Onko lapsen parempi aloittaa päivähoito 9kk vai 12kk ikäisenä? Eroahdistuksen kannalta?
Kommentit (20)
Jos talous antaa periksi, niin ehdottomasti 12kk kohdalla ja sitten vielä jos jompi kumpi pystyisi tekemään lyhennettyä työpäivää eli olemaan osittaisella hoitovapaalla, niin kahta parempi.
ja todella hyvin sujui, kun käytiin monta kertaa eri päivinä lapsen kanssa leikkimässä hoitopaikassa. Sitten annettiin olla tunti ilman minua, ruokailu jne ja mitään ongelmia ei ollut missään vaiheessa. Ei edes eroahdistusta..tosin taisi olla itselleni paljon vaikeampaa tuo kuin lapselle :(
kollegalle tuli just 8 kk lapsi hoitoon ja no problems, lapsi on jäänyt ensimmäisestä päivästä hoitoon mielellään, ei minkäänlaista eroahdistusta.
t.pph
ja tulin siihen lopputulokseen, että jos joskus oman lapsen saan, hän ei tule koskaan menemään pph.lle hoitoon
Minulla on aloittanut 2x 10kk ikäinen lapsi. Toinen sopeutui hoitoon ensimmäisenä päivänä. Toinen ei vielä vuodenkaan kuluttua ollut sopeutunut.
alle 3-v:lle pientä hoitoryhmää, eli PPH:lle. Läl läl lää.
9kk-12kk on se suuri "takiaisikä" Kuuluu vaan joka paikassa äittä, äittä, äittä
Pelkääkö äipät, että vauva kiintyy liikaa hoitajaan?
lisäpäivä (äidin lähellä/sisässä) on tärkeä lapsen kehitykselle.
silloin ei ole vaihtoehtoista aikuista hoitajaa lapselle, joka antaisi positiivista palautetta ja kohtelisi asiallisesti
Olen nimittäin nähnyt miten mukavaa lapsella on pph:lla joka vihaa häntä ja kyllä näyttääkin sen
9 kk:n iässä eroahdistus on pahimmillaan.
Kotomaassani lapset viedään hoitoon 3-4 kk ikäisinä. Täkäläiset psykologit sanovat että hoito on hyvä aloittaa ennen 6 kk tai vasta 18 kk jälkeen.
Kohta joku vastaa, että älä vie ollenkaan jne.
Mutta en osaa vastata itse kysymykseen=)
Ei meillä ainakaan ollut mitään eroahdistusongelmia, eroahdistus oli aiemmin.
Eroahdistus voi kyllä joillakin lapsilla olla tuossakin iässä aika paha, mutta vuoden ikäinen selviää muuten yhdeksänkuista paremmin päivähoidossa. Ehdottomasti siis suosittelen 12kk ikää noista vaihtoehdoista. Ja perhepäivähoitoa, mikäli mahdollista.
Lapsi on sopeutunut hyvin, mutta nyt kun 1,5 vuotta ikää lähestyy, niin itkun kanssa jää päiväkotiin aina kun äiti vie. Kun isä vie, niin ei ongelmaa. Olen pohtinut olisiko kyseessä jonkinlainen eroahdistus kuitenkin.. Äitinä tuntuu pahalta :(
vaan vaihtoehtoja ovat joko 9kk ikäisenä toukokuun lopussa tai vuoden ikäisenä elokuussa, jolloin on viimeistään palattava töihin jos meinaa päästä pois tästä sossun luukulla ravaamisesta.
Ja päiväkoti on ainoa vaihtoehto, en missään nimessä veisi perhepäivähoitajalle,
vaan vaihtoehtoja ovat joko 9kk ikäisenä toukokuun lopussa tai vuoden ikäisenä elokuussa, jolloin on viimeistään palattava töihin jos meinaa päästä pois tästä sossun luukulla ravaamisesta.
Ja päiväkoti on ainoa vaihtoehto, en missään nimessä veisi perhepäivähoitajalle,
.. niinkuin tekee. Sinä kuitenkin olet selkeästi ajatellut asiaa. Ei se päiväkoti ihan kauhea paikka ole, parempi kuin pph.
hoitoon eli just kun suomessa loppuu äitiysloma, sen pahempaa hetkeä ei lapsella ole koskaan.
Päiväkodit ovat yleisesti kiinni kesällä ainakin joitain aikoja, jolloin hoitoa tarvitsevat lapset viedään varahoitopaikkaa. Mielestäni lapselle on turhan rankkaa aloittaa hoito toukokuussa ja sitten mahd. juhannuksen jälkeen totutella taas uuteen paikkaan ja sama taas elokuun alussa. Elokuussa saa muutenkin parhaiten päivähoitopaikan, kun toiminta taas alkaa ja muodostetaan uusia ryhmiä.