voinko ilmoittaa kouluun ettei lapsi osallistu uskonnon tunnille
Kommentit (35)
Erotkaa ihmiset kirkosta niin ei tarvitse tällaisiakaan miettiä. Silloin lapset saavat mennä et-tunneille, joista on hyötyä. Tarinatuntejahan voi pitää kotonakin.
Viittasin kirjoituksesi kohtaan, missä mainitsit, että et halua lastesi tietävän noista yhteisöistä mitään. Ikäänkuin lapsiasi vahingoittaisi TIETO, että osa ihmisistä ei kuulu uskontokuntaan ja opiskelee elämänkatsomustietoa. Toivottavasti et ikinä opeta minun lapsiani.
en minä niputa et:läisiä mihinkään yhteisöön, miksi niin tekisin. Itselleni vain on vieras ajatus, että omat ev.lut.seurakuntaan kuuluvat lapseni eivät kävisi kyseisen uskonnon tunneilla, vaan jollakin vaihtoehtoisella tunnilla sen sijaan. 16
Senkin tunnin vois käyttää hyödyllisemmin esim. just liikuntaan tai musiikkiin tai muuhun kehittävään.
Oletko huomannut, miten vahvasti uskonto on kietoutunut politiikkaan ja valtakiistoihin? Uskonnon opetusta tarvitaan, että lapsemme ymmärtäisivät, mistä uskonnossa ja uskonnollisuudessa on kyse ja mitä eri uskontoja on olemassa, minne ne ovat levinnyt, paljonko niillä on jäseniä/ kannattajia ja mitkä ovat niiden perusdogmit. Vaikka olemme niin globaalia, niin globaalia eurokansaa, on syytä tuntea myös oman maansa uskonnollisuutta, historiaa, eri vaiheita ja Suomessa olevien uskonnollisten yhteisöjen periaatteita ja tapoja.
Uskonnonopetus antaa myös valmiuksia pohtia terveen ja sairaan uskonnollisuuden piireitä, oppia suomalaisen laissa määritellyn positiivisen ja negatiivisen uskonnonvapauden sisällön, käydä tutustumassa uskonnollisiin yhteisöihin jne.
Uskontoa opetetaan nykykoulussa, jotta seuraava sukupolvi olisi valistuneempi, eikä kuittaisi kaikkea, yleisinhimillistä ja historiassa ja nykyisyydessä esiintyvää uskonnollisuutta "paimentolaissatuina". Uskonnonopetus voi myös opettaa kunnioittamaan eri tavoin ajattelevia ja ymmärtämään, että jokin asia voi olla toiselle pyhä (jopa pyhempi kuin ihmishenki), vaikkei se itselle merkitsisi yhtikäs mitään.
Muuten, eikö olisi reiluinta, että jokainen oppilas tai hänen vanhempansa saisi itse päättää, mistä katsoo olevan eniten hyötyä? Ei muuta kuin jääkiekkoa 30 tuntia viikossa, NHL:ssä voi todeta, että siitä oli hyötyä, onneksi ei tarvinnut kökkiä matikan tai äikän tunneilla.
Miks tuommoisia paimentolaissatuja edes opetetaan enää nykykoulussa?Senkin tunnin vois käyttää hyödyllisemmin esim. just liikuntaan tai musiikkiin tai muuhun kehittävään.
opettaja kiihkomielinen uskonnonharjoittaja ja haluaisin itse eri tavalla opettaa uskontoa. Et voisivat muutenkin olla sivistävämpiä kuin uskonnon tunnit, joten mietin jo kirkosta eroamista. Säästäisin samalla itse vaikka matkaan rahaa.
Ap
Juuri näitä asioita et:ssä käydään läpi!
Näitä minäkin opettaisin, jos toimisin uskonnonopettajana (minulla on uskonnopettajan pätevyys, mutta teen muita töitä).
Terv. 31
P.S. Olisiko se vastakkainasettelun aika jo ohi?
31: Juuri näitä asioita et:ssä käydään läpi!
Kannattaa kuitenkin tiedostaa se, että et-opetuksessa voi olla toisenlainen kiihkomielinen opettaja. Molemmissa, et:ssä ja uskonnossa on päteviä ja fiksuja opettajia, mutta valitettavasti myös toisenlaisia opettajia.
Joskus voi olla kyse siitä, ettei luokanopettajalla ole riittävää tietoa uskonnonopetuksen aiheista, vaan uskontoa opettaa joku, joka on innostunut oman uskontonsa sisällöstä, mutta se ei riitä hyvään opetukseen. Samoin et:tä opettavat joskus epäpätevät opettajat, joiden oma uskonnottomuuden voi haistaa kilometrin päähän, vaikka opettajan ei pitäisi opettaa omia ajatuksiaan, vaan ohjata oppilasta rakentamaan omat näkemyksensä.
Toisaalta kaksi viimeistä lausetta viestistäsi vie pohjan koko tältä pohdinnalta...
On paljon tullut vastauksia. Mutta siksi mietin, koska opettaja kiihkomielinen uskonnonharjoittaja ja haluaisin itse eri tavalla opettaa uskontoa. Et voisivat muutenkin olla sivistävämpiä kuin uskonnon tunnit, joten mietin jo kirkosta eroamista. Säästäisin samalla itse vaikka matkaan rahaa.
Ap
minähän vain ihmettelin sitä, miksi kuulua johonkin yhteisöön (eli tässä tapauksessa seurakuntaan), jos ei oma lapsi saisi siitä yhteisöstä mitään tietää. Jos käy et-tunneilla, ei siellä ev.lut. seurakunnan tapoja, toimintaa ja historiaa opeteta. 16
että opettaja on "kiihkomielinen uskonnon harjoittaja"?
Uskonnon opetuksen kun pitäisi olla tunnustuksetonta, joten opettajan oman katsontakannan ei tulisi tulla kovin vahvasti esille. Minä olen opettaja ja ateisti, mutta oppilaani eivät tätä tiedä. Uskon, että he luulevat minun uskovan jumalaan ja melko kirjailmellisesti kaikkeen siihen, mitä uskonnon oppikirjassa puhutaan Raamatun historiasta. En kommentoi heidän uskomuksiaan enkä tuo omiani erityisesti esille.
Pyrin esittämään asiat usealta kannalta, kun niistä syntyy keskustelua. Moniarvoisuus kuuluu uskonnon (ilmiönä) perusluonteeseen, joten sitä pitää mielestäni nostaa esille myös uskontotunneilla. Painotan yleissivistystä sekä eettistä pohdiskelua.
ala-asteen uskonnon opetus ole tunnustuksellista? Meillä päädyttiin siihen, että lapset erotettiin kirkosta, kun ei haluttu että heille opetetaan satuja totena, je he käyvät nyt et-tunneilla. Mielelläni laittaisin heidät uskontotiedon tunneille, jossa kerrottaisiin puolueettomasti eri uskontojen näkemyksistä
edelleen sanon, että voi
minun lapseni ei ole ikinä ollut uskonnontunnilla, eikä liioin et-tunnilla
eli on oppimisvelvollisuus, ei koulunkäynti pakko
kaiken voi myös opetta ihan itse lapselleen
Helppo ja hyvä ratkaisu. Voit käyttää säästyneet rahat johonkin tärkeämpään ja samalla voit valita lapsellesi omaan ajatteluun kannustavan et-opetuksen. Siellä esitellään kaikki uskonnot tasa-arvoisina, toisin kuin uskonnon opetuksessa. Samalla lapsesi vapautuvat muustakin uskonnollisesta toiminnasta koulussa, jos et heitä siihen halua mukaan.
Yleensäkin käsittämätöntä, että uskonnon opetus kuuluu mitenkään koulun tehtäviin. Sen tulisi kuulua vain kodeille ja uskonnollisille yhdyskunnille. Uskontotieto ja et voisivat kyllä olla oppiaineina.
Jos ei kuulu kirkkoon, voi mennä joko uskonnon- tai et:n tunneille ja valintaansa voi muuttaa myöhemminkin.
mikäli on ev.lutin jäsen. Ei-jäsenillä taas on valinnanvapaus. Ja toisten uskontojen jäsenet voivat järjestää omaa opetusta (esim. ortodoksit).
Kyllä sen saa vanhemmat päättää osallistuuko. Toki et:hen on pakko osallistua, eli vapautusta ei saa, mutta kyllä saa valita kumpaan osallistuu.
Terv. ope
Open kannattaa vaikka tarkistaa opetushallituksen muistio asiasta...
Meidän lapset eivät myöskään osallistu kaikille tunneille. Historian tunneilla puhutaan sodista ja hirmuhallitsijoista. Lapsilla on oikeus huolettomaan lapsuuteen!
Maantiedon tunnit olen myös päättänyt kieltää, koska rahamme ei riitä viemään heitä joka paikkaan, mihin he alkavat kinuta, kun kuulevat mielenkiintoisista maista. Minusta maantiedon tunnit ovat törkeää product placementia! Ei kaikilla oo varaa reissata ympäri maailmaa!
Äidinkielen tunnit jäävät ehdottomasti pois, sillä olen kuullut, että äidinkieltä opettava kuuluu erääseen puolueeseen, enkä voi olla varma, ettei hänen puoluesidonnaisuutensa väritä äidinkielen opetusta. Tiedä vaikka opettaja pakottaisi lapset analysoimaan vaalimainosten tekstejä ja etsimään kielioppivirheitä!