Lue keskustelun säännöt.
ruokaohjeita allergiselle
31.01.2009 |
Meillä tyttö 1v3kk on allerginen maidolle, munalle ja kotimaisille viljoille. Haluaisin tehdä koko perheelle samaa ruokaa, mutta järkeviä ohjeita en löydä mistään. Tietääkö joku jonkun sivuston tai kirjan josta saisi ohjeita, esim. lihapullat, leipä,.....
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
http://www.pirkanmaanallergia.fi/ruokaohjeet/maidoton_munaton_gluteenit…
Mutta itse teen lihapullat esim. ihan siten, että lisään jauhelihaan hieman riisipuurojauheesta (esim. muksu) tehtyä puuroa ja mausteet. Lopputulos on tosi lihaisa mutta maukas:) Kastikkeen suurustan riisijauhoista tai Milletin gluteenittomasta kastikejauheesta. Riisijauhojen kanssa pitää olla tarkkana, ettei laita jauhoja liian kuumaan tai kiehuvaan veteen, sillä silloin ne paakkuuntuvat pahasti. Leipänä olen tehnyt Farinan täysjyväleipää (ks. tuotteet www.farina.fi). Kaupan pakastealtaista löytyy gluteenittomia leipiä tosi hyvin ja ainakin meidän kauppaan tulee pari kertaa viikossa Vuohelan gluteenittomia leipiä ihan leipätiskiin.
Keittokirjoja on jo monia, esim. pienille lapsille, Bell: PIenten omat herkut ja enemmän aikuiseen makuun Pasanen & Niemelä: Ruoka-allergisten keittokirja.
Makaronilaatikkoa olen tehnyt seuraavalla ohjeella:
KAIKETON MAKARONILAATIKKO (sis. vähintään riisiä ja sopivaa lihaa)
n. ½ pussia Moilasen täysjyväriisipastaa
300-400 g possujauhelihaa (tai lammasta, poroa jne.)
n. ½ dl Farinan täysjyväriisijauhoja
n. 5 dl kauramaitoa tai riisimaitoa
Keitä pasta ohjeen mukaan ja valuta se. Ruskista jauheliha ja mausta sopivilla mausteilla, esim. suolalla ja pippurilla sekä basilikalla. Laita uuni lämpenemään.
"Munamaito" valmistetaan seuraavalla tavalla: Laita kylmä kauramaito tai riisimaito kattilaan ja vispilöi siihen riisijauhot. Kiehauta koko ajan sekoittaen, kunnes seos sakenee. Keitä noin 10 minuuttia pienellä lämmöllä, lopputuloksen pitäisi muistuttaa paksua velliä (mausta halutessasi suolalla).
Voitele uunivuoka. Sekoita pasta ja jauheliha keskenään sekä lisää seokseen "munamaito" ja sekoita kaikki hyvin keskenään. Kaada seos uunivuokaan ja laita vuoka uuniin alatasolle. Paista kunnes "munamaito" on jähmettynyt eli n. 20 minuuttia 200 asteessa.