Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nimi pojalle

27.01.2009 |

Hei!

Olenkin täällä jo useampaan otteesen huhuillut pojalle nimeä ja mitään kivaa ei ole löytynyt. Aikaisemmin on vielä ollut aikaa löytää se nimi tai edes nimivaihtoehtoja, mutta nyt alkaa olla jo pahasti kiire. Ongelmani on se, että pojille ei yksinkertaisesti mielestäni ole nimiä! Tytöille niitä löytyisi vaikka kuinka. Tyttöjen nimissä pidän esim. Sinna, Isla, Lilja, Sonja, näissäkään ei oikein mitään muuta yhdistävää, kuin, että ovat lyhyitä ja suomalaiseen suuhun sopivia, vaikka niissä on myös kansainvälisyyttä. Lisäksi osa näistä on tarkoitusnimiä ja esim. Sinna on vanha nimi suomessakin. Nämä nimet eivät löydy sieltä kaikista suosituinpien nimien joukosta (paitsi ehkä Sonja).

Pojalle löysin tältä palstalta Verne nimen, mutta tästä ei mies innostu. Vernessä pidin myös noista tyttöjen nimien kohdalla mainituista syistä. Miokin on ok, mutta mies ei pysty näkemään sitä nimeä aikuisella.

En pidä lempinimistä, joita aina pitkän nimen yhteydessä tulee, mieheni on taas sitä mieltä, että pitkä nimi on hyvä, koska lapsena on cool jos on lempinimi, oli ainakin hänen mielestään. Pitkissä nimissä ihan ok on esim. Verneri, Artturi, Hermanni, mutta nuo eivät sitten taas sovi yhtään sisarusnimiksi tytöille (joita, tosin perheessä ei vielä ole...).

Ongelma on siis se, että minulla on tyttöjen nimistä niin selkeä näkemys, että olen aivan jumissa pojan nimissä. Löytyisikö täältä apua?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos käykin niin, että tyttöjä ei tule tai nimimaku muuttuu ennen sitä ja poika on nimetty kuitenkin tämänhetkisten tyttösuosikkien mukaan?

Muutama sekalainen ehdotus:

Alarik, Aatos, Allan, Alvi, Aaretti, Aslak, Aslan

Benja

Edvi, Eeti

Feeli, Frans

Heino, Herkko, Hemmo

Iivari, Ilmo, Iivo

Jaani

Kaius, Kauri

Leino, Launo, Lyly

Miiko, Miiro, Mitro, Mirko, Miitri, Mertti

Niila

Oula, Olle, Ola, Olaus

Paulus, Petrus, Pietu, Peetu

Riiko, Reemi, Remu, Remi, Rene

Seemi, Suune, Saulus, Severi

Tiitus, Tiko, Totti

Uula, Uoti

Vierailija
2/14 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaan niin vaikea päästä yli nimistä jotka iskivät heti! Parhaani teen.

Ehdottamistasi Seemi ja Mirko ovat mielestäni ok, mutta nekään ei iske (ja mies ei tykkää). Muut ehdotukset eivät ikävä kyllä jostain syystä tunnu yhtään hyviltä.

Voiko tässä tosiaan käydä niin, että yksikään nimi ei iske ja tunnu lapselle täysin sopivalta, mutta sitten on vain valittava ok vaihtoehdoista?! Onko teille käynyt niin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/14 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran tykkäät nimistä Sinna, Isla, Lilja, Sonja ja Verne (joissa on muuten yhdistävänä tekijänä ainakin se, että jokainen on kaksitavuinen ja joissa on jokaisessa vähintään yksi tai useampi seuraavista kirjaimista i, n, s, a sekä l tai e), niin niistä annan ajatuksen lentää ja tulos on

Ilpo

Ilmo

Alpo

Aaro

Aaron

Aron

Amos

Aatos

Lassi

Lasse

Sammi

Neemo

Nemo

Neo

Eemi

Emiel

Lenni

Lenny

Elmo

Sirius

Mä uskoisin, että jokaiselle lapselle se just oikea nimi löytyy kyllä... :o) Joissain tapauksissa tosin sitten vasta kun lapsi on syntynyt.

Vierailija
4/14 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysit vielä yhdistävän tekijänkin nimimaustani (jota en itse ole löytänyt:..) Toivottavasti se nimi löytyy, mutta olisihan se ihana jos olisi vaihtoehtoja valmiina! Ajatuksia

Ilpo (vanhan ihmisen nimi)

Ilmo (kuulostaa väännökseltä Ilposta)

Alpo (Suhonen)

Aaro (lähipiirissä)

Aaron (lähipiirissä)

Aron (lähipiirissä)

Amos tykkään

Aatos (lähipiirissä)

Lassi (Lassi ja Leevi)

Lasse (Pöysti)

Sammi (väännös Samista)

Neemo (väännös Nemosta)

Nemo (kala)

Neo (ei mielestäni nimi)

Eemi (ok, kaipaa vielä jotain)

Emiel (liian "hieno")

Lenni (lähipiirissä)

Lenny (liian ulkomainen)

Elmo (urheilija)

Sirius (ihana, mutta liian Harry Potteri)

Olenko vähän vaikea? Miehen mielestä olen...

