Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voinko ilmoittaa kouluun ettei lapsi osallistu uskonnon tunnille

Vierailija
05.02.2009 |

vaikka kuuluu ev. lut. seurakuntaan?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset eivät myöskään osallistu kaikille tunneille. Historian tunneilla puhutaan sodista ja hirmuhallitsijoista. Lapsilla on oikeus huolettomaan lapsuuteen!

Maantiedon tunnit olen myös päättänyt kieltää, koska rahamme ei riitä viemään heitä joka paikkaan, mihin he alkavat kinuta, kun kuulevat mielenkiintoisista maista. Minusta maantiedon tunnit ovat törkeää product placementia! Ei kaikilla oo varaa reissata ympäri maailmaa!

Äidinkielen tunnit jäävät ehdottomasti pois, sillä olen kuullut, että äidinkieltä opettava kuuluu erääseen puolueeseen, enkä voi olla varma, ettei hänen puoluesidonnaisuutensa väritä äidinkielen opetusta. Tiedä vaikka opettaja pakottaisi lapset analysoimaan vaalimainosten tekstejä ja etsimään kielioppivirheitä!

Meidän lapset ei saa ainaskaa osallistuu liikunnan tunneille, koska siinä saattaa loukkaantua. He eivät myöskää saa osallistua kotitaloustunneille, saattavt saada kimmokkeen ylensyöntiin ja lihovat. Ja ruotsinkielen tunnillekaan eivät saa osallistua, koska ovat suomenkielisiä. Eipä taida muksuilla paljoa tunteja tuolla vapaavalinnaisuudella enää olla, jos muka vanhemmat saisivat päättää tunneille osallistumisen!!! Vai mitä luulette??!

Vierailija
2/35 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erotkaa ihmiset kirkosta niin ei tarvitse tällaisiakaan miettiä. Silloin lapset saavat mennä et-tunneille, joista on hyötyä. Tarinatuntejahan voi pitää kotonakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viittasin kirjoituksesi kohtaan, missä mainitsit, että et halua lastesi tietävän noista yhteisöistä mitään. Ikäänkuin lapsiasi vahingoittaisi TIETO, että osa ihmisistä ei kuulu uskontokuntaan ja opiskelee elämänkatsomustietoa. Toivottavasti et ikinä opeta minun lapsiani.

en minä niputa et:läisiä mihinkään yhteisöön, miksi niin tekisin. Itselleni vain on vieras ajatus, että omat ev.lut.seurakuntaan kuuluvat lapseni eivät kävisi kyseisen uskonnon tunneilla, vaan jollakin vaihtoehtoisella tunnilla sen sijaan. 16

Vierailija
4/35 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkin tunnin vois käyttää hyödyllisemmin esim. just liikuntaan tai musiikkiin tai muuhun kehittävään.

Vierailija
5/35 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko huomannut, miten vahvasti uskonto on kietoutunut politiikkaan ja valtakiistoihin? Uskonnon opetusta tarvitaan, että lapsemme ymmärtäisivät, mistä uskonnossa ja uskonnollisuudessa on kyse ja mitä eri uskontoja on olemassa, minne ne ovat levinnyt, paljonko niillä on jäseniä/ kannattajia ja mitkä ovat niiden perusdogmit. Vaikka olemme niin globaalia, niin globaalia eurokansaa, on syytä tuntea myös oman maansa uskonnollisuutta, historiaa, eri vaiheita ja Suomessa olevien uskonnollisten yhteisöjen periaatteita ja tapoja.

Uskonnonopetus antaa myös valmiuksia pohtia terveen ja sairaan uskonnollisuuden piireitä, oppia suomalaisen laissa määritellyn positiivisen ja negatiivisen uskonnonvapauden sisällön, käydä tutustumassa uskonnollisiin yhteisöihin jne.

Uskontoa opetetaan nykykoulussa, jotta seuraava sukupolvi olisi valistuneempi, eikä kuittaisi kaikkea, yleisinhimillistä ja historiassa ja nykyisyydessä esiintyvää uskonnollisuutta "paimentolaissatuina". Uskonnonopetus voi myös opettaa kunnioittamaan eri tavoin ajattelevia ja ymmärtämään, että jokin asia voi olla toiselle pyhä (jopa pyhempi kuin ihmishenki), vaikkei se itselle merkitsisi yhtikäs mitään.

Muuten, eikö olisi reiluinta, että jokainen oppilas tai hänen vanhempansa saisi itse päättää, mistä katsoo olevan eniten hyötyä? Ei muuta kuin jääkiekkoa 30 tuntia viikossa, NHL:ssä voi todeta, että siitä oli hyötyä, onneksi ei tarvinnut kökkiä matikan tai äikän tunneilla.

Miks tuommoisia paimentolaissatuja edes opetetaan enää nykykoulussa?Senkin tunnin vois käyttää hyödyllisemmin esim. just liikuntaan tai musiikkiin tai muuhun kehittävään.

Vierailija
6/35 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaja kiihkomielinen uskonnonharjoittaja ja haluaisin itse eri tavalla opettaa uskontoa. Et voisivat muutenkin olla sivistävämpiä kuin uskonnon tunnit, joten mietin jo kirkosta eroamista. Säästäisin samalla itse vaikka matkaan rahaa.

Ap

Vierailija
7/35 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näitä asioita et:ssä käydään läpi!

Vierailija
8/35 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä minäkin opettaisin, jos toimisin uskonnonopettajana (minulla on uskonnopettajan pätevyys, mutta teen muita töitä).

Terv. 31

P.S. Olisiko se vastakkainasettelun aika jo ohi?

31: Juuri näitä asioita et:ssä käydään läpi!

Vierailija
9/35 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kuitenkin tiedostaa se, että et-opetuksessa voi olla toisenlainen kiihkomielinen opettaja. Molemmissa, et:ssä ja uskonnossa on päteviä ja fiksuja opettajia, mutta valitettavasti myös toisenlaisia opettajia.

Joskus voi olla kyse siitä, ettei luokanopettajalla ole riittävää tietoa uskonnonopetuksen aiheista, vaan uskontoa opettaa joku, joka on innostunut oman uskontonsa sisällöstä, mutta se ei riitä hyvään opetukseen. Samoin et:tä opettavat joskus epäpätevät opettajat, joiden oma uskonnottomuuden voi haistaa kilometrin päähän, vaikka opettajan ei pitäisi opettaa omia ajatuksiaan, vaan ohjata oppilasta rakentamaan omat näkemyksensä.

Toisaalta kaksi viimeistä lausetta viestistäsi vie pohjan koko tältä pohdinnalta...

On paljon tullut vastauksia. Mutta siksi mietin, koska opettaja kiihkomielinen uskonnonharjoittaja ja haluaisin itse eri tavalla opettaa uskontoa. Et voisivat muutenkin olla sivistävämpiä kuin uskonnon tunnit, joten mietin jo kirkosta eroamista. Säästäisin samalla itse vaikka matkaan rahaa.

Ap

Vierailija
10/35 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minähän vain ihmettelin sitä, miksi kuulua johonkin yhteisöön (eli tässä tapauksessa seurakuntaan), jos ei oma lapsi saisi siitä yhteisöstä mitään tietää. Jos käy et-tunneilla, ei siellä ev.lut. seurakunnan tapoja, toimintaa ja historiaa opeteta. 16

Vierailija
11/35 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että opettaja on "kiihkomielinen uskonnon harjoittaja"?

Uskonnon opetuksen kun pitäisi olla tunnustuksetonta, joten opettajan oman katsontakannan ei tulisi tulla kovin vahvasti esille. Minä olen opettaja ja ateisti, mutta oppilaani eivät tätä tiedä. Uskon, että he luulevat minun uskovan jumalaan ja melko kirjailmellisesti kaikkeen siihen, mitä uskonnon oppikirjassa puhutaan Raamatun historiasta. En kommentoi heidän uskomuksiaan enkä tuo omiani erityisesti esille.

Pyrin esittämään asiat usealta kannalta, kun niistä syntyy keskustelua. Moniarvoisuus kuuluu uskonnon (ilmiönä) perusluonteeseen, joten sitä pitää mielestäni nostaa esille myös uskontotunneilla. Painotan yleissivistystä sekä eettistä pohdiskelua.

Vierailija
12/35 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ala-asteen uskonnon opetus ole tunnustuksellista? Meillä päädyttiin siihen, että lapset erotettiin kirkosta, kun ei haluttu että heille opetetaan satuja totena, je he käyvät nyt et-tunneilla. Mielelläni laittaisin heidät uskontotiedon tunneille, jossa kerrottaisiin puolueettomasti eri uskontojen näkemyksistä

Vierailija
13/35 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

edelleen sanon, että voi

minun lapseni ei ole ikinä ollut uskonnontunnilla, eikä liioin et-tunnilla

eli on oppimisvelvollisuus, ei koulunkäynti pakko

kaiken voi myös opetta ihan itse lapselleen

Vierailija
14/35 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo ja hyvä ratkaisu. Voit käyttää säästyneet rahat johonkin tärkeämpään ja samalla voit valita lapsellesi omaan ajatteluun kannustavan et-opetuksen. Siellä esitellään kaikki uskonnot tasa-arvoisina, toisin kuin uskonnon opetuksessa. Samalla lapsesi vapautuvat muustakin uskonnollisesta toiminnasta koulussa, jos et heitä siihen halua mukaan.

Yleensäkin käsittämätöntä, että uskonnon opetus kuuluu mitenkään koulun tehtäviin. Sen tulisi kuulua vain kodeille ja uskonnollisille yhdyskunnille. Uskontotieto ja et voisivat kyllä olla oppiaineina.

Vierailija
15/35 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kuulu kirkkoon, voi mennä joko uskonnon- tai et:n tunneille ja valintaansa voi muuttaa myöhemminkin.

Vierailija
16/35 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäli on ev.lutin jäsen. Ei-jäsenillä taas on valinnanvapaus. Ja toisten uskontojen jäsenet voivat järjestää omaa opetusta (esim. ortodoksit).

Vierailija
17/35 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen saa vanhemmat päättää osallistuuko. Toki et:hen on pakko osallistua, eli vapautusta ei saa, mutta kyllä saa valita kumpaan osallistuu.

Terv. ope

Vierailija
18/35 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Open kannattaa vaikka tarkistaa opetushallituksen muistio asiasta...

Vierailija
19/35 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se vain on.

T. ope

Vierailija
20/35 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämäkin siis mahdollista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän