Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

maitoallergia... millä kiinteällä aloittais?

10.03.2009 |

tätäki on varmaa jo monta kertaa kysytty. elikkä. ollaan päästy jo siihe asti että altistukset tehty ja maitoallergisena jatketaan eteenpäi. nyt pitäs saaha paino takas ja kiinteän alotus. millä olis hyvä alottaa?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suosin suomalaisena kotimaista tavallista perunaa. Eli kun perheelle keitetään ruoaksi perunaa (ei keitinveteen suolaa), niin lapselle pieni pala perunaa lautaselle ja haarukalla soseeksi. Voi ohentaa vedellä. Siitä sitten vain lusikalla suuhun makusteltavaksi.

Pari viikkoa yleensä menee, että lapsi tottuu uusiin makuihin ja ruokien rakenteeseen. Samassa ajassa ilmenee myös mahdolliset allergiat.

Perunan jälkeen olen antanut keitettyä porkkanaa ja sen jälkeen parsaa. Vähitellen uusia ruokia mukaan yksi kerrallaan.

Heti, kun lapsi oppii ns. pinsettiotteen eli osaa noukkia sormillaan, niin perunat ja muut vihannekset pieninä kuutioina lautaselle. Kun lapsi saa itse ne noukkia, niin menevät automaattisesti suuhun ja ilo on ylimmillään! Samalla on jo opittu omatoimisen ruokailun tärkeät alkeet.

Vierailija
2/4 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika nyt 1,5 vuotta ja peruna ei kunnolla sovi vieläkään. Eli meillä ollaan syöty ensimmäisenä kiinteänä bataatti. Herkkä vatsa sietää sitä paremmin. Eli minä suosittelen bataatilla aloittamista, mutta nämähän ovat ihan lapsikohtaisia asioita=)

T.Rosa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eilen sit annoin perunaa parilusikallista. tänään oli jo kaula auki. aika nopeesti on auennu jos nyt johtuu tuosta perunasta. pitääpä koittaa tuota bataattia.

Vierailija
4/4 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri vastaamassa, että allergiselle peruna ja porkkana eivät ole ollenkaan hyvä aloitusruuat!!! Peruna on yllättävän allergisoiva eli moniallergisista ainakin 15 prosenttia on allergisia perunalle ja lisäksi ei ole kovin vatsaystävällistä muutenkaan! Suunnilleen missään muualla maailmassa ei muuten aloiteta perunalla kuin Suomessa. Porkkana on myös kovin allergisoiva...

Miedompia vaihtoehtoja ovat mm. bataatti, riisivelli (esim. Risentan riisijauhoista keitetty tai Muksun tai Dr. Kousan valmispuurojauhe), ruusunmarjasose, päärynäpiltti, vadelma, aprikoosipiltti, kesäkurpitsa, kukkakaali, maissi, hirssi (esim. Hollen hirssipuurojauhe), poron liha (Pirkka-porojauheliha on tosi kätevä), mustikka. Ja kun itse teke soseita, niitä kannattaa pakastaa 1-2 viikkoa, jotta allergeenien määrä vähenee!

Tsemppiä kokeiluihin!!!