Apua! Miten saada poika 2 v. 8 kk nukkumaan kauemmin???
Pojan normaali yö on aikaisemmin kestänyt n. 21.00/22.00 - 7.30-8.00 eli n. 10 h, lisäksi nukkuu 1,5-2,5 h päikkäreitä eli yhteensä n. 11 h vuorokaudessa. Nyt on viikon sisällä herännyt joka aamu viimeistään klo 6.45, kolmena aamuna jo kuuden jälkeen... Yöuni oli esim. viime yönnä vain 8,5 h! Eihän toi voi riittää, itsekin vetelen kevyesti 9-10 h jos saan!!! Väsynyt poika on sitten jo 11 aikaan... Toivottavasti on ohimenevää. Mikä on tän ikäisen vähimmäisunentarve? Parhaillaan vuorokauden unimäärä saattaa olla vain 10 h :|
Kommentit (11)
Minulla on jo kolmen tytön kokemus näistä uniasioista. Esikoinen rupes nukkumaan alle 2vuotiaana n.11tunnin yöunia kun jäi päikkärit pois. Kakkosella sama 2,5vuotiaana. ja kuopus on nyt 2v1kk ja ei nukahda enää päivällä päikkäreille,vaan menee iltaisin nukkumaan 19.30 aikaan ja aamulla herätään 6.30-7....
Meillä ongelma on myös se ettei poikaa saa useinkaan ennen kymmentä nukkumaan. Yöunta ei millään tuu tarpeeksi. Päiväunet tarvii ehdottomasti. Lisäksi en tod. halua pojalle niin aikaista rytmiä et menis esim. jo kahdeksalta nukkumaan ja herää kuudelta, kun itsekin työaamuinakin saisin nukkua seitsemään. Aamu-unisia ollaan miehen kanssa molemmat, joten toivottavasti poikakin sen oppii joskus...
"Meillä ongelma on myös se ettei poikaa saa useinkaan ennen kymmentä nukkumaan. Yöunta ei millään tuu tarpeeksi. Päiväunet tarvii ehdottomasti. Lisäksi en tod. halua pojalle niin aikaista rytmiä et menis esim. jo kahdeksalta nukkumaan ja herää kuudelta, kun itsekin työaamuinakin saisin nukkua seitsemään. Aamu-unisia ollaan miehen kanssa molemmat, joten toivottavasti poikakin sen oppii joskus..."
Hei, pakko sanoa, ettei kauhean lapsilähtöiseltä kuulosta. Eli haluaisit, että lapsi nukkuis aikuisen toiveiden mukaan? Menisi nukkumaan aika myöhään ja venyisi aamulla myöhään sängyssä. valitettavasti monet lapset ovat luonnostaan aamuvirkkuja. Ainoa tapa, jolla saa yöuniin pituutta on siis laittaa aikaisemmin nukkumaan.
Asiaa ei oikein voi auttaa. Ei lapsi nuku aikuisen toiveesta pidempään. Eli jos olet oikeasti huolissasi yöunien pituudesta etkä varsinaisesti vain sure sitä, ettet saa nukkua itse pitkään niin laita aikaisemin yöunille. 10h on kyllä useimpien kolmevuotiaiden unentarve (+/- yksilöllinen vaihtelu) ja se jakautuu yö- ja päiväuniin. Monet 3v ei nuku päiväunia, mutta niitä kyllä suositellaan. Mutta pitkään nukutut aamut ei kyllä moneenkaan lapsiperheisiin kuulu eikä asia vanhempien toiveesta muutu. Teini-ikää odotellessa. :)
Odotinkin jotain tällasta kommenttia, alkuiperäisessä viestissänihän nimenomaan olin huolissani unen riittävyydestä, ja poikaa ei noin vaan "laiteta" nukkumaan jos ei oo siihen valmis, ongelmahan on nimenomaan se et valvoo ja silti herää aikaisin... Se kauhistuttaa vaikuttaako kehitykseen negatiivisesti vähäinen uni. Tuo toive aamu-unisuudesta nyt oli lähinnä vitsiksi tarkoitettu, tosikot älkööt vaivautuko.
Meillä on ollut ihan samanlaisia ongelmia. Kuulosti tutulta, kun sanoit, että päiväunet ovat ehdottomat. Siltä minustakin tuntui meidän pojan kohdalla, mutta sitten ne unet kuitenkin alkoivat jäädä pois ja koko tilanne helpottui. Jaksaako poikasi valvoa koko päivän, vai nukahtaako päiväunille helposti iltapäivällä?
Meidän pojan päiväunet menivät tooooosi hankaliksi 2v 4kk iässä. Hirveää taistelua, ja lapsi oli väsynyt ja kiukkuinen koko päivän, jos ei nukkunut päiväuniaan. Tai saattoi nukahtaa sohvalle iltakuudelta, mikä oli kaikkein huonoin ratkaisu, koska silloin yöunille päästiin vasta puoliltaöin (vaikka pojan olisi antanut nukkua siinä sohvalla vain puoli tuntia). Ja silti aamulla poika heräsi aikaisin. Eikä edelleenkään halunnut päiväunille, eikä nukahtanut vaikka yritin "pakottaa".
Tuota vaihetta kesti kuukauden-pari, sitten muksu jaksoi valvoa koko päivän. Välillä houkutellen, välillä hyvin. Yöunille meno muuttui ihanan helposti, poika sammui sänkyynsä parissa minuutissa ja nukkui aamuun saakka. Kun aiemmin olin taistellut 23-24 asti poikaa nukkumaan, niin nyt poika nukahti jo 20-21 aikaan. Ja yllätys yllätys, aamuherätys tuli samaan aikaan kuin ennenkin, ei aikaisemmin! Nyt lapsi nukkuu 10-12 tuntia yössä, päivällä ei ollenkaan.
Eli neuvoni sinulle olisi, että älä ole huolissasi aamujen aikaistumisesta vaikka lapsesi nukahtisikin illalla aikaisin. Heräämisessä ei tosiaankaan välttämättä tapahdu mitään muutosta. Ja sitten ehdottaisin, että kokeilet, pärjääkö lapsesi ilman päiväunia. Tai että rajoitat päiväunien pituutta. Minkä verran hän nukkuu nykyään päiväunia? Mihin aikaan? Itse huomasin, että jos poika nukahti päiväunille vasta klo 14 jälkeen, niin yöunille meno oli huomattavasti vaikeampaa.
Kokemuksesta tiedän, että se on rankkaa aikaa, kun lapsi alkaa jättää päiväunet pois. Meillä toimi usein sellainen kompromissi, että lähdin lenkille rattaiden kanssa iltapäivällä. Siihen poika nukahti jos oli kovin väsynyt, mutta heräsi sitten itsestään kun tultiin kotiin esim. puolen tunnin päästä. Eli pienet torkut sai otettua, ja heräsi itse ja hyväntuulisena.
Tsemppiä!
... että päiväunien kanssa kikkaillessa saisi tilanteen muuttumaan... mutta onko se siirtämistä, poisjättämistä vai mitä, sitä on vaikea muiden sanoa...
Meillä kun yhdellä lapsista oli kausi, jolloin joka aamu heräsi 5 aikaan, niin otettiin se vaan meidän sänkyyn väliin köllöttämään, siinä pyöri hetken ja yleensä nukahti vielä hetkeksi, niin että heräsi sitten puol seitsemän pintaan kun me noustiin tai vähän sen jälkeen... tai joinain aamuina ei nukahtanut, mutta me saatiin siinä kuitenkin nukkua. Onnistuisiko tällainen järjestely, jos haluaa itse vielä nukkua hieman pidempään? (Meillä tosin ei siinä vaiheessa nukuttu enää päiväunia, niin ehkä siksi nukahti uudelleen useinmiten)
miten valo alkaa jo näin keväällä vaikuttaa. Onhan lapsen nukkumapaikassa pimentävät verhot? Etttei herää aamulla aikaisin ihan vain valon takia? Meillä on lastenhuoneessa pimentävä rullakaihdin, joka on kyllä ihan ehdoton.
10 tuntia kuulostaa minusta vähältä: meillä 7-vuotias juuri vaihtoi jokin aika sitten unirytminsä 12 tunnista 11 tuntiin vuorokaudessa eli nukkumaan ysiltä, ylös kasilta.
Nykyään jos mun 1,5-vuotias poika nukkuu aamuviiteen, mä olen ihan että jee ;) ! Hän on aina ollut aikainen herääjä, mut nyt on aikaistanut niin, että nukkuu vain 04:ään, ja tänään oli toinen kerta kuin vain 03:een.
Sen verran friikkiä on jo, että olen etsimässä ohjeita ns. pehmeään unikouluun. Ei vaan tunnu löytyvän sopivaa - perusasiat (iltarutiinit, ei saa aktivoida yöllä, uniassosiaatiot, perusturvallisuus jnejne) on kaikki kunnossa eikä peruspertsaneuvot (valvota illalla yms) vaikuta mitenkään. Eikä hän takuulla suostuisi nukkumaan mun vieressä, sen verran tärkeitä tutut rutiinit ovat hänelle.
Osaisiko täällä joku vinkata?
Meidän 2v3kk poika nukkuu yöllä 11 tuntia ja päivällä tunnin. Jos nukkuu päivällä pidempään on heti vastaavasti seuraava yö lyhempi.
Tätä oli koko ikävälin 1-2 vuotta. Enkä oikein muista, miten tästä päästiin yli (siinä vaiheessa oli jo toinen vauva hoidettavana ja univelka melkoinen+sen hetkiset yöunet useamman kuukauden ajalta pätkissä yhteensä 3-5 tuntia/yö).
Muistan, että sitkeyttä se vaatii. Päiväunien rajaus 1,5 tuntiin ei riittänyt, vaan niitä piti pitää kokonaan poissakin (joo, lapsi oli alle 2v, eikä kai ole inhimillistä, muttei se touhu ollut enää inhimillistä kenellekään meidän perheessä). Ja jos sai yhtenäkin päivänä nukuttua pidemmät päiväunet, kostautui se heti seuraavan viikon tai parin ajan. Ei siis ollut sitä sorttia meidän lapsi, jonka tarvitsisi heti seuraavana päivänä tasata nukkumisiaan, vaan jaksoi monta päivää kerätä ja kantaa univelkaa.
Siitä se kesän aikana (parin kuukauden aikana) parani portaittain, ensin herääminen 4->5, sitten vasta klo 6, mistä olimme jo äärettömän iloisia. Nyt puolitoista vuotta myöhemmin saattaa nukkua jo yli seitsemäänkin aamulla, mikä on tietenkin aivan luxusta!
Ja pahimpaan aikaan lapsen päivän kokonaisunimäärä oli 10 h, josta n. 3h päiväunta. Olisi raskaana ollut ja töissäkäyvä äitikin arvostanut pidempiä yöunia.
Rutiinit siis entistä tarkempaan syyniin ja päiväunien rajaus/poisto sekä aamulla voi koettaa vain käydä sänkyyn kaatamassa (meillä oli pinnasänky käytössä pitkään).
Minusta 10h unimäärä taitaa monella 3v:llä olla se sopiva. Meillä 2v ja 4v menee klo 20-21 nukkumaan ja isompi nukkuu klo 6 asti ja pienempi vähän kauemmin. useimmiten yli klo 7.
Pienempi ei nuku päiväunia, koska nukkuu pitemmän yöunen. Ei vain nukahda, vaikka sängyssä pidetäänkin. Isompi nukkuu päiväunet, koska herää noin aikaisin.
Lapset tietävät oman tarpeensa ja nukkuvat sen. Siihen on paha vaikuttaa, kun nukkumaan ei voi pakottaa ketään. aikaisin kannattaa laittaa nukkumaan niin yöuni tulee pitemmäksi. 22 on aika myöhäinen nukkumaanmeno aika. kenties. Meillä lapset ovat hyvinkin erilaisia nukkujia eikä ole auttanut kuin hyväksyä. Meillä esim. isompi on aina herännyt kello kuusi, minkäs teet. On opeteltu itsekin heräämään aikaisin. Pienempi taas nauttii pitkistä unista ja saattaa parhaimmillaan venyä sängyssä kahdeksaan saakka.
Mutta tärkeintä on kai pitää säännöllisitä nukkumisrytmeistä kiinni. Kun niistä pidetään kiinni, lapset osaavat säädellä itse unitarvettaan. Jos ovat väsyneempiä nukkuvat pitempään yöunet tai päiväunet.