Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskaltaisitko lähteä rakentamaan?

Vierailija
03.03.2009 |

Hei! Onko liian uskaliasta teidän mielestänne meidän tapauksessa alkaa rakentamaan? Meillä olisi tontti, jonka hinta tulee olemaan n. 40 te. Alkupääomaa olisi n. 70 te. Talopaketti varmaan tulisi, realistinen hinta-arvio n. 170 te. Eli velkaa joutuisimme ottamaan vähintään 140 te.

Mies on tällä hetkellä ihan hyvissä töissä, mutta siellä jo jaellaan lomautuslappuja ja on hyvin todennäköistä että ensi vuonna työt loppuu kokonaan. Itse olen vauvamme kanssa hoitovapaalla vuoden vielä. Vakituinen työpaikka on odottamassa, mutta palkkani on pieni, n. 1500-1700 e kuussa.

Mitäs mieltä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että miehelläni on kohtuuhyvä koulutus eikä karsasta hanttihommiakaan. Vaikka mistä sitä tietää saako niitä uusia töitä vai ei.

Vierailija
2/20 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päälle pelaaja ja kartan riskin ottoa, joten en lähtisi tuossa tilanteessa rakentamaan, mutta jokainen katsoo asiaa omalta kantiltaan ja moni varmasti aloittaisi rakennusprojektin. Teidän pitää itse miettiä, mitkä ovat riskit ja miten pystytte ne tarvittaessa kantamaan. Minä ajattelisin niin, että ensinnäkin budjetti aina ylittyy, eli todellinen laina voisi olla hyvinkin esim. 160 000. Jos miehellä on irtisanominen lähiaikoina todennäköistä, on tietysti arvioitava, miten todennäköisesti hän saisi töitä sen jälkeen. Jos hän on valmis hanttihomiinkin, niin kannattaa huomioida, että niistä palkka voi olla huomattavasti nykyistä palkkaa pienempi. SInun tuloillasi ei makseta tuollaista lainaa, eli myös miehellä tulisi ehdottomasti olla hyvätuloinen työpaikka.

Miettisin myös sitä, että jos ostaa asunnon, sen pystyy aina myymään pois, jos on maksuvaikeuksia (tietysti se, meneekö kaupaksi, on eri juttu ja mihin hintaan). Rakennusprojekti on aika pitkä, jos kesken projektin työt loppu ja uutta ei saa, voi rakentaminen jäädä kesken ja keskeneräisen taon myyminen on tosi vaikeaa. Siinä on sitten ihmeissään velkojen kanssa.

Mutta en halua mustamaalata asiaa! Miettikää itse, tunnette tilantenne parhaiten. Sanoin kantani, kun sitä pyysit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me rakennettiinkin juuri vaikka ei ole mitkään hyvät tulot ja tosi epävarmat. Ajattelimme kuitenkin että miksi odottaa kun meillä on ollut tontti jo vuosikausia, lapsia on jo kolme eli tilaa tarvitsemme NYT emmekä enää ehkä 10 vuoden päästä. Ikää meilläkin on jo lähemmäs 40v, joten nyt pitää rakentaa jos meinaa ehtiä tässä asuilla.

Viime lamasta selvisimme ihan hyvin. Mies on alalla joka ei ole suhdanneherkkä. Olemme tottuneet pärjäämään vähillä, olin hoitovapaallakin pitkään ja elimme miehen pienellä palkalla.

Korothan ovat nyt tosi matalat että sinänsä voi sitoa ne ja maksella pois lainaa supernopeasti tässä alussa.

Vierailija
4/20 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis, no riittäisikö sinun palkka ja miehesi työttömyystuki kaikkiin kuluihin?

Me ollaan ostamassa taloa. Ja vaikka ei mitään irtisanomisia miehen firmassa ole ollukaan, niin silti hieman kauhistuttaa. Tosin me ei oteta mitään älyisoa lainaa, noin 130 000€.

Vierailija
5/20 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sielläkin alkavat olla vähän varovaisia lainojen kanssa, kyselevät tarkkaan työpaikat ym. Meille esimerkiksi sanottiin suoraan, että uskaltavat antaa suht reilustikin koska olemme sellaisilla aloilla, joilta työt ei lopu laman aikanakaan. Jos olisimme molemmat vaikka rakennusalalla, tilanne olisi ihan toinen.

Vierailija
6/20 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin lupiin, liittymiin, tontin pohjatöihin, rakennusvalvontaan jne. uppoaa myös pitkä penni. Talopaketti ja tontti ovat vain osa kuluista.

Vierailija
7/20 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankissa ollaan käyty ja saatiin lainalupa liki kahteensataantuhanteen. Mutta silloin ei tiedetty että lomautuksia on tulossa. Pankissa sanoivat että just siksi uskaltavat luvata kun ollaan turvallisilla aloilla. Mutta toisin kävi.

Miehellä on melko varmaksi ensi vuoden kesään töitä, jonka jälkeen hän tietenkin saa ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa.

Tarkkaa kustannusarviota ei olla tehty. Kun ei vielä edes osata päättää lähdetäänkö projektiin vaiko ei.

Yksi vaihtoehto olisi että ostettaisiin tontti ja asuttaisiin edelleen tässä nykyisessä odottaen aikaa parempaa. Siinä tapauksessa tietenkin jouduttaisiin ottamaan lisää velkaa sen tontin verran.

Vierailija
8/20 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos se on hyvä tontti niin ostakaa pois. Ainakaan meidän seuduilla ei HYVIÄ tontteja edes ole ja sijanti ja tontti on kaiken a ja o. Voittehan katsella ja miettiä ja aloittaa rakentaminen vasta myöhemmin.

Me otettiin avaimet käteen talo ja sillä saatiin budjetti pysymään täysin hanskassa. Jos alatte rakentamaan itse niin silloin ei ikinä tiedä mitä tulee maksamaan. Meillä maksoi just sen mitä uskoimmekin.

Miksi ihmeessä pitäisi elää peläten ja varoen? Tämä maahan pysähtyy jos kaikki vain varovat ja odottavat.

Vierailija
9/20 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ette voi tehdä mitään lopullista päätöstä.

Vierailija
10/20 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin kysymys tuosta alkupääomasta: onko se mitä rahaa? Siis onko teillä nyt omistusasunto, jonka ajattelitte myydä ja saada siitä voittoa tuon 70 000 e? Välttämättä ei tänä aikana toteudu kauppa hyvään hintaan, joten oletettu voitto voi jäädä paljon pienemmäksi.

Toinen mikä itseäni kovasti mietityttäisi on tuo miehen töiden epävarmuus. Jos tytöt suurella todennäköisyydellä loppuvat kokonaan niin millaiset työllistymismahdollisuudet paikkakunnallanne/lähimaastossa on? Kirjoitit, että miehesi olisi valmis tekemään pienempi palkkaista työtäkin, mutta onko sitäkään tarjolla? Kuinka selviätte kuluista jos miehen palkka olennaisesti pienenee?

Kolmanneksi kustannusarvio kannattaa laskea yläkanttiin. Melkein aina tulee yllätyksiä projektin edetessä ja kustannusarvio ylittyy.

Itse olemme lähteneet rakennusprojektiin ja kohta alkaa olla valmista. Meillä kuitenkin laina on sellainen, että vaikka toiselta työt loppuisivat toinen pystyy aika helposti maksamaan lainan. Toisekseen itse olen alalla, jolla kukaan ei usko töiden loppuvan ja mieskin on aika varmassa työpaikassa. Noin epävarmaan tilanteeseen kuin teillä, en kuitenkaan uskaltaisi hommaan lähteä.

Vierailija
11/20 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai riskejä voi ottaa jos uskaltaa, mutta tyhmän rohkea ei kannata olla. Talon rakennus on kuitenkin eräitä taviksen suurimpia ja kalleimpia päätöksiä eikä siihen kannata lähteä mikäli siihen ei ole realistisia mahdollisuuksia. Pahimmassa tapauksessa ajaa itsensä aikamoiseen suohon ja velkavankeuteen.

Vierailija
12/20 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt omistusasunto ja tuo 70 000 on tosiaan siitä saatava voitto. Se on aika realistisesti laskettu kyllä, korkeintaan kymppitonnin voi mennä alaspäin. Meillä on nyt tällä hetkellä siis tosi pieni laina, asunnon arvo lähes kolminkertainen lainaan nähden.

Jos miehellä loppuu työt, niin sitten on vielä 2 vuotta ansiosidonnaista tiedossa. Eli n. 3 seuraavaa vuotta on melkolailla turvattu. Ollaan myös aina oltu tosi nuukia ja taloudellisia, eli ollaan totuttu tulemaan toimeen pienelläkin rahalla.

Tällä hetkellä lyhennetään tätä asuntolainaa (+yhtiövastiketta) n. 1200€/kk. Se summa olisi suunnilleen sama minkä omakotitaloa lyhennettäisiin kuussa.

Kokonaiskustannuksia ei olla laskettu, kun ei olla edes päätetty miten talo nousisi pystyyn. Ollaan kuitenkin ajateltu että talo olisi n. 130 neliötä ja ihan perustavallinen. Ei siis haluta valtavia määriä neliöitä, eikä mitään hienouksia.

Tänään selvisi, että tontin lopullinen hinta tulee kaiketi olemaan aika tasan 30 te. Se on erittäin käypä hinta tontista ja sijainniltaan täydellinen. Se on metsätontti, jossa santapohja. Paalutuksia ei tarvita lainkaan, eikä myöskään kallion räjäytyksiä jne.

Eli talo saisi maksaa n. 190 te kaikkine töineen, jotta lainamäärä olisi 150 te. Uskoisin tämän olevan mahdollista.

Tontti ostetaan nyt joka tapauksessa. Vielä pitäisi päättää uskalletaanko alkaa rakentamaan tontille, vai odotetaanko parempia aikoja. Toisaalta tästä asunnostamme saa vielä ihan hyvän hinnan ja rakentaminen on nyt edullisempaa.

Täällä on nyt enemmistö ollut sitä mieltä että ei kannata. Miksi itsestä tuntuu että siltikin saatettaisiin selvitä... Tosi vaikeaa :(

Vierailija
13/20 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

taloa?? Ehkä 100m2? Siinä tapauksessa uskaltaisin aloittaa jos oman työn osuus olisi todella suuri - käytännössä kaikki mahdollinen mitä itse voi tehdä. 2 taloa rakentaneena en kovin mielellään lähtisi budjetoimaan alle 2000€ / asuin neliö + tontin hinta, koska rakennusmateriaalit ei välttämättä halpene eikä työ myöskään.

Toki joka päivä kuulee kuinka joku on rakentanut tonnilla neliö mutta niihin suhtautuisin suurella varauksella! Meidän talomme maksoi 2 vuotta sitten 1730€/m2 ja teimme todella paljon itse - mies esim oli 5kk täyspäiväisenä raksalla tekemässä ammattihommia (ei siis hanslankarina) ja minä kaikki illat ja vl mitkä suinkin ehdin.

Miten meinaatte selvitä lainasta jos miehesi on lomautusuhan alla? Yhden tuloilla ei lainoja ja elämistä maksella!

Vierailija
14/20 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän tässä tosiaan pelottaakin, siis miehen mahdollinen lomautus. Sikäli hyvä tilanne, että mieheni on ylempi toimihenkilö, eli hän on viimeisten joukossa lähtemässä. Ja kuten sanottu, n. 3 vuotta ollaan turvallisilla vesillä (eli vuosi työtä ja 2 vuotta ansiosidonnaista).

Nyt lähinnä mietityttää että onko järkeä luopua unelmasta peläten ettei ehkä kolmen vuoden päästä olekaan töitä. Kun eihän sitä muutenkaan voi koskaan tietää miten elämä heittelee.

Niin ja tosiaan n. 130 neliöistä taloa ollaan ajateltu.

Vierailija
15/20 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen se joka vastasi aikaisemmin ketjussa ja olin sitä mieltä että mikä ettei voisitte rakentaa. Minusta elämässä ei aina kannata odottaa. Minusta teillä on tilanne tosi hyvällä mallilla. Kuten kirjoitit niin olette kuitenkin taloudellisesti turvattuja seuraavat 3 vuotta. Siinä ajassa luulisi myös Suomen talouden elpyvän...? Ja ehkä sinäkin palailet töihin jo ennen sitä? Minusta 190 000 € kuulostaa ihan realistiselta.

Meillä avaimet käteen -talo, muutettiin tähän kaksi kk sitten. Laskin juuri että neliöhintaa tälle tuli 1400 €!!!! Pohjanmaalla, ei mitään luksusta muttei sitä kaikkein halvintakaan. Meillä mm. vesikiertoinen lämmitys, hieman parempi keittiö, pesuhuone ja sauna... Neliöitä on jopa 166. Ja totta joka sana.

En sitten tiedä mitä ihmeen luksuslinnoja nämä "1700 €/neliö ja kaikki tehtiin itse" rakentavat??? Kun itse teimme vain pohjatyöt ja taloyhtiö loput ja silti neliöhinnaksi tuli 1400. Meilläkin oli vähän omaa rahaa, eli 40 000 € jonka saimme edellisen talon myynnistä.

Vierailija
16/20 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut Av:a jo useita vuosia ja niin kauan kuin muistan niin rakentamiseen on suhtauduttu vähän sanoisinko, epäillen. Aina löytyy näitä skeptikkoja. Pari vuotta sitten peloteltiin korkeilla koroilla ja ties millä. No kuinkas korkojen on taas käynyt? Supermatalalla ja nythän jos koskaan kannattaa ottaa se asuntolaina. Saa ainakin maksettua sitä pois paljon korkojen ollessa näin matalalla ja lainasumman vielä ollessa korkea.

Tottakai töitä pitää olla jos lainaa meinaa ottaa mutta minusta ap kuulostaa järkevältä ja miehensä työtäpelkäämättömältä ihmiseltä. Meilläkin ollaan selvitty huonoistakin ajoista. Lainat on aina pystytty maksamaan vaikka yhdenkin palkalla.

17

Vierailija
17/20 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla tuli mieleen, että olettehan arvioineet ansiosidonnaisen oikein? Nimittäin jos miehelläsi on tosi hyvä palkka, niin tulot tippuu reippaasti ansiosidonnaisella. Ks. joku laskuri.

Eikös kolmen vuoden päästä pitäis taantuma olla taitettu, jollei sitten mene kaikki Suomen bisnekset mönkään ja sit ollaan kusessa kaikki.

Ihan kohtuulliselta teidän laina mun mielestä kuullostaa. :) Varsinkin jos on työtäpelkäämätön, niin luulis aina jotain löytyvänkin.

Toisaalta ehkä itse ostaisin nyt vaikka sen hyvän tontin ja odottelisin rakentamisen kanssa hetken. Vois saada kaiken halvemmalla esim. vuoden lopulla!?

Vierailija
18/20 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta mä uskon että niitä saa halvalla JO NYTKIN. Monilla talofirmoilla ei ole juuri yhtään tilausta... Että siinä on tinkivaraa.

Usein puhutaan vain laman huonoista puolista unohtaen sen, että monilla meni myös superhyvin viime laman aikana. Niillä joilla oli töitä ja varoja oli tosi hyvät mahikset ostaa kiinteistöjä ja tehdä sijoituksia. Sama tulee olemaan tällä kertaa. Ei kaikilla mene lamankaan aikana huonosti!

Vierailija
19/20 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

taloa varten ja sitten vielä tontin hinnan. Sinänsä jos miehesi lomautetaan niin hänellä olisi järkevää tekemistä ko ajalle, mun mieheni oli myös työtön tuon 5kk kun rakensi toista taloamme.

Vierailija
20/20 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että esim. 160 000 lainaa ja tuo ap:n mainitsema 1200 lyhennystä tarkoittaisi koroista riippuen 15-20 vuoden laina-aikaa. Tuohon 1200 päälle tulee sitten joka kuukausi muut asumisen kustannukset. Jos sinä olet kotona ja mies ansiosidonnaisella, niin pärjäättekö? Jos korot nousevat, laina-aika pitenee. Korkojen noustessa voi olla vaikea pienentää kuuukausierää. Älkää tuudittautuko siihen, että seuraavat 20 vuotta korot ovat näin alhaalla kuin nyt. Niin ei tule olemaan.

Noin pitkässä ajassa voi tapahtua mitä vaan ja kaikkea mahdollista ei voi murehtia etukäteen, mutta jos vain vuodeksi on töitä tiedossa, niin miettisin kyllä sitä asiaa tarkkaan. Missä päin Suomea asutte, onko paikkakunnalla/lähistöllä miehelle tarjolla töitä? Vähintään ottaisin lainavakuutuksen myös työttömyyden varalle. Jos lasket, että kaksi vuotta saa ansiosidonnaista, niin mitäs sitten? Kolmen vuoden päästä on vielä iso laina. Ja jos kaksi vuotta on ollut työttömänä, työn saanti voi jo vaikeutua.

Jos juuri tuo talo ja tontti on haaveenne, minä tekisin niin, että ostaisin nyt tontin ja makselisin sitten lainoja pois, samalla oma pääoma kasvaisi jolloin rakennus vaiheessa tarvitsisi vähemmän lainaa. Samalla ehkä selkiintyisi miehen työkuviot.