Aion käyttää lapsellani kestovaippoja. Miten toimii? Onko hankalaa?
Tuleeko helposti vaippaihottumaa? Falskaako vaipat helposti? Kuinka suuret varastot teillä on kestovaippoja yhdelle lapselle?
Kommentit (12)
meillä kestoilu aloitettiin niin, että oli vähän sitä sun tätä vaippaa kokeiltavana. ehdottomasti käytössä kätevimpiä ovat mielestäni taskuvaipat, joihin imu laitetaan sisälle, vaipan pukeminen yhtä vaivatonta kuin kertiksen. bumgenius taskuvaippa on taloudellinen, koska se sopii 3,5-16kg. meillä bummarit olleet kertisten ohella käytössä vastasyntyneestä nyt 11kk ikään asti. kallis vaippa uutena, mutta kun käyttöikä on niin pitkä, maksaa itsensä takaisin. kannattaa katsoa huutonetistä käytettyinä. meni ihan mainostamiseks ;)
Kestovaipat on hyviä nykyään ja helppo käyttää. Jollain lomamatkalla taas voi mielestäni ihan suosiolla ostaa pikkupaketin kertsejäkin.
Pitää laittaa kai huutikseen myyntiin
Vauva nyt 3 kk ja tunnissa tulee kestoista kosteus läpi. Kun vauva nukkuu 3-5 tunnin päikkäreitä, niin ei oikein viitsi noita pitää. Kauppareissuilla, kylässä ja yölläkin sama juttu..
Ostin ennen esikoisen syntymää jos jonkinmoisia kestoja,mikään ei pitäny pissaa tarpeeksi hyvin, imuistakin keskustelin sekä kestovaippalainaamon että myyjän kanssa, pitihän ne vaipat sitten kun sisään tunki tuplaimut mutta paketista tuli järkyttävän kokoinen, saman totesin kuopuksen kohdalla. Voihan olla että joku minua miellyttävä systeemi on olemassa mutta ei osunut kohdalle.
Kuorivaipat o käytössä, eivät falskaa. Vaipat on säädettäviä joten pitäisi mennä pitkään samalla lapsella (tämä nyt 5 kk). Aikoinaan, n 10 v sitten, olen käyttänyt myös yhdenlaisia kuorivaippoja kahdella vanhemmalla lapsella.
Tavalliset imse-vimsen kuoret on täytetty milloin hampulla, milloin harsoilla.
Ja ei täyte pysty määräänsä enempää pissaa itseensä imemään... meillä onkin pissatettu lapsi lavuaarin päällä pariviikkoisesta. Ensimmäinen päiväkuiva päivä oli 7kk ikäisenä, nyt 1v4kk ja lähes päiväkuiva. Kestovaipat tukevat tätä mahtavasti.
Miksi lähtökohta on automaattisesti se, että lapsen pitäisi tehdä tarpeensa omiin vaatteihinsa?
Ja nyt tulevan kolmosen kanssa myös kestoillaan. Kestot on käteviä ja helppoja mun mielestä mutta tietynlainen "alkuselvittely" pitää käydä aluksi. Ei kannata ostaa isoa läjää yhtä vaippaa vaan sitä sun tätä ja kokeilla että mikä systeemi niistä toimis omalla vauvalla parhaiten. Meillä on aluksi käytetty nauhavaippoja ja villahousuja pienillä kun vaippaa joutuu vaihtamaan useammin, meillä ainakin vauvat turautteli kakkaa ihan jatkuvasti. Nauhavaipat ja harsot ovat sellaisia karvalakkimalleja mutta eivät maksa paljon joten niitä raaskii ostaa ison läjän. Sitten isommalla ei enää mene vaippoja paljon esim. muistelen että n.1v meni 7 vaippaa/vrk ja käytettiin sisävaippoja+villiksiä ja taskuvaippoja. Taskuvaipat ovat "matalan kynnyksen vaippoja", muistuttavat kertiksiä kun kaikki on samassa paketissa mutta toisaalta kuivuvat nopsaan kun imuosat otetaan taskusta erilleen ja tasku on hetkessä kuiva.
Kannattaa tosiaan kokeilla eri vaippoja. Mä ostin esim. pikkuvauvalle ihania sisävaippoja läjän mutta totesin että kun vaippaan turahti koko ajan kakkaa niin niiden hyvä imukyky meni ihan hukkaan sillä vaippaa piti vaihtaa vähän väliä. Sitten pesun jälkeen kuivuivat tosi hitaasti ja väsyin niitä kuivattelemaan ja laitoin kaikki eteenpäin.
Meillä vaipat ovat siis menossa kolmannelle käyttäjälle ja ovat olleet välissä lainassakin ja hyvänä ovat pysyneet. Jostain mun tekemistä on kulahtanut kuminauhat reidestä mutta nekin voi uusia. Aika iso säästö verrattuna siihen että oltais kertistelty ja heitetty kaikki vaipat roskikseen...
mutta pissa tulee helposti läpi, tai sitten pitää laittaa niin paljon niitä imuja että tulee iso paketti ja lapsen vaikea liikkua niissä, ainakin vaikeampi kuin nykyaikaisissa ohuen ohuissa ja joustavissa kertakäyttövaipoissa.
... pääasiassa hyvät kokemukset, muutaman kerran tympiny kun esim. maitokakka tullut villakuorille monta kertaa peräkkäin tms.
Olen kokeillut erilaisia systeemejä mutta parhaiten toiminut harso tai nauhavaippa + villavaippahousut tai äitiyspakkauksen imse-vimse -systeemit. Kun vauva kasvaa ja tarpeet muuttuu, varmaan muuttuu vaippavaraston koostumuskin.
Mutta pidän kyllä tosi paljon villavaippahousuista, jonne sisään siis jokin sisävaippasysteemi, itselläni siis harso tai nauhavaippa.
Falskaa helpommin kuin kertakäyttö, mutta ei älyttömästi kuitenkaan! Pidänkin öisin ainakin nyt toistaiseksi vielä kertakäyttöisiä, samoin reisuussa. Uskon, että kun oppii enemmän tästä hommasta, niin alkaa varmasti vaipatkin pitämään paremmin ja siirryn kokonaan kestovaippoihin.
Mutta - varaudu siihen, että kestovaippa on vääjäämättä isompi paketti kuin kertakäyttöinen.
Ja aloituspaketista, hanki sen verran kuin itsestäsi parhaimmalta tuntuu, hyvää infoa saat www.kestovaippainfo.fi -sivustoilta, josta olen itsekin kerännyt kaikki tiedot.
Minulla aluksi oli harsoja 6kpl, nauhiksia 3kpl, pul-kuorisia taskuvaippoja (jonne sisään imuja) 3 kpl, 3kpl imse-vimsen kuoria ja 5 kpl imse-vimsen sisävaippoja. Lisäksi omatekoisia sisävaippoja ja 3 kpl villavaippahousuja. Sitten tein vielä lisäimuja kierrätysmateriaaleista. Kannattaa kokeilla erilaisia paketteja, sillä tavalla löytyy paras malli ja tapa kestoilla! Aloituspakettejakin kuulemma voi jostain lainata - niin löytyy se paras vaihtoehto!
Äitini ompeli vaivalla 10 kappaletta sisustoja ja kuoriosia. Sisusta tehty bambu kankaasta ja kuori muovivuoratulla veruulilla. 10 riitti hyvin, koska käytämme kertsikoita reisussa/kylässä ja öisin. Harmi vaan että meidän poika kasvoi niin kovaa vauhtia, että olivat kahdessa kuukaudessa jo liian pieniä. Vaippojen materiaali tuli kuitenkin maksamaan yli 100euroa!
Tällä hetkellä äiti raukka ompelee uusia kestovaippoja erilaisella mallilla, jotka pitäisi kestää pidempään.
Vaippaihotumaa ei ole koskaan tullut, koska emme anna pissojen ja kakkojen jäädä hetkeksikään vaippaan, koska imuteho on kuitenkin huonompi kuin kertsikoissa, siksi käytimmekin niitä öisin.
Eli suosittelen ottamaan selvää hyvistä materiaaleista ja kaavoista (ellet osta valmiina) joka on joustava (menee pidempään), mutta ei kuitenkaan falskaa!
T: Silopeppu 5kk