;)

Vierailija
5/14 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ehdotan Verneriä. Siinä on tuo Verne, josta innostuit ja jos Verneri tuntuu pitkältä, niin voitte kutsua poikaa Verneksi. Tässä vaiheessa tosiaan kannattaisi etsiä nimeä, josta yleensäkin pääsette sopuun, eikä miettiä nimeä sillä perusteella, että sopiiko se siskojen nimiin, jotka eivät ole vielä syntyneetkään. Ja vaikka teillä olisikin jo pienet Sinna, Isla ja Lilja, niin mä en oikein näe syytä, että miksi veljen nimi ei voisi olla Verneri tms. Tärkeämpää on kuitenkin antaa jokaiselle lapselle se ihan oma nimi, joka vanhemmista tuntuu hänelle oikealta ja sopivalta kuin se, että sisarusten nimet sopii keskenään moitteettomasti yhteen.

Ja mitä tulee tuohon nimien yleisyyteen, niin siinä vaiheessa, kun teillä kenties on se ensimmäinen pieni tyttö sylissä, niin paitsi teidän, myös muidenkin ihmisten nimimaku on hyvinkin mahdollisesti alkanut muuttua. Esim. tuo Lilja on yleistymässä kovastikin, kun taas Sonja on selkeästi jäämässä jo vähän vanhanaikaiseksi. Islakin saattais olla niitä tulevaisuuden yleisiä nimiä. Minä olen itse antanut kahdelle lapselle todella harvinaisen nimen ja muutaman vuoden päästä ne ei enää ole olletkaan niin kauhean harvinaisia. Ja tuo omakin nimimaku oikeasti muuttuu. Minulla on aina ollut jokaisen lapsen kohdalla varalla sekä pojan, että tytön nimi ja vaikka poikia ja tyttöjä on tullut vuorotelleen, niin poika ei ole saanut isosiskon varapojannimeä, eikä tyttö ole saanut isoveljen varatytönnimeä ihan siitä syystä, että siinä vaiheessa nuo nimet ei ole enää niin innostaneet. Joten kannattaa elää tässä hetkessä ja valita oikea nimi sen perusteella mikä nyt oikealta tuntuu, koska tulevaisuutta on niin kamalan hankala ennustaa :)

Vierailija
6/14 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri eilen ehdotin tällaista kompromissia miehelle, katsotaan miten käy :D

Uusiakin ehdotuksia silti otetaan vastaan!

Vierailija
7/14 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verne: minulle tulee mieleen Jules Verne.

Mites olisi vielä harvinaisempi nimi VERNI? Annettu 6 pojalle viime vuosina ja 1 naiselle ennen vuotta 1900.

Tuo aiemman ehdotus nimestä: Verneri -> lempinimeksi Verne, kuulostaa minusta kanssa hyvältä. Ja tosiaan, meilläkin kävi niin, ettei varanimeä käytetty toisen lapsen kohdalla, vaikka ikäeroa oli alle 2 vuotta.

Muutamia muita nimiä, jotka on ihan "tavallisia", muttei juuri nyt suosion huipulla (kai):

Artturista mieleen tulleita:

Perttu

Tatu

Santtu

Ja ihan hatusta:

Asko (vain 84 tällä vuosituhannella)

Vesa (n. 300 tällä vuosituhannella)

Aale

Jouni

8/14 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amos oli siis kiva, joten laitan nyt vähän kansainvälisempiä nimiehdotuksia, mutta jotka kaikki mielestäni käyvät täysin Suomessakin ja jotka sopisivat Sinna, Isla, Lilja ja Sonja- siskojen kanssa ;o)

Adam (tarkoittaa "ensimmäinen mies")

Alex

Alvar

Arran

Ben

Bruno

Dylan

Dennis

Edvin

Enric

Eliot

Harry

Henry

Kevin

Liam

Leo

Leon

Lennon

Mats

Nils

Onko mitään mistä tykkäisit....?

PS. Et mielestäni ole vaikea, tiedät vaan tarkkaan mistä et tykkää.

Vierailija
9/14 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentteja:

Perttu

Tatu

Santtu

(Nämä ovat mielestäni lempinimimäisiä)

Ja ihan hatusta:

Asko (vain 84 tällä vuosituhannella) (Kallonen)

Vesa (n. 300 tällä vuosituhannella) (lähipiirissä)

Aale (ei kiva)

Jouni (lähipiirissä)

Adam (tarkoittaa "ensimmäinen mies")

Alex

Alvar

Arran

Ben

Bruno

Dylan

Dennis

Edvin

Enric

Eliot

Harry

Henry

Kevin

Liam

Leo

Leon

Lennon

Mats

Nils

(Nämä ovat liian kansainvälisiä mieleeni, Leosta pitäisin, mutta sekin löytyy lähipiiristä...)

Kiitoksia vielä kerran!

Vierailija
10/14 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuutti

Vierailija
11/14 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertti? Olisi kaksi tavuinen, vaikka hieman pitempi kuin tyttöjen nimet!?

Ja muita:

-Justus

-Joose

-Verner

-Arimo

Vierailija
12/14 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo poika on nyt saman ikäinen kuin minä, hihi. Mutta joo. Itse olisin antanut pojalle nimeksi Siilas niin se mahdollinen Sinna-tyttö olisi sointunut kivasti.

Vierailija
13/14 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jorma Jonne Yrjö Urpo Pelle

Vierailija
14/14 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tauno Kyösti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä