule mitään vaikka haluaisi, koska aina jotkut lapset itkevät ja jotkut hälisevät.
Kuinkahan monta unta tarvitsevaa lasta ei saa nukuttua riittäviä päiväunia?
Aivan varmasti se ettei lapsi saa nukkua itselleen välttämättömiä päiväunia rauhassa aiheuttaa ylivilkkautta yms. ja voi olla hyvinkin haitallista lapsen immuunipuolustukselle (kuten liian vähäiset unet ovat aikuisellekin) ja stressinsäätelyjärjestelmän kehitykselle.
Mä alan olla kans sitä mieltä, että virikepaikat pois. Tai niihin pitäisi jotenkin hakea vaikka neuvolan tms. kautta. Siis että jos vaikka äiti on oikeasti masentunu, niin silloin lapselle voitaisiin paikka myöntää.
Kerhoja enemmän sitten tilalle.
Tietysti kaikki tämä vaatisi rahaa.
Tässä ois nyt paikka varmaan meillä vanhempina tehdä jotain asialle, eikä vaan tyytyä siihen.
Mikkos-kortti ja kiitos! Ihanaa perjantaipäivää kaikille meille pahoille uraäideille, jotka lapsemme kuskaamme taas kerran minkkitarhaan...Perhana kun ois Mikkonen...Ja ne saa..nan desibelit! Ja Keltikangaskin vielä... Ja ai niin, enhän mä meekkään töihin vaan juhlimaan. HIH!
MITÄÄN uutta.
Onhan se tiedetty jo vuodesta miekka ja kilpi mitä isot ryhmäkoot tekee lapsille.
Vai joko on unohtunut ala-aste ikäisten ryhmäkoko vouhkaaminen.
Älyttömintä tässä on vanhempien syyllistäminen kun Arkadianmäellä istuu ne jotka asiasta päättää.
Ryhmiä yhdisteltäisiin, väkeä vähennettäisiin, päiväkoteja lopetettaisiin.
Mä oon kovasti miettinyt, että mitä tekisin, jos jäisin työttömäksi. Jatkaisivatko 1- ja 3-vuotiaat kuitenkin pphlla. Millä ajalla muuten hakisin työtä? Entä jos työllistyn nopeaan (hyvin mahdollista minun taustallani), joutuvatko lapseni sitten johonkin päiväkotiin ties minne. Ei ole yksiselitteistä oikeaa vastausta. Mielestäni ns. virikehoito on tässä tapauksessa parempi vaihtoehto kuin lasten hyppyyttäminen paikasta toiseen.
Ja neljä hoitajaa. Ja tämäkin Helsingissä.