Jos vanhemmat ovat huomattavan pitkiä (isä lähes 2m ja äiti 176cm) ja lapsi
on kuitenkin ikäluokkansa lyhimpiä, mitähän syitä voi olla? Lapsella myös lyheyt raajat ja iso pää. Ei kuitenkaan siis niin pieni, että näyttäisi lyhytkasvuiselta.
Kommentit (6)
mutta sanoisin samaa kuin edellinenkin. Pituusgeenit tulevat jostain vähän kauempaa ehkäpä edellisiltä sukupolvilta.
isompana. Vaikka veikkaan kyllä tuota pituusgeenin periytymistä jostain kauempaa.
Me ollaan vähän teitä lyhyempiä ja meidän lapset on "kaikista pisimpiä". Päiväkoti-ikäinen tyttö on pidempi ja paljon järeämpi kuin vuotta vanhemmat tytöt...
Mutta voi olla, että lapsi on kasvutavaltaan "hidas". Esim. itse oli koko ala-asteen luokkani lyhyin, mutta myöhemmin kasvoin aika reilusti yli naisten keskimitan (muistaakseni n. 165 cm). Olen 173 cm.
kaikki eivät kasva samaan tahtiin. meillä minä olen 167 cm , mieheni 176 eli ollaan varsin keskimittaista porukkaa. Kuitenkin tyttäremme on ikäisiään huomattavasti suurempi, kuten minäkin olin lapsena. Mieheni oli taas luokan lyhin aina.
Pituuskasvuun heikentävästä voi myös vaikuttaa esim astmalääkitys tai toisaalta hoitamaton astma.
ja nyt kun lapsi ei kasva, niin homma tulee julki
mokomille koikkeliini-vanhemmille.