Miten verotuksessa vähennetään yhtiövastike vuokralla olevasta asunnosta?
Kiitos jos joku voi neuvoa. Vuokraan pikkuyksiötäni, joten miten minun tulee toimia.
Kommentit (8)
En todella tiedä, mutta arvelen, että vähennät vastikkeen määrän vuokratulostasi ja loppusumma on sinulle sitä vuokratuottoa. Mutta en todella tiedä, pitääkö sinun vain erikseen ilmoittaa kummatkin summat ja verottaja laskee sen itse. Työmatkakuluissa ainakin ilmoitetaan koko summa eikä siitä itse vähennetä omavastuuosuutta, vaan verottaja tekee sen.
Työmatka-asia on kai kaikille sama %-määrä.
Hain joku aika sitten ennakkomaksulaput pääomatulosta, ja mainitsin yv:n osuuden, mutta jäi nyt epäselväksi, että tuliko se jo tällä verottajan tietoon... Äh pakko kai soittaa...
Kun saat esitäytetyn veroilmoituslomakkeen, sen mukana tulevien täyttöohjeiden lopussa on lomake nimenomaan tätä asiaa varten. Siinä ilmoitetaan saatu vuokra, yhtiövastike ja muut asuntoon kohdistuvat kulut. Näin saadaan verotettava tulo.
Oikeestiko te olette noin torvia, vai esitättekö vaan. Olis kiva tietää?
7-lomake. löytyy myös vero.fi-sivuilta
Soitin verottajalle, ja olin tulossa kertomaan sen tähän ketjuun, mutta eipä olisi kannattanut hätäillä, vaan luottaa siihen, että av:llä tiedetään.
Eli keväällä tulevan esitäytetyn veroehdotuksen liitteenä ilmoitetaan vuokratulo ja kulut, kuten yv. Etukäteen maksetut ennakot näkyy veroehdotuksessa. Verot voi siis maksaa ennakkona tai jälkiverotuksessa.
kuten muutkin kulut (jos maksat vesiä tms tai remppaat, ostat jääkaapin jne jne) ja sitten siitä jäljellejäävästä puhtaasta tulosta menee veroa 28%.