Minkälaisia oireita aikuinen saa maidosta, jos laktoosi-intoleranssi on puhjennut ?
Ja kuinka pian maitotuotteiden poisjättämisen jälkeen tilanne pitäisi rauhoittua ?
Kommentit (6)
Minulle tehtiin vatsan tähystys kolmisen viikkoa sitten ja kaikki oli OK. Eli mitä ongelmia ylävatsassa voi olla ?
koska kyseessä on suolisto-ongelma. Niinpä mahan tähystyksessäkään ei näy yhtään mitään poikkeavaa. Laktoosi-intoleranssi ei koskaan aiheuta mitään näppyjä niin kuin joku hourupää täällä luuli. Jos tulee ihottumaa, se johtuu jostain muusta.
Ja siirryimme täysin laktoosittomalle. Hänellä oli vatsa jatkuvasti löysällä ja juuri ruokahaluttomuutta, pahaaoloa ja vatsakipuja. Aloitimme joulukuun alussa laktoosittoman kokeilun ja noin 2viikossa vatsa rauhottui. Nyt ei ole ollut sen jälkeen enää mitään vatsavaivoja.
Testeissä laktoosi- intoleranssia ei näkynyt, Meillä elämä on helpottunut nyt hänen kohdallaan selkeästi, ruokahalu on taas palannut. Ennen tuntui ettei uskaltanut syödä paljon mitään, kun aina tuli huono olo, vatsakipuja ja sai lähteä usein ruokapöydästä kesken vessaan. Nyt kaikki tämä on loppunut.
mahaa turvottaa ja koskee, paska lentää ja pierettää...
Ainakin minulla. Olen laktoosi-intolerantikko ja jos käytän maitotuotteita myös ylävatsa vaivaa. Tulee kuvotuksen tunnetta ja ylävatsakipua. minulla ei ole vatsahaavaa yms. Heti kun korjaan ruokavalion, vaivat poistuvat
tosin jos sulla ois löysä läppä, lääkäri ois tästä varmasti maininnut tähystyksen yhteydessä/lausunnossaan. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että laktoosi-intoleranssi voi aiheuttaa tosi pahojakin ylävatsavaivoja, vatsa kun on jatkuvasti ärsytystilassa. Kuvailemasi oireet sopivat hyvin.