Onko kaikkien kanssa leikittävä? Naapurin mielestä heidän 2v kuuluu päästä pihalla
leikkivien 5v kaksosteni ja 6v toisen naapurin lapsen leikkeihin.
Minusta lapsellakin on oikeus valita kaverinsa ja oikeus suunnilleen ikäiseensä kaveriin ja ikätasoiseensa leikkiin.
Kommentit (13)
teitä vanhempia. Jos isät ja äidit on tommosia, ei oo ihme, että lapsistakin kasvaa synkkiä jöröttäjiä, jotka ei sano päivää edes naapurille, Aikuinen, joka tosissaan miettii, pitääkö 2-vuotiasta päästää sotkemaan hänen lapsensa leikkejä, on kipee!
Jos ei olla ilkeitä toista kohtaan, niin kyllä lapset saavat itse valita seuransa. Eivät aikuisetkaan ole yhtä lailla kaikkien kavereita, vaan valitsevat seuransa. Ihan samalla tavalla myös lapsilla on oikeus päättää aikansa käyttämisestä, jos sitä ei tosiaan tehdä ilkeämielisesti toisia kiusaten.
miksei leikkisi,
mun kuusi-vuotias ja kaksi-vuotias leikkii ihan täysillä kimpassa.
Eskari-ikäiselläni on tarhassakin ikätovereiden lisäksi oikein hyvä kolmevuotias kaveri. Ovat oikeasti hyviä ystäviä. Voisi melkein sanoa että onpa rajoittunutta jos osaa vain ikäisensä kanssa leikkiä.
munkin mielestä vois vähän kannustaa omia lapsia myös ottaa tän pikkusen mukaan leikkeihin, muttei todellakaan saa jättää 2 veetä näiden "isompien" hoidettavaksi. että pitää siinä aikuisenkin seurata ettei 2 vee jää yksin hiekkalaatikolle kun muut häippäsee.
ei pidä pakottaa siis vain sen takia että tämän 2-vuotiaan vanhemmat ovat sitä mieltä että naapureiden 5 ja 6 -vuotiaiden pitää leikkiä heidän 2-vuotiaan kanssa
jos 6 ja 2 vuotiaat SISARUKSET leikkii keskenään...
Mutta joku naapurin 2-vuotias, jota nämä 5 ja 6-vuotiaat eivät ilmeisesti halua sotkemaan leikkejään, niin minun mielestä ei pidä pakottaa.
Ei saa keinua eikä varsinkaan seisten, koska 2v ei osaa. Ei saa kiipeillä kiipeilytelineessä jne. 2v ei kelpaa koiran tai vauvan rooli äidin mielestä. Äiti vaatii lapselleen "tasavertaista" roolia leikeissä, joihin 2v ei vielä kertakaikkiaan kykene.
Välillä tulee kommenttia tyylii: Ai, täällä ne naapurin lapset ulkona leikkii eikä meidän XXX tultu taaskaan pyytämään ulos.
mene siis ja kokeile ihan vanhanaikaista tapaa eli avaa suusi ja sano sille 2-vuotiaan vanhemmalle, mikä sua siinä hommassa häiritsee, mutta älä laskeudu lasten tasolle ja rupea päsmäröimään, kuka saa leikkiä ja kenen kanssa.
niin sano ihmeessä takaisin! Että ei tietenkään naapurin lapset pyydä 2-vuotiasta ulos kanssaan kun eivät halua leikkiä niin pienen kanssa.
Ja anna ihmeessä lastesi keinua ja kiipeillä. Ei se, että naapurin pikkulapsi sattuu olemaan ulkona samaan aikaan tarkoita sitä ettei isommat lapset saa leikkiä normaalisti.
Kuulostaa siis vähän vähäjärkiseltä se 2-vuotiaan äiti. Minä sanoisin suoraan että HALOO! Hanki lapsellesi ikäistään seuraa, ja lakkaa vainoamasta naapureita!
Vasta 3v:na alkaa onnistua muutkin kun rinnakkaisleikit. Minusta isompia voi vaatia ottamaan huomioon pienemmän eli ei juokse päälle/vie pienen leluja, jos samalla leikkipaikalla ollaan. Meillä ainakin pienin nauttii ollessaan "mukana" isompien leikeissä eli siis leikkii omilla leluillaan isompien läheisyydessä. Tottakai pieni kopio isompia, mutta eihän se ole isompien "vika". Kyllä se on ihan vanhempien tehtävä vahtia lasta ja estää liian vaaralliset leikit. Mä luulen, että naapurin muori yrittaa paasta helpolla lykkäämällä lapset teidän lasten hoidettavaksi..
mene hänen hölmöilyyn mukaan. On surullista jos ei ole tuohon ikään mennessä ´saanut kohdata maailman realiteetteja vaan luulee, että maailma on jotain mitä hänestä käsin määrätään.
Tietenkin teidän lapset leikkivät oman ikätasonsa leikkejä- heillähän on ihan erilaiset tarpeet kuin 2-vuotiaalla. Eikä tuon isäisiä saa syyllistää jonkun 2-vuotiaan kavereiksi. meidän pihassa on paljon lapsia, ja kyllä ne kemiat vaan pelaa paremmin toisten kanssa, toisten kanssa ei leikistä meinaa tulla ja mitään- tietyssä määrin toimeen on tultava kaikkien kanssa, mutta lapsella on oikeus nauttia hyvästä, toimivastakin leikistä. Eihän aikuisenkaan ole pakko vetää perässään ihmisiä joista ei pidä. Ja kaikista ei voi pitää.
raivoaan- siksi on helpompi yrittää saada itsensä lisäksi koko ympäröiväkin maailma hänen lapselleen mieleiseksi. Äiti tarvitsisi itselleen terapiaa.
Kyllä ne 2-vuotiaan vanhemmat saa ihan itse pitää seuraa ipanalleen, tai etsiä hänelle ikäistään leikkiseuraa.