Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, joilla vaikeuksia selvitä alle 4000 euron nettotuloilla?

Vierailija
10.03.2009 |

Tai selvitä ja selvitä, kyllä me selvitään, mutta rahankäyttöä joutuu suunnittelemaan eri tavalla kuin ennen.

Meillä siis tilanne, että ennen olimme molemmat töissä, mutta omat työni loppuivat enkä ole löytänyt sopivaa, alaani liittyvää työtä, joten olen juuri perustanut oman yrityksen, josta toiminta vasta alkamassa.

Tulomme ovat siis pudonneet reilusti. Tällä hetkellä miehen nettopalkka 2800 euroa, lapsilisä 100 euroa ja omat nettotuloni noin 500 euroa, yhteensä siis noin 3400 euroa. Ja tuntuu, että olemme yhtäkkiä jos ei nyt köyhiä niin ainakin pudottu taloudellisesti reilusti. Pulassa ei olla, mutta tuntuu, että neljä tonnia nettona olisi meille se taso, joka tarvittaisiin, jotta ei tarvitsisi murehtia raha-asioista.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nettotulot nyt vähän yli 2000 euroa, kun minä olen hoitovapaalla. Yli tuhat euroa makaa käyttötilillä, kun rahaa ei vain saa tuhlattua ylimääräiseen :)

Vierailija
2/26 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3 lasta, iso asuntolaina, autolaina ja elämme melko leveästi noin 3500€ netolla.

Vaikea kuvitella, että te ette meinaa pärjätä samalla rahalla vaikka lapsiakin on vain 1.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä pelkät asuntokulut noin 1600 euroa kuukaudessa, joten ei pärjättäisi millään noin 2000 euron tuloilla. Ilmeisesti asumiskulut on monilla vähemmän, jos tulotkin tosi pienet.

Onnemme onkin se, että meillä jäi joka kuukausi rahaa tilille, kun olimme molemmat töissä, joten voimme käyttää näitä "säästörahoja".

Ap

Vierailija
4/26 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olimme nuoria opiskelijoita, ei meillä ollut koskaan pulaa mistään.

Nyt olemme hyvätuloisia keski-ikäisiä, ja hoitovapaalle jäädessäni täytyi taas todeta, että pitää opetella uudestaan, ettei tilillä ole aina katetta ihan mihin vaan, eli kalleimmat merkkivaatteet tai spontaanit sohvaostokset on jätettävä tekemättä. Eli taloutta tosiaan joutuu suunnittelemaan.

En sanoisi, että meidän on vaikea tulla toimeen, mutta joudumme uudelleen opettelemaan sen asenteen, että rahaa ei ihan rajattomasti.

Vierailija
5/26 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti ihan tarkistaa oliko todella kyse 4 tuhannesta???? Voi hyvänen aika että sillähän suorastaan juhlisi...meidän tulot ovat miehen osalta n. 2 500 ja omalta osaltani tuon 500. Lapsia kolme ja neljäs tulossa eli tietysti käytössä ovat myös lapsilisät. Eikä eläminen todellakaan tee edes tiukkaa...paitsi silloin kun tulee esim. 1 400 sähkölaskun tasauslasku :) Että pientä suhteellisuudentajua kiitos, ennekun noilla tuloilla vinkuu köyhyyttä....

Vierailija
6/26 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän talouden nettotulot 1700 euroa (olen töissä). Kaikki menee, mutta emme koe jäävämme mistään paitsi.

Vierailija
7/26 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette pienennä kuukausierää lainassa? Meillä 6 hengen perhe, mies ainoa joka tienaa itse olen hoitovapaalla. Tiukkaa on mutta just ja juts selviämme. Lapsia siis 4 joista kaksi isompaa omaa vielä kalliit harrastuksetkin, niihin menee kuussa noin 300eur yhteensä, asuntolaina 900/kk, autolaina 200eur/kk, plus ruoka ym menot, selviämme!! Miehen tulot noin 2500 miinus verot.

Tiukkaa on mutta selviämme.

Vierailija
8/26 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoimme asunnostamme reilut 200 000 euroa muutama vuosi sitten, mutta lainaa tällä hetkellä jäljellä enää 80 000 euroa. Ei muita velkoja tai lainoja. Yksi velaton auto. Työmatkakuluihin ja asuntolainaan ja vastikkeisiin ja ruokaan ja hoitomaksuun kuluu rahaa, mutta silti jää yli. Ehkä olemme vaan tottuneet niin "leveään elintasoon". Pitää ehkä muuttaa ajattelutapaa.

Ap

Vierailija
9/26 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkin pitää miettiä minne voi mennä ja mitä ostaa, mutta toistaiseksi ei olle mistään tingitty. meillä on kolmem lasta joista yksi on koululainen ja itse olen hoitovapaalla.

ja kun palaan töihin ei tulotaso paljoa nouse saan käteen n.1100€ josta pitää maksaa sitten lasten tarhamaksut ja vaattet, työmatkat...

Vierailija
10/26 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai mitä ihmettä kitiset?

Vierailija
11/26 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ei tuo teidän 1600€ pahalta tunnu kun suhteuttaa tulot perhekokoon.

Vierailija
12/26 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahattomuus noilla tuloilla on yhtä hassua kuin jos itse valittaisin että meidän 4 hengen perheellä on ahdasta kotona (asuin pinta-ala 900 neliöö...)

Vierailija
13/26 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

auto ja asuntovelkaa lyhennetään 1000 euroa kuussa (asuntolainaa 30.000 ja asutolainaa saman verran).

Silti tuntuu että rahaa ei ikinä ole (säästöön kyllä mnee 400 euroa kuussa) vaan kaikki menee mitä tulee

Vierailija
14/26 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut mä kyllä ihmettelen miten rahat käytätte? Meitin tulot 3700€ (lapsilisineen + 2 ihmisen palkka) nettona kuukaudessa. Ja asunto- ja mökkilainaan menee 1600€ kukaudessa. Kolmas lapsitulossa... Lapset ovat molemmat hoidossa (450€/kk). En ymmärrä? SIllä meillä riittää rahat hyvin. Ja puolen vuoden välein katkotaan lainaakin pois isommalla, säästöön kerääntyneellä, summalla. Kaksi auto myös ylläpidettävänä.

Nyt alkakaas pohtia mihin ylimääräiseen (ei niin välttämättömään) rahaa kuluu?

Vierailija
15/26 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän taloudessamme tuntui aika paljonkin taas kun jäin kolmannesta lapsesta hoitovapaalle: tuloni tipahtivat n. kolmasosaan normaalista. Onneksi meillä oli ja on säästöjä, mutta yritämme olla käyttämättä niitä jokapäiväisiin juttuihin kuten ruokaan yms. Totuttelua tässä on kyllä ollut ja on joutunut katsomaan aika tarkasti mitä ostaa ja karsimaan turhat heräteostokset pois. Itseäni tavallaan ahdisi kaikkein eniten tieto siitä, että rahaa on vähemmän kuin ennen ja ei saa laitettua säästöön juuri mitään kun kuitenkin olin tottunut siihen, että rahaa jää ylikin. Ihan tietoisesti aloin ajatella, että olen tyytyväinen jos kuukausittain teemme nollatuloksen eli ei tarvitse säästöihin kajota ja supertyytyväinen olen jos edes muutama kymppi jää säästöön. Tiedän, että ihmiset elävät aivan hyvää elämää paljon meitä pienemmillä tuloilla, mutta ymmärrän kyllä ap:n ajatuksen.

Vierailija
16/26 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

auto ja asuntovelkaa lyhennetään 1000 euroa kuussa (asuntolainaa 30.000 ja asutolainaa saman verran).

Silti tuntuu että rahaa ei ikinä ole (säästöön kyllä mnee 400 euroa kuussa) vaan kaikki menee mitä tulee

Vierailija
17/26 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

välillä on tiukkaa. Autot ja bensat sekä lasten harrastukset vievät kamalasti rahaa. ruokakaan ei ole ilmasta. Saan tässä oman perheen 6h ja anopin lisäksi syöttää vielä nuukien tuttavien/naapureiden lapsia jotka näkisivät nälkää jos eivät meillä' saisi syödä

Vierailija
18/26 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja me kyllä selviämme näillä tuloilla ihan hyvin - ja varmaan selviäisimme vähemmälläkin, mutta meillä on suuret asumiskustannukset. Alle ja noin 4000€ tuloilla olisi miettimistä.

Meillä on nimittäin lainanhoitokulut kuukaudessa n. 1800€ + asumiskuluja sähkölasku n. 200€ + jätevedet n. 50€, eli pari tonnia menee noihin.

Sitten mies maksaa elareita 400 euroa/kk, autolainaa ja käyttömaksuja (500€ yhteensä). Auto on pakko olla ihan sitä varten, että muuten olisi liian hankalaa tavata lapsia (bussimatka kestäisi 1,5h = 13km).

Noistahan tulee jo noin 3000 euroa. Sitten on ruokakulut, koko perheen vaatelaskut ja muut, kiinteistöveroja, vakuutuksia, mitä vielä.

Tottakai me voisimme tästä tinkiä - tällä hetkellä itse asiassa suurin osa "hulppeista" tuloistamme menee remontin tekemiseen. Ostimme suht huonokuntoisen talon, jota pikkuhiljaa laitamme kuntoon. Pohjaton on kaivo, mutta molemmat pidämme tästä.

Noista tulee jo

Vierailija
19/26 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lasta,joista 2 on murkkua ja tullaan toimeen vaikka aika luilleen se välillä vetää (meillä on myös vanhaa velkaa jota lyhennetään 300e kuussa)

Vierailija
20/26 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oijoi.. (pyyhkii silmiään)

Kyllä kahden lapsen lomautettu, opiskelija yh joka maksaa omat opintonsa eikä ole sosiaalitoimen asiakas sai makeat naurut!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän