Dipattavat kasvikset
Haluaisin jättää vkl sipsit pois ja vaihtaa ne kasviksiin, mutta mitkä kasvikset on hyviä dipattavaksi? Ja toivottavasti ne voittaa sipsin maun :D
Kommentit (4)
Olen vähän eri mieltä edellisen kirjoittajan kanssa siitä, että dippailu olisi turhaa syömistä. Meillä moni "oikea" ateria koostuu dipattavista aineksista ja myös lapseni 1v10kk on kovasti dippailusta innostunut. Lempparini on suikaleiksi leikatut broilerinfileepihvit ja niiden seurana erilaisia dipattavia kasviksia, edellisen vastauksen luetteloon lisäisin kirsikkatomaatit ja omenan, jota meillä dipataan usein. Lihapullat toimivat dipattavana ruokana. Kermaviilidippi on ehkä paras, mutta myös jogurtti ja salsa maistuvat.
Meillä dippaillaan joskus iltaisin "aikuisten ajalla" myös sohvalla tv:n ääressä ja henkilökohtaisesti olen siinäkin yhteydessä mieltynyt enemmän dippailtaviin vihanneksiin kuin sipseihin. Usein tarjolla on molempia ja huomaan dipppaavani oikeasti mieluummin vihanneksia kuin sipsejä, enkä tunnustaudu terveysintoilijaksi, joka söisi terveellistä ruokaa, koska niin kuuluu tehdä. Ruuan pitää maistua hyvältä. Ehkä tämä kasvisten dippailu on tottumiskysymys, joten kokeile ihmeessä. Toivottavasti ihastut :)
.. jonka pitää laiduntaa ja märehtiä?
Olen samaa mieltä Nyytisen kanssa - tasapainoinen, terveellinen ja riittävän runsas ateria, sitten lepo sekä ruoansulatuselimistölle, että hampaille :)
eräs keino on tehdä dippikastikkeet itse ja lisätä vuorisuolaa niihin hivenen enemmän kuin sopivaa olisi.Suola vie pois sipsin tarvetta ja tuo kasviksiin extra potkua. Tähän sopivat kasvikset ja hedelmät kuten parsa-, kukkakaali, porkkanat, kurkut, paprikat, omena, päärynä, mikä tahansa jonka pystyy suikaloimaan sopiviksi sormipaloiksi, ellei sitten käytä pieniä haarukoita.
Fondye on sitten toinen vaihtoehto, kasvis tai lihaliemellä. Sopinee paremmin kylmiin syysiltoihin.
Sipsin maku koostuu elimistölle haitallisista rasvoista, suolasta ja joissakin valmisteissa aromivahventeista. Näitä elimistölle ikäviä, lihottavia, sydän- ja verisuonisairauksia aiheuttavia aineisosia ei ole lainkaan kasviksissa. Samoilla mauilla ei voi sekä romuttaa elimistöä että rakentaa sitä. Pitää tehdä valinta!
Itse en voi sietää dippailua, koska se on täysin turhaa syömistä. Pelkkää napostelua, jonka lopputuloksena kasvaa vain läskit. Samalla hampaat saavat jatkuvaa happohyökkäystä ja menevät ennen pitkää suureen remonttiin. Siis mieluummin kunnon ateria ja sitten lepo! Sekä elimistölle että hampaille.
Jos kuitenkin on "pakko" dipata, niin tietenkin vähärasvaisesta viilistä tai jogurtista tehty kastike ja kasvikset ovat kermaviiliä ja sipsiä parempi vaihtoehto. Kasviksinä voivat olla makujen mukaan esimerkiksi kurkku, porkkana, paprika, , salaatit, kukkakaali ja lanttu. Myös hedelmät ovat monesti kivoja, esimerkiksi klementtiinin palat ja viinirypäleet. Säilykkeistä löytyy oliiveja, parsoja, avokadoa, kesäkurpitsaa ja erilaisia hedelmiä.
Mikäli haluat dipata vain vähän ja pitää kiloistasi ja hampaistasi huolta, valitse dipattavaksi tulisia chilipippureita. Niitä ei illan aikan montaa voi syödä.