Milloinka asunto kannattaisi ostaa? Jos ei nyt?
Me asutaan nyt vuokralla, eli sinänsä meillä ei ole kiire minnekään.
Mutta omaa katsellaan koko ajan, tosin mitään mielenkiintoista ei ole vielä olllut..
Kuitenkin ihmiset puhuu, että kannattaa odottaa.. Miksi, kuinka kauan??
Kommentit (18)
En mä vaan jaksa asua tässä niin kauaa.. Kerrostalon neljäs kerros, haluttaisiin niin oma piha jo, edes pieni..
Ja en taas siinä nää järkee, että muutettas rivariin vuokralle, vai?
No, täytyy vaan katsella, eihän sitä tiedä jos sitä sopivaa ei edes löydy ennen sitä.. =/
ap
4-5 vuodessa saa jo aika paljon lyhennettyä omaa...
sopivan halpaa (asuntojen hinnat ja korko). Mikään laskusuhdanne ei takuulla kestä 4 vuotta! Veikkaisin itse, että asuntojen hinnat kääntyy nousuun jo kahden vuoden sisällä.
Nyt on tarjontaakin vedetty pois. Sellaiset, joiden ei ihan pakko ole myydä, eivät enää ilmoita asuntoaan myyntiin. Kannattaa siis sitä hyvää kohdetta odotella aivan rauhassa kylmäpäisesti.
Aikamoinen lyhentäjä saa olla, joka edes lyhentää samaa vauhtia kuin hinnat tippuu. Nytkin tän viimeisen puolen vuoden aikana hki kerrostalokaksiot on tippuneet 11% ja perheasunnot jopa 18%.
Ja jos ap ei jaksa odottaa, niin sitten maksaa vaan sen kalliimman hinnan nyt. Eihän elämässä ole kyse siitä, että miten se parhaiten menee taloudellisesti. Asuntoa ei yleensä ihmiset edes ajattele sijoituksena (mitä se kylläkin on ja kaikista suurimman luokan sijoitus).
Tässä vielä ap:lle tilastokeskuksen sivuilta asuntojen reaalihintaindeksin kehitys, niin voi itse päätellä, että missä hinnat ovat tällä hetkellä ja mihin suunta on menossa. Ihan kuriositeettinä mainittakoon, että Jenkeissä asuntojen hinnat laskee tällä hetkellä neljättä vuotta peräkkäin.
http://www.tilastokeskus.fi/til/ashi/2008/03/ashi_2008_03_2008-10-30_ti…
Niinhän se vaan täytyy tietenkin tehdä, katsella vaan.. Mä olen vielä niin malttamaton ihminen, että tää odottelu ei oo mun heiniä muutenkaan.. =D
ap
Nyt tullut mahdollisesti jonkun aikaa jatkuva hintojen lasku/notkahdus on samaa luokkaa kuin vuosien 2000-2002 aikana eli lsuht yhytkestoinen. Viimeistään parin vuoden päästä hinnat lähtevät taas suhteellisen jyrkkään nousuun. Eli nyt jo on ihan hyvä aika ostaa asunto, korotkin ovat alhaalla.
Nyt on hyvä aika, hinnat ja korot alhaalla. Jos teillä vaan tuntuu, että töitä riittää.?
Kukaan ei tietenkään osaa ennustaa tulevaisuutta, mutta nyt on ollut hidasta markkinoilla, joten tarjoukset menevät luultavasti hyvin läpi. Asuntotuotanto on nyt pysähtynyt, ja tarjonta markkinoilla vähenee, joten sitten kun nousu alkaa, voivat hinnat korjaantua yllättävän nopeasti, tosiaan kuten vuonna 2000.
Ja Suomessa ei ole ollut Yhdysvaltojen kaltaista hintakuplaa ja lainoitusta yli asunnon ostohinnan, joten vastaavaa romahdustakaan ei ehkä kannata odottaa, paitsi ehkä ihan niillä kaikkein kalleimmilla alueilla esim pääkaupunkiseudulla. Tavallisia perheasuntoja kun Suomessa ei ole tarjolla liikoja.
Ja vielä pahimpaan aikaan ostettiin uusi oma, se ihana, korkeimmat korot ja kaikki kauhisteli, kun vanhakin oli vielä myymättä, ei edes myynnissä vielä. Noo, tuuria tai ei, saimme heti vanhan asunnon kaupaksi ekasta näytöstä.
Tällä hetkellä korotkin on alle 3% ja veroprosentit vuoden alusta on reippaasti alle 30 pinnaa, ennen lainoja oli päälle 30. Mieluummin maksan pankille korkoja omasta unelmastani, kuin verovaroja taivaan tuuliin jokin perähikiän moottoritien tai oopperatalon kustantamiseksi.
Tutuille terkut! ;)
Asuntojen hintojen kehitys on ollut esim. pk-seudulla ihan toista kuin pienillä paikkakunnilla muualla maassa. Siellä missä nousu on ollut maltillista myös lasku on sitä. Oikeastaan hintakuplaa on vain pk-seudulla ja muualla maassa suurimmissa kaupungeissa.
Tunteet sivuun ja järki peliin. Asuntojen hintojen lasku on Suomessa vasta alkanut eikä loppua vielä näy, vaikka joku välitysfirman kaveri tai pankin edustaja väittäisi muuta.
Jos ei ole kiire tai pakko, ja vuokra ei ole paha, niin kannattaa vielä odotella ja katsella rauhassa myytäviä kohteita. Ja kun sopiva tulee kohdalle, niin jättää 10-20% pyyntihintaa alittava tarjous. Sen verranhan kolmiot ja perheasuntojen hinnat ovat laskeneet viime vuodesta.
Jos se ihan oman tuntuinen asunto tulee kohdalle, se on ostettava, oli sitten mikä suhdanne. Meillä on kanssa asunnonhaku päällä, mutta ajateltiin ensin rauhassa katsella kesään asti. Ja tarvittaessa siitä lisääkin, jos sopivaa ei löydy. Asuntoja kannattaa alkaa jo käydä katselemassa näytöissä. Sýntyy selkeämpi kuva, että mitä kannattaa mistäkin maksaa ja minkä asunnon sitten oikeasti haluaa.
itse olen tyytyväinen, että odotellaan, koska viihdyn hyvin meidän vuokra-asunnossakin ja tuo lainan otto hirvittää. Tosin kyllähän tuo mies koko ajan kyttää noita asuntoja. Mutta ehkä sitä lainaakin irtoaa paremmin, kun olen palannut hoitovapaalta töihin, joten ei tosiaankaan kiirettä, tuskin ainakaan ennen kesää ostetaan.
Lasten kannalta olisi tietty paras muutta nyt, kun syksyllä aloittavat päiväkodin. Onhan se ikävää jos sitten joutuvat heti kohta vaihtamaan päiväkotia...
erittäin hyvä hetki ostaa asunto. Korkojen lasku alkaa piristämään asuntokauppaa vähitellen ja laina lyhenee nykyisillä koroilla ihan eri tahtiin kuin viime vuonna. Korko jopa useita satoja euroja pienempi kuukaudessa. Vaikea sanoa kauanko laskusuhdanne kestää mutta varmaa on että nyt on paljon parempi aika ostaa asunto kuin esim. vuosina 2007 tai 2008. Vuokra-asumisesta ei jää mitään käteen jälkeenpäin.
myytiin vuosi sitten oma pois ja siitä asti etsitty uutta ja oltu vuokralla (vuokra 900e) Nyt löytyi mieleinen ja sen lainakustannukset samaa luokkaa kun nykyinen vuokra. ja kyllä me rohkenimme ostamaan kun koti löytyi. Ihan sama vaikka hinnat tippuisivat kun aikomusta ei ole myydä kotia pitkään aikaan=)
mutta samalla talous on syöksymässä kaikkien aikojen lamaan. Joka päivä on irtisanomis- ja lomautusuutisia. Ellei ole julkisen sektorin vakivirka, niin kannattaa olla aika varovainen lainarahalla tehtävien suurten investointien kanssa.
No mun veikkaus on, että vaikka 3-4 vuoden päästä. Jos hinnat tippuu vaikka 5-10% vuosi, niin aika paljon halvemmalla saat asunnon.