KÄTILÖOPISTO VAI NAISTEN KLINIKKA?
Olen asunut Helsingissä vuoden verran ja laskettu aika esikoiselleni on elokuussa.
Onko teillä kokemuksia/mielipiteitä kätilöopistosta tai naistenklinikasta, kumpaa suosittelisitte?:)
Kommentit (10)
Mä en pidä naistenklinikasta, siellä on laiskaa toimintaa. Viivytellään ja ruuhkaista. Ensikertalaista ei neuvota mitenkään ja henkilökunta tylyä.
Kätilöopistolla otetaan heti vastaan, tunnelma on ihmisläheinen, laitteet uudemmat ja tuntuu että siellä oikeasti välitetään.
Suosittelen kätilöopistoa.
Kätttäri taas sellainen 'pehmeämpi' paikka. Erilaisuuden aistii jo ovesta sisään astuttaessa, ihan eri tunnelma. Kättärillä on mm. Haikaranpesä, perhehuoneet ja hyvin lapsilähtöinen lähestymistapa. Naikkari on toki asiantunteva ja Lastenklinikka vieressä, mutta osaamista löytyy kyllä perinteiseltä Kätilöopistoltakin, josta ne neikkarinkin kätilöt ovat alunperin valmistuneet:)
Itse olen synnyttänyt Kätilöopistolla, mutta harjoitellut Naikkarilla + käynyt useiden kavereidn vauvoja siellä kurkkimassa. Kukaan ystäväni ei ole saanut perhehuonetta, isät ovat olleet kotona ja naiset maanneet siellä 3-4 hengen huoneissa...jaiks. Ei mulle sellaista, kiitos.
Mulle syntyi kummityttö muutama viikko sitten naistenklinikalla. Koko perhe oli tyytyväinen palveluun, heitä autettiin tarpeen tullen ja saivat myös perhehuoneen. Ei kuulemma ollut mitään valittamista. Omakohtaista kokemusta ei ole. :)
...ja neuvolan terveydenhoitaja (entinen Kätilöopiston kätilö) oli sitä mieltä, ettei sairaaloiden välillä ole juuri eroa. Henkilökuntakin liikkuu aika paljon noiden välillä jne. Kyse oli tämän terveydenhoitajan mukaan melkein vain saman sairaalan kahdesta eri yksiköstä.
Itselläni on kokemusta vain Käitöopistosta, joten en osaa NKL:sta sanoa mitään. Minulla ratkaisee lähinnä se, kumpi sairaala on lähempänä.
Ja pahimmillaan jos on ruuhkaa, saattaa kuitenkin joutua siihen toiseen sairaalaan synnyttämään...
Edellinen kirjoitelma katosi joten uusiksi :)
Voin suositella naistenklinikkaa. Olen synnyttänyt siellä kaikki neljä lastani.
Kätilöt ovat olleet ammattitaitoisia ja kannustavia. Toki eroja löytyy niinkuin esikoisen aikaan jolloin saimme kätilön jolla ei ollut sitten yhtään huumorintajua. Mies vääntää vitsiä asiasta kuin asiasta. Mutta aikaa on kulunut jo 9v ja ko. kätilö on varmaan eläkkeellä.
Osaston hoitajat ovat olleet myös ammattitaitoisia. Hoitoapua olen saanut ja opastusta juuri siihen mihin olen tarvinnut.
Toki hoitajissakin on ollut eroja. Joku on saattanut päästää suustaan jotain sellaista mikä ei herkässä mielentilassa olevalle äidille kuulu.
Kätilöopistosta ei ole kokemusta mutta olen kuulunut sieltäkin vain hyvää.
Onnea odotukseen ja tulevaan synnytykseen :)
2 lasta olen synnyttänyt kättärillä ja yhden naisten klinikalla. Kättäri voittaa mielestäni ehdottomasti synnytyksen osalta. osastolla olo oli aika samanlaista.
Neljännen menen kättärille myös jos tiaa on, mutta jos ei mahdu niin menen Hyvinkäälle, naisten klinikalle en enään mene.
Asiantuntemusta löytyy varmasti kummastakin paikasta. Saamasi kohtelu ja "palvelu" on enempi kätilö- ja lääkärikohtaista.
Uskoisin, että Kättärillä painottavat enemmän pehmeitä synnytystapoja ja perhehuoneitakin taitaa olla enemmän (tosin nykyään niitä on NKL:lläkin entistä enemmän). Eli jos pidät niitä asioita tärkeinä, mene Kättärille.
Naistenklinikalle taas suuntaisin jos raskaudessa on ongelmia (tai pelkäät niitä) ja pidät ajatuksesta, että Lastenklinikka on tarvittaessa vieressä. Naistenklinikka on varmasti täydempi, sillä se suljetaan viimeisenä pääkaupunkiseudulla ruuhkan sattuessa. Sekin vaihtelee päivästä päivään.
Itse olen saanut kolme lasta Naistenklinikalla, omakohtaista kokemusta Kättäristä ei ole mutta olen toki kuullut muitten mielipiteitä. Olen ollut erittäin tyytyväinen Naikkariin, sillä takana on kolme ongelmaraskautta/-synnytystä, ja tiedän olleemme hyvissä käsissä. Kätilöiden joukosta löytyi pääosin erittäin mukavia tyyppejä, parin kanssa kemiat eivät kohdanneet, mutta hoitivat kuitenkin työnsä hyvin.
Onnea synnytykseen!
Itse olen synnyttänyt kaksi lasta Naistenklinikalla, kaikki meni ihan OK. Saako helsinkiläiset mennä muuten muualle synnyttämään kuin Kättärille tai Naistenklinikalle? Itse mielisin Lohjalle, jos saisin valita sen. Vanhempani asuvat lähistöllä, paikka on vieläkin kuin koti. Miten tuo asia on?
IItse mielisin Lohjalle, jos saisin valita sen. Vanhempani asuvat lähistöllä, paikka on vieläkin kuin koti. Miten tuo asia on?
HUS:n alueen sairaaloihin kuuluvat Porvoo, Kättäri, Naistenklinikka, Hyvinkää, Jorvi, Lohja ja Tammisaari. Mitään maksusitoumuksia tms. ei tarvita, mutta kyseiset sairaalat suosittelevat että raskauden ajan seurannat tehtäisiin samassa sairaalassa jossa aikoo myös synnyttää. Eli jos asia on ajankohtainen, ota yhteyttä suoraan sairaalan äitiyspoliklinikkaan tai synnytysvastaanottoon. Kaikkien yhteystiedot löytyvät HUS:n nettisivuilta [http://www.hus.fi] . Itse kirjoittelinkin tuohon toiseen ketjuun Lohjan sairaalasta, loistava paikka, suosittelen!
mut Naikkarilta on. Mä tykkäsin. Mun annettiin valita et synnytänks Jorvis, Kättäril vai Naikkaril (mulla oli sillon rv 9+0, enkä ees oikee uskonu olevani raskaana), ni sanoin et se neukkutäti on hyvä ja päättää niist mulle jonku ja se laitto Naikkarille, ku olin kuitenki ikäni puolesta riskisynnyttäjä (sillon ku olin raskaana olin 15 ja vähän ennen tytön syntymää täytin 16. Ammattitaitosia olivat ja ei ollu mitään syrjimistä esim. ikäni vuoks. Ja kun siel on se tunneli lastenklinikalle, et jos vauvalle tulee joku hätä, ni pääsee nopsaa hoitoon.