Onko täällä ketään jonka sukupuussa on
venäläistä tai virolaista 'verta'
Tuskin se niin harvinaista yhteen aikaan on
Tiedän että monessa on ruotsalaista, ja suomenruotsalaisessa suomalaista verta, mutta minua kiinnostaa ne sukupuut jossa on venäläistä tai virolaista verta.
Jos on, niin kuinka kaukainen se sukulainen on, esim mummon äiti jne
Kommentit (30)
täti ja asuu edelleen venäjällä, perinteinen maatuska siis
Mut mun isovanhemmista yks on myös Venäjöltä tullut "pakoon" Suomeen. En usko,että tää on edes harvinaista täällä P-Suomessa.
ja aikoinaan kun olin lapsi, niin perheestämme tehtiin Helsingin Sanomissa juttu.
Äitini äiti on ilmeisesti Tsaari Nikolai II:n lapsi. Äitini äidinäiti oli hovikampaajana ja sittemmin mummoni sai kutsua Tsaaria kummi-isäksi.
HS:ssä on kolme kuvaa vierekkäin, mummoni, Anastasia sekä Tsaari Nikolai II.
Mummoni on kertonut lapsuudestaan paljon ennen kuolemaansa. Olisi mielenkiintoista mennä DNA-testiin. Äitini oli kirjeenvaihdossa itseään Anastasiaksi väittävän vanhemman naisen kanssa, hän kirjoitti mm. muistavansa mummoni hovissa.
Wau kun kiehtovaa!Kannattaa ainakin kirjoittaa mummosi kertomuksia muistiin niin kauan kun niitä vielä muistat - voivat olla joskus kovaa valuuttaa... ja ihan henkilökohtaisena aarteenakin!
Mullakin on yks esi-isä venäjältä, syntynyt tosin jo 1775, enkä edelleenkään ole päässyt kunnolla sukunsa jäljille, vaikka tiedänkin, että Pietarissa edelleen paljon sukulaisia... Tosi kiehtova tarina kulkenut kuitenkin perimätietona kolmesta venäläisestä veljeksestä, joista 2 hukkui ja mun esi-isä pelastui ainoana!
Eiks sodan jälkeen sovittu että inkeriläiset ja virolaiset palautetaan uuteen 'emä' maahansa.
Osa onnistui pakenemaan ruotsiin. Osa ei.
Kiinnostaa koska tavallaan osa maan historia on ihmisten sukupuussa.
No, ehkä tämä kannattaisi unohtaa, mutta pidän siitä miten saan kuulla maailman historia ihmisten omasta elämästä.
Tuttavani isä oli eestiläinen, joka meni maanpakoon ja naimisiin myohemmin saksalaisen kanssa.
No eihän hän olisi voinut niin tehdä omassa maassaan ja elää rauhassa Stalinin aikaan
Mummoni on kertonut lapsuudestaan paljon ennen kuolemaansa. Olisi mielenkiintoista mennä DNA-testiin. Äitini oli kirjeenvaihdossa itseään Anastasiaksi väittävän vanhemman naisen kanssa, hän kirjoitti mm. muistavansa mummoni hovissa.
Se on nyt dna:lla todistettu että se Anastasia ei ollut sukua kehenkään kuninkaalliseen, ja ei ollut Anastasia.
Ja hän oli puolalisen talonpoikais perheestä
'esi-isät' on Venäjän ja Israelin juutalaisia, on ollut tarkoitus perehtyä asiaan syvemmin. Ymmärtääkseni 1800-luvun loppupuoliskolla Suomeen tullut.
Suomen autonomisessa suuriruhtinaskunnassa joka oli siis silloin osa Venäjää. Lienemme siis kaikki tällä tavoin ajateltuina jonkin sortin ryssiä...
ei se ettöä syntyy tallissa tee ihmisestäkään hevosta
Montan (tjts) sukunimeltän. tietääkö kukaan tapausta?
äiti on kotoisin rajan takaa Karjalasta. Mummollani oli nenä, pieni ja kyömy, josta aina puhuttiin se on venäläinen aateilisnenä. Mene tai ja tiedä...
Pappani (eli äitini isä) suku on virosta päin. Mutta se menee jo vuosisatojen päähän.
ainakin on esi-isiä. Tosin se oli silloin Suomea, kun muuttivat sieltä tänne, mutta nythän se on Venäjää.
mulla on vaan romaneja esi-isissä. ja nimenomaan isissa :)
ollaankohan sukua hovikampaajan kanssa :-)
Mummin suku Liettuasta.
'esi-isät' on Venäjän ja Israelin juutalaisia, on ollut tarkoitus perehtyä asiaan syvemmin. Ymmärtääkseni 1800-luvun loppupuoliskolla Suomeen tullut.
Minun ukki on tullut Laatokan takaa vainoja pakoon Suomeen ennen sotia. Poikaporukasta muutama selvisi Suomeen asti ja osa jäi matkan varrelle (kuolivat). Myöhemmin ukki meni naimisiin suomalaisen naisen kanssa. Suvun nimet muutettiin suomalaisiksi ettei lapsia aleta Ryssiksi haukkumaan. Venäläistä verta siis ollaan.
Esim. Pietarissa asui paljon suomalaisia 1800-luvun lopullaj a 1900-luvun alussa, joten todella monella Pietarin seudun venäläisellä on "suomalaista verta", kuten myös sukupuuta saksalaisiin, juutalaisiin ja tataareihin.
Ihmiset ovat ennen sekoittuneet paljon enemmän kuin nykyään ajattelemme. Ja sitten toisaalta jotkut syrjäseudut ovat olleet käsittämättömän eristyksissä.
kerroit Sinunkin mummosi siskon olevan hovikampaajan. Jos saat jostain Helsingin sanomien jutun perheestäni ja mummostani, niin lukaise.
Haastattelu on Helsingin Sanomissa julkaistu 29.2.1960
Hugenottiesi-isäni pakeni Ranskasta ennen vallankumousta ja meni Pietariin asumaan. Vaimo saksaa puhuvaa hugenottisukua. Jne jne.
Kuinkas sukuni päätyi Suomeen on toinen tarina.
Onko sinulla / tiedätkö jonkun henkilön hugenotti-esi-isiä. Hugenotit olivat Ranskan protestantteja ja heitä vainottiin Ranskassa. Oli myös aatelisia, jotka olivat hugenotteja.
KAIKKI mun isovanhemmat on Petsamosta Suomeen aikoinaan tulleita ja suomensivat siitä muutaman vuoden päästä sukunimensä..