voinko ilmoittaa kouluun ettei lapsi osallistu uskonnon tunnille
Kommentit (35)
joka ei tällaista perusasiaa tiedä...
mutta lisään vielä, että halutessaan saa osallistua tämän lisäksi myös et:n tunneille. Kovin moni tuskin viitsii molempia, mutta mikään ei sitä periaatteessa estä.
yhtään mihinkään.
Täällä on oppivelvollisuus, ei koulunkäyntipakko.
eli asiat voi ihan vaikka itse opettaa lapselleen, minu lapseni ole koskaan osallistunut sen enempää uskonnontunnille kuin et-tunnillekkaan, vaikka muuten on koulua käynyt ihan tavalliseen tapaan
ja niin se vaan on. Jos vanhemmat haluaa kieltäytyä uskonnon opetuksesta, osallistuu lapsi et tunneille ja näin se vaan on. Meillä joka tapauksessa n. 10% oppilaista maahanmuuttajia ja sen vuoksi et ryhmiä on monta, kuten vieraita uskontojakin.
Terv. Se ope, joka väitti ettei ole pakko osallistua
vaikka se olisi mahdollistakin. Ei minun lapseni ainakaan kuuluisi sellaiseen yhteisöön, mistä en haluaisi hänen mitään tietävän.
ja he haluavat lapsensa mieluummin et opetukseen kuin islamin opetukseen. Myös he saavat näin tehdä ja et:hän on aika lailla etiikan opettamista oiekus-vääryys, hyvät teot ym. ainakin minun käsittääkseni. Arvoja ja moraalia etc. ei mitään vakaumuksellista.
vaan yleissivistävää länsimaista filosofiaa yms. Kyllä se nyt kelpaa uskovillekin, ei siellä mitään ateismia syötetä.
Meille ainakin tulee joka vuosi koulusta kyselykaavake jossa ilmoitetaan osallistuuko lapseni uskonnontunneille vai ei. Vaihtoehtoina on kyllä tai ei ja allekirjoituksella pitää tuo lomake luonnollisesti vahvistaa. Sitä en tiedä mitä tapahtuu jos laittaisin että ei osallistu....
Ja niputatko meidät aikuiset uskonnottomatkin johonkin, mistä et halua lapsesi edes tietävän? Voin kertoa, että olen ammatiltani opettaja ja saatan jonain kauniina päivänä jopa opettaa sinun lapsiasi :-)
vaikka se olisi mahdollistakin. Ei minun lapseni ainakaan kuuluisi sellaiseen yhteisöön, mistä en haluaisi hänen mitään tietävän.
vaikka hän on evankelis-luterilaisen kirkon jäsen?
Mitä sinulle tai lapsellesi merkitsee kuulua uskonnolliseen yhteisöön?
en minä niputa et:läisiä mihinkään yhteisöön, miksi niin tekisin. Itselleni vain on vieras ajatus, että omat ev.lut.seurakuntaan kuuluvat lapseni eivät kävisi kyseisen uskonnon tunneilla, vaan jollakin vaihtoehtoisella tunnilla sen sijaan. 16
sain vapautuksen uskonnosta ja et:sta koko peruskoulun ajan. Olis pitäny olla 5 oppilasta et:n ryhmään, mutta minä olin sisarusteni (2) kanssa ainoa uskonnoton joten meille ei sitä järjestetty. Muutaman kerran oli uskontotunnilla, mutta niissäkin vapaaehtosesti ja kerran opettaja "pakotti" etten tee pahojani yksin hyppytunnilla.
He eivät myöskää saa osallistua kotitaloustunneille, saattavt saada kimmokkeen ylensyöntiin ja lihovat. Ja ruotsinkielen tunnillekaan eivät saa osallistua, koska ovat suomenkielisiä. Eipä taida muksuilla paljoa tunteja tuolla vapaavalinnaisuudella enää olla, jos muka vanhemmat saisivat päättää tunneille osallistumisen!!! Vai mitä luulette??!
automaattisesti samoin kuin väestörekisteriin kuuluva ET:n opetukseen. Mikäli väestörekisteriin kuuluva halutaan laittaa ev.lut.-opetukseen, pitää siihen ilmoittautua